Parking, cel mai recent film în regia lui Tudor Giurgiu
Parking, cel de-al patrulea lungmetraj semnat de Tudor Giurgiu, s-a lansat în cinematografele din întreaga ţară după ce a avut premiera mondială în deschiderea celei de-a 18-a ediţii a Festivalului Internaţional de Film Transilvania.
Corina Sabău, 01.07.2019, 14:13
Parking, cel de-al patrulea lungmetraj semnat de Tudor Giurgiu, s-a lansat în cinematografele din întreaga ţară după ce a avut premiera mondială în deschiderea celei de-a 18-a ediţii a Festivalului Internaţional de Film Transilvania (TIFF), unde a fost primit cu entuziasm de critici și spectatori. Cel de-al patrulea lungmetraj semnat de Tudor Giurgiu și inspirat de romanul lui Marin Mălaicu-Hondrari, Apropierea (Polirom, 2010), spune povestea lui Adrian, un poet din Sângeorz-Băi care emigrează ilegal în Spania anului 2002.
Ajuns în Cordoba, Adrian se angajează paznic de noapte într-un parc auto, iar existența lui pendulează între imposibila poveste de dragoste cu o cântăreață spaniolă și dorul de casă, de familie. Călătoria lui în căutarea marii iubiri se va transforma într-o poveste surprinzătoare, sensibilă și plină de provocări.
Scriitorul și coscenaristul filmului, Marin Mălaicu-Hondrari: ”Tot ce pot spune este că filmul nu seamănă foarte mult cu cartea. Eu şi Tudor Giurgiu, scriind scenariul, ne-am îndepărtat destul de mult de carte. Şi aş vrea să spun că meritul principal pentru scenariu îi aparţine lui Tudor Giurgiu şi când spun merit, mă refer mai ales la faptul că a îmbunătăţit foarte mult primele drafturi pe care i le dădusem eu. Important a fost că amândoi, şi eu, şi Tudor Giurgiu am căzut de acord să păstrăm atmosfera din carte. O atmosferă împărţită între vis şi realitate, între nopţile lui Adrian, un personaj care nu doarme noaptea şi încearcă să doarmă ziua, care ajunge să aibă aproape 300 de nopţi nedormite şi atunci simte cum creierul începe să-i joace feste. Cred că asta a fost foarte important, că am încercat să păstrăm şi să redăm atmosfera din Apropierea, chiar dacă am renunţat la multe dintre personaje şi au apărut personaje sau situaţii noi. Iar celor care nu au prins în librării romanul, doresc să le spun că odată cu lansarea filmului, editura Polirom a scos o ediţie limitată, specială pentru această ocazie. Volumul are o copertă nouă şi pe copertă sunt cele două personaje principale din film, Adrian şi Maria.”
Romanul Apropierea a apărut în Polonia sub titlul Bliskość, la Editura Książkowe Klimaty, traducere Dominik Małecki, şi în Spania cu titlul Cercanías, la Ediciones Traspiés, traducere Elena Borrá. Dar scriind scenariul filmului Parking, Marin Mălaicu-Hondrari şi Tudor Giurgiu s-au depărtat destul de mult de roman.
Marin Mălaicu-Hondrari : ”Vreau să cred că de-a lungul celor 7 ani în care am lucrat la film eu şi Tudor ne-am împrietenit. Şi pe măsură ce ne-am apropiat, Tudor a citit cam tot ce am scris eu, inclusiv poemele mele, acelea pe care nu le citise. Şi treptat, tot ce a citit scris de mine şi-a făcut cumva loc în film pe lângă romanul Apropierea. Şi cred că acesta este marele curaj al lui Tudor Giurgiu, că a reuşit să facă un film altfel. Apropierea nu este un film minimalist. Poate fi considerat un film intimist, da, dar nu este un film minimalist sau mizerabilist şi nu este un film politically correct despre emigranţi. Şi cred că ăsta este marele merit al filmului.”
Din distribuție fac parte actori spanioli de talie internațională precum Belén Cuesta, Ariadna Gil, Luis Bermejo, dar și actori români: Carmen Florescu, Valentin Popescu, Emilian Oprea, Fülöp Erzsébet, Paul Cimpoieru. În rolul principal, iubitorii de teatru și film îl vor recunoaște pe Mihai Smarandache, unul dintre cei mai apreciați actori ai Teatrului Odeon din București, premiat în numeroase festivaluri de teatru pentru performațele sale de pe scenă (Festivalul de Teatru Independent Undercloud – Cel mai bun actor, cu rolul din Menajeria de sticlă; Festivalul Comediei Românești – FestCO, pentru interpretarea din De vânzare).
Mihai Smarandache : ”Am încercat să mă apropii de personaj cât am putut, dar nu ştiu dacă am reuşit acea singurărate pe care o are personajul Adrian imaginat de Marin Mălaicu-Hondrari. La asta m-am gândit de când am citit scenariul, că poate cel mai dificil în cazul acestui personaj va fi să-mi compun acea privire care să exprime tumultul interior, o singurătate pe care n-o poate umple cu nimic. Iar singurătatea asta se vede foarte bine în privire. Şi m-am gândit că dacă asta îmi iese, înseamnă că este un pariu câştigat.”
Partenera lui Mihai Smarandache din film, Belén Cuesta, este una dintre cel mai bine cotate actrițe spaniole din noua generație. Rolul din Kiki, el amor se hace (r. Paco León, 2016) i-a adus o nominalizare la Premiile Goya, categoria Revelația anului, iar în 2017 a câștigat Premiul Feroz pentru Cea mai bună actriță în rol secundar în serialul Paquita Salas.