Bucharest Fringe, adaptat actualelor condiţii
Bucharest Fringe – tradiționalul maraton al teatrului independent, programat pentru octombrie, va fi cu siguranță altfel în 2020.
Carmen Săndulescu, 25.05.2020, 14:50
Bucharest Fringe – tradiționalul maraton al teatrului independent, programat pentru octombrie, va fi cu siguranță altfel în 2020. Primele proiecte au și sosit, iar perioada în care sunt așteptate s-a prelungit până la 15 iunie. Orice doritor, fie el din România sau din afară, este binevenit.
Vestea că termenul-limită pentru proiecte destinate Festivalului Bucharest Fringe s-a prelungit cu o lună intră la capitolul perspective bune. Mai puțin încurajator este momentul actual, care a lovit destul de dur lumea spectacolelor. De orice fel ar fi ele. Tuturor le lipsește schimbul creator de emoții dintre artist și public. Acum s-au văzut limpede avantajele tehnologiilor contemporane și lipsurile lor. E minunat, spunea recent o solistă cu zeci de mii de fani în România, să poți înregistra acasă și să comunici direct cu publicul tău pe net… dar lipsește ceva. Aceeași notă de îndoială se strecoară și în vocea lui Radu Popescu, directorul Centrului Independent pentru Artele Spectacolului (București, Pipera) atunci când spune că ediția a X-a se va desfășura în octombrie 2020, la Teatrul Apropo și în alte locuri, în funcție de evoluția restricțiilor sociale care marchează domeniul cultural, la ora actuală.
Care este specificul ediției din acest an ne spune invitatul rubricii de astăzi – regizorul Radu Popescu: Ediția cu numărul 10 este specială, pentru că este ediție aniversară. Din păcate, dificultățile financiare, la care se adaugă dificultățile restricțiilor sociale de distanțare, s-ar putea să transforme ediția aniversară într-o ediție specială, în sensul unei formule noi. Sau s-ar putea să fim obligați să desfășurăm festivalul online… Nu știm, în acest moment, foarte multe lucruri, pentru că evoluția în timp a situației – determinată de pandemia de Coronavirus – nu este încă foarte clară. Inițial, când am pornit la drum, și am făcut planurile pentru Ediția a X-a, ne-am propus multe. Ne-am propus participarea unor trupe din străinătate cu care am colaborat în ultimii ani, ateliere de teatru pentru artiști – cum am avut în edițiile trecute și vrem să le continuăm – formule cât mai inovative de spectacol. În acest moment, încă nu știm cât anume din ceea ce ne-am propus se va putea efectiv realiza. De exemplu, știm, cu certitudine, că vizita trupelor din străinătate nu va mai fi posibilă, pentru că aceste lucruri se programează cu mult timp înainte. Și planurile pe care ni le făcuserăm, undeva la finalul anului 2019 și începutul lui 2020, au fost deja anulate.
Cât privește primirea materialelor din Diaspora, pentru call-ul de proiecte este o situație pe care aș vrea s-o clarific. Și anume, materialele, propunerile de proiecte pot fi trimise de oricine și de oriunde.Inclusiv de către oameni care nu sunt vorbitori de limba română – dacă există asemenea situații – inclusiv de către persoane, grupuri de artiști care trăiesc, locuiesc în Diaspora. Nu avem niciun fel de restricții la acest capitol. Nu există nici măcar restricții privind studiile persoanelor care propun proiecte. Nimic nu este bătut în cuie. Adică, dacă cineva, un amator de teatru, propune un proiect extraordinar, nu vom avea nicio ezitare în a-l încuraja și, poate, a-l finanța. Cu o precizare foarte clară: Proiectele care vor fi selecționate vor fi realizate în teatrul Apropo. Cu sau fără restricții de distanțare socială, proiectele vor fi desfășurate în teatrul Apropo sau împreună cu teatrul Apropo. În cartierul Pipera din București, unde se află teatrul. Deci, indiferent cine trimite proiecte, trebuie să fie conștient că, într-o formă sau alta, va trebui să facă acest proiect viabil pentru teatrul Apropo, să aibă posibilitatea de a-l realiza aici și a-l prezenta ulterior tot în acest loc.
Juriul Festivalului Bucharest Fringe cuprinde un manager cultural – care este și excelent coregraf – o jurnalistă – care este critic de teatru cu maxime competențe – și echipa teatrului Apropo. Ei aleg împreună – pe baza unor criterii clare și ferme – unul sau două proiecte care urmează a fi realizate și apoi vizionate în premieră la festival. Când am vorbit cu Radu Popescu – pe whatsapp – era 17 mai 2020. Ne spunea că, în comparație cu ediția a IX-a (2019), se adunaseră mai multe proiecte până la acel moment. Și că, după o perioadă inițială de ezitare, foarte multe persoane au ieșit la rampă. Câte se vor aduna la final, se va vedea după 15 iunie.
Pentru cei care nu știu nimic despre Festival, Radu Popescu explică ideea centrală care îi animă: În ceea ce privește originalitatea și inovația, sigur că ne dorim ca restricțiile actuale să ducă la o explozie de creativitate. Ne dorim acest lucru nu numai pentru Festival. Am propus, inclusiv în call-ul de finanțare (pe care Ministerul Culturii l-a deschis prin programul Acces Online), un alt proiect care pune accentul exact pe acest lucru. Ne dorim ca artiștii care vor sa participe la Festivalul Bucharest Fringe, care participă la call-ul de proiecte sau încearcă alte finanțări, în alte forme de organizare pe care ne străduim să le creăm la teatrul Apropo să fie stimulați.
Ne dorim – cu toții, cred – să găsim metode de expresie artistică viabile și puternice, care să ofere o alternativă reală experienței teatrale directe. Sigur, există o discuție destul de amplă și importantă despre aceste mijloace artistice. Oamenii de teatru, printre care ne numărăm și noi, credem și sperăm – sau poate ne temem – că teatrul este o formă specială de expresie artistică, în care este foarte importantă comunicarea dintre artiști, dintre actori și public. Și ea nu poate fi înlocuită de niciun fel de altă experiență online. Sigur, cu toții am vrea ca această perioadă de distanțare să ne ajute să descoperim mijloace noi de expresie, pe care apoi să le putem integra în experiența teatrală directă. Dar este doar o speranță. Da, ne dorim această explozie de creativitate și o așteptăm, încercăm să creăm un cadru cît mai propice pentru exprimarea creativă a celor implicați în artele spectacolului.
Cu ideea acestei speranțe – firava creatură care a ieșit din Cutia Pandorei la final – ne despărțim temporar de invitatul rubricii de astăzi. Se adaugă invitația, insistent adresată tuturor celor care iubesc artele spectacolului de a trimite proiecte. Argumentul principal: teatrul Apropo este un spațiu de expresie foarte liber. În concluzie,speranța merge mână în mână cu libertatea și atunci balanța se înclină ferm spre partea plină a paharului.