Investiţii în aeroporturi din România
A intrat recent în exploatare terminalul Sosiri Externe al Aeroportului Internaţional Timișoara care reduce la jumătate durata de așteptare pentru intrarea în țară.
Luiza Moldovan, 13.08.2021, 15:32
A intrat recent în exploatare terminalul Sosiri Externe al Aeroportului Internaţional Timișoara. Terminalul inaugurat are o suprafaţă construită de aproape 4,400 de metri pătraţi, are 4 porţi de sosire și reduce la jumătate durata de așteptare pentru intrarea în țară. Vor putea fi procesate 3 curse în același timp, adică 540 de pasageri, iar după ce lucrurile vor reveni la normalitate după pandemie, aceasta înseamnă 3 milioane de călători pe an. Terminalul este dotat cu 10 puncte de control ale poliţiei de frontieră, 3 puncte de control vamal şi o zonă de procesare a bagajelor în suprafaţă de 200 de metri pătraţi.
Terminalul este o primă etapă dintr-un proiect mai amplu al Ministerului Transporturilor, cu finanțare parțială din fonduri europene nerambursabile. Proiectul a fost demarat în 2019. A fost semnat şi contractul pentru construirea unui nou terminal de Plecări Externe, prevăzut să fie dat în folosință la sfârșitul anului 2023. Noul terminal va avea o suprafață de 8.000 de metri pătraţi și va fi dotat cu 18 ghișee check-in și 6 posturi pentru controlul Poliției de Frontieră. De asemenea, vor exista 6 porți de scanare a documentelor biometrice.
Între timp, directorul general al Companiei Naționale Aeroporturi București, Cosmin Peșteșan, a anunţat că lucrările de reabilitare şi modernizare la Aeroportul Internațional Băneasa “Aurel Vlaicu” vor dura încă două luni, iar recepția va fi făcută în toamnă. Conform contractului, lucrările ar fi trebuit să se încheie pe 21 iulie, însă au apărut cerinţe noi de securitate în ceea ce priveşte benzile de bagaje. Peșteșan mai spune că strategia pentru Aeroportul Băneasa prevede zboruri business sau chartere de lux, pentru că există cerere din această zonă, iar nu mutarea unor zboruri low-cost de pe principalul aeroport al României, Otopeni “Henri Coandă”, de lângă Bucureşti, pe Băneasa.
Pe de altă parte, Consiliul Judeţean Bacău doreşte să transforme Aeroportul Internaţional George Enescu într-un hub aeroportuar regional. Este deja elaborat Planul Urbanistic Zonal în acest scop.
Să mai spunem că judeţul Bihor şi municipiul Oradea îşi înfiinţează, în premieră naţională, o companie aeriană proprie, care va crea zilnic un pod aerian spre Capitală, dar şi spre importante hub-uri aeriene europene. Se vor cumpăra sau prelua două aeronave, cu până la 75 de locuri, cu care ar urma să se opereze curse de pe Aeroportul Oradea spre Bucureşti (4 zboruri în zile lucrătoare şi câte două în cele nelucrătoare), dar şi spre vestul Europei, prin minim un zbor pe zi către cele mai importante destinaţii din Europa.