Săptămâna filmului românesc în Israel
La sfârşitul lunii aprilie, Institutul Cultural Român de la Tel Aviv a organizat o nouă ediție a Săptămânii Filmului Românesc în Israel.
Corina Sabău, 06.05.2019, 12:07
La sfârşitul lunii aprilie, Institutul Cultural
Român de la Tel Aviv a organizat o nouă ediție a Săptămânii Filmului Românesc
în Israel. Realizată în colaborare cu MovieMania, retrospectiva a avut loc la
Cinematecile din Tel Aviv, Ierusalim, Haifa, Holon, Herzliya, Rosh Pina și
Sderot. Un pas în urma serafimilor, regia Daniel Sandu, Îmi este indiferent
dacă în istorie vom intra ca barbari,regia Radu Jude, Moromeții 2, regia
Stere Gulea, Secretul fericirii, regia Vlad Zamfirescu, Povestea unui
pierde-vară, regia Paul Negoescu, Aniversarea, regia Dan Chișu, Charleston,
regia Andrei Crețulescu şi Ghinionistul, regia Iura Luncașu, sunt filmele
care au putut fi vizionate în cadrul acestei retrospective, iar noi am stat de
vorbă cu autorul a două dintre ele, Stere Gulea şi Paul Negoescu.
Moromeţii 2 este o
adaptare liberă, inspirat din cel de-al doilea volum al romanului Moromeţii,
din Viaţa ca o pradă şi din publicistica lui Marin Preda. Filmul reia firul
poveştii familiei Moromete după cel de-Al Doilea Război Mondial. Acţiunea se
petrece în anii ’45 – ’46, o perioadă de tranziţie de la democraţie la
dictatura comunistă, surprinzând şi momentul colectivizării. Cea mai mare
libertate pe care şi-o permite Stere Gulea în film, comparativ cu romanul, este
refuzul de a-l face pe Niculae Moromete, mezinul familiei (interpretat în
Moromeţii 2 de Iosif Paştina), activist de partid.
Cu
ocazia lansării părţii a doua din Moromeţii, regizorul Stere Gulea a vorbit
despre ataşamentul său faţă de personajul central al cărţii, Ilie Moromete, un
model pentru el: Un om care încearcă
să înţeleagă ce se întâmplă în jurul lui. Un om care încearcă să-i înţeleagă pe
ceilalţi, cu opţiunile şi conflictele lor, un om care nu dă verdicte
categorice. Şi în finalul filmului, când îi întreabă pe cei care preluaseră
puterea în sat Ce vreţi voi iese bine, mă?, iar primarul comunist îi răspunde
cu nonşalanţă Păi de ce să nu iasă!, el nu răspunde decât atât : Păi ştiu eu?.
Moromete este omul care te face să te îndoieşti, Moromete este cel care îţi
atrage atenţia asupra prostiilor din jur. Pentru că noi, de cele mai multe ori,
suntem repeziţi şi nu reflectăm, nu ne dăm seama de importanţa fiecărui moment.
Avem sentimentul că sunt doar anumite momente importante, dar de fapt fiecare
moment este important pentru a avea o atitudine şi o decizie.
În Povestea unui pierde-vară, Paul Negoescu revine la
o comedie dulce-amară despre situațiile dificile în care ne-aruncă uneori
dragostea, cu Alexandru Papadopol în rolul principal. Paul Negoescu: Este o comedie romantică ce are în centru un
personaj lipsit de romantism. Şi cum el este lipsit de romantism, lipsesc şi
toate aceste clişee din filmele romantice. Personajul principal, interpretat de
Alexandru Papadopol, ar putea fi descris aşa: patruzeci şi ceva de ani,
profesor la Politehnică, refuzul de a lua lucrurile în serios, o relaţie
deschisă cu o femeie care îi acceptă toate escapadele. Numai că la un moment
dat această femeie din viaţa lui rămâne însărcinată. Şi din acest moment el
începe să-şi pună tot felul de probleme, dacă e cazul să se maturizeze sau nu,
întrebări pe care le adresează şi celor doi prieteni cu care se întâlneşte din
când în când. Unul dintre ei este scriitor şi decide să scrie o carte astfel că
povestea asta este văzută prin ochii respectivului scriitor.
În cadrul programului de
evenimente a Săptămânii Filmului Românesc în Israel, Institutul Cultural Român de
la Tel Aviv, în colaborare cu MovieMania, a organizat şi conferința Istoria
cinematografiei românești, de la începuturi până la Noul Val susținută de Iris
Lackner, în limba ebraică, la sediul ICR Tel Aviv. Iris Lackner a realizat, în
cadrul conferinței, o analiză de ansamblu a istoriei cinematografiei românești,
de la începuturile acesteia și până în prezent, cu referiri inclusiv la Noul
Val al Cinematografiei Românești.