Localizarea apelanților la 112
Serviciul de Telecomunicații Speciale a lansat aplicația pentru telefoane mobile Apel 112, care face posibilă transmiterea coordonatelor geografice ale apelantului în momentul inițierii apelului de urgență către 112.
Daniel Onea, 31.05.2019, 12:53
Serviciul de
Telecomunicații Speciale a lansat aplicația pentru telefoane mobile Apel 112,
care face posibilă transmiterea coordonatelor geografice ale apelantului în
momentul inițierii apelului de urgență către Sistemul Național Unic pentru
Apeluri de Urgență 112. Aplicația Apel 112 permite transmiterea localizării
apelanților atunci când apelul de urgență este generat din rețeaua proprie de
telefonie mobilă. Utilizarea presupune activarea serviciilor de date pentru
abonament sau cartela preplătită și a funcției de localizare a telefonului
mobil, iar aplicația poate fi instalată și descărcată gratuit din Google Play
si App Store, fiind compatibilă cu telefoanele mobile cu sistem de operare
Android sau iOS.
Chiar daca este
instalată și activă, aplicația nu va transmite automat localizarea in
următoarele situații specifice: dacă numărul de telefon nu aparține unui
operator mobil din Romania, dacă nu există acoperire a operatorului care deține
numărul de telefon sau dacă telefonul
este în roaming. În aceste situații, utilizatorii care apelează numărul de
urgență 112 pot transmite verbal coordonatele geografice de localizare. Acestea
pot fi vizualizate când este accesată aplicația.
La
prima accesare, este necesar ca utilizatorul să accepte Termenii și Condițiile.
Totodată, pentru a asocia informația de localizare la apelul către 112,
utilizatorul trebuie să introducă în aplicație numărul sau numerele de telefon
aferente telefonului pe care este instalată aplicația, pentru terminalele dual
SIM. După accesare, pe ecranul telefonului se afișează latitudinea și
longitudinea corespunzătoare poziției geografice în care se află utilizatorul,
cu o precizie de 1,1 metri la sol. Precizia este limitată de caracteristicile
receptorului GPS, o valoare tipică fiind 10 metri. În cazul transmiterii
verbale a coordonatelor, acestea vor fi introduse și poziționate manual pe
hartă, de către operatorul 112.
Serviciul
român de Telecomunicații Speciale anunță că, la nivel european, sunt și alte țări
în care instituțiile sau autoritățile cu atribuții în gestionarea apelurilor de
urgență au pus la dispoziția populației aplicații similare celei dezvoltate în
România. De exemplu, Finlanda, Austria, Slovenia sau Lituania.
Serviciul
112 este numărul unic european de urgență pentru alertarea Poliției, Ambulanței,
SMURD-ului, Pompierilor și Jandarmilor și poate fi apelat, in condițiile în
care există o urgență, chiar și atunci când utilizatorul nu are semnal la
telefonul mobil în rețeaua proprie. La finalul anului 2016, Autoritatea Națională
pentru Administrare și Reglementare în Comunicații a emis o decizie care impune
în sarcina furnizorilor de rețele publice mobile de telefonie de a lua toate măsurile
necesare pentru a permite transmiterea de către echipamentul terminal, în maxim
20 de secunde de la momentul inițierii apelului, a informației de localizare,
respectiv latitudinea si longitudinea poziției geografice in care se afla
echipamentul terminal al apelantului.