Scurtmetraje realizate de femei
Cea de-a treia ediție a Zilelor Sofia Nădejde a debutat cu o proiecție de filme care a avut loc la sfârșitul lunii august la Rezidența BRD Scena9 din București.
Corina Sabău, 14.09.2020, 09:57
Cu această ediție se
concretizează dorința noastră de a face pasul spre un microfestival
interdisciplinar, în centrul căruia este creația realizată de femei, fie că
vorbim de film, literatură sau arte vizuale, spune Elena Vlădăreanu,
inițiatoarea evenimentului.
Filmele care au deschis ediția 2020 a Zilelor Sofia
Nădejde au fost Bilet de iertare de Alina Șerban, Kaimos de Sarra
Tsorakidis, Forevers de Raya al Souliman, Ana se întoarce de Ruxandra
Ghițescu și O noapte în Tokoriki de Roxana Stroe.
Am conceput o
micro-selecție de filme narative de ficțiune care să surprindă, în primul rând,
diversitatea cinemaului realizat de femei din România. O diversitate care se
regăsește atât în tematicile acestor filme și în reprezentările personajelor
feminine, o diversitate a provenienței acestor regizoare, cât și o diversitate
a mijloacelor de expresie cinematografică la care apelează aceste regizoare,
spune Flavia Dima, curatoarea programului.
Scurtmetrajele Roxanei Stroe au participat la numeroase festivaluri internaționale
și au câștigat multe premii. Scurtmetrajul ei de absolvire, O noapte în
Tokoriki, proiectat în cadrul programului de filme care a deschis Zilele Sofia
Nădejde 2020, a avut premiera la Berlinale în 2016, unde a primit premiul
special Generation 14+. O noapte în Tokoriki a fost selectat la mai bine de 100
de festivaluri (printre care San Sebastian, Karlovy Vary) și a câștigat 25 de
premii. Roxana
Stroe despre O noapte în Tokoriki, film pe care l-a realizat în
cadrul unui master la UNATC.
Roxana Stroe: Cred că sunt anumite povești care se potrivesc cu genul acesta scurt,
iar povestea din O noapte în Tokoriki
mi s-a părut că merge spusă într-un scurtmetraj. Așa mi-am imaginat de la
început filmul, nu-l vedeam nici mai lung, nici mai scurt, nici un minut în
plus sau în minus. Ideea acestui film mi-a venit în perioada în care terminam
masterul și eram cumva nostalgică, nu știam ce se va întâmplă după. În perioada aceea am tot ascultat piesele care se aud și în
film, piese cu care eu am crescut. Și tot ascultându-le pe repeat mi-am dat
seama că mi-aș dori ca povestea să se petreacă într-o discotecă. Discoteca din
film nu există, am filmat în București într-o sală abandonată, pe care am
amenajat-o împreună cu echipa în săptămâna pe care am avut-o la dispoziție
înainte de filmare. Și, într-adevăr, am încercat să-i dăm aerul anilor 90. Așa
a pornit ideea filmului, de la muzică.
Raya Al Souliman este regizoare de film de
origine siriană și română, locuiește și trăiește în București și a terminat
masteratul la Universitatea Națională de Artă Teatrală și Cinematrografică
București în 2013. A regizat mai multe scurtmetraje
selectate la festivaluri de film, iar filmele ei gravitează în jurul graniței
dintre realitate și ficțiune. La seara de scurtmetraje din cadrul Zilelor Sofia
Nădejde 2020 a fost proiectat Forevers, (2017).
Raya Al Souliman: Șansa unui scurtmetraj este să
ajungă la cât mai multe festivaluri și în felul acesta să fie văzut de cât mai
multă lume. Forevers a fost primul meu film după școală, iar actrițele din
film, Sarra Tsorakidis și Ana Savin, mi-au fost colege și sunt absolvente de
regie, așa că scenariul este inspirat din realitate, de prietenia noastră. Inițial
eu am scris un scenariu, dar când am început repetițiile pentru film mi-am dat
seama că ar fi important ca povestea să fie scrisă împreună, să fie un proces
creativ comun, pentru că filmul era și povestea noastră. Și a fost ca un fel de
terapie să joc în propriul meu film și să joc alături de prietenele mele.
Zilele Sofia Nădejde este un proiect ART NO
MORE organizat cu sprijinul financiar al A.F.C.N. (Administrația
Fondului Cultural Național). Sofia Nădeje (1856-1946)
a fost prima femeie din România căreia i-a fost permis să susţină Bacalaureatul
într-un liceu de băieţi, prima femeie care a condus o revistă literară şi
autoarea primului roman feminist din istoria literaturii române.