Informaţii pentru cetăţenii statelor membre ale Uniunii Europene
Potrivit cadrului legal, cetăţenii statelor Uniunii Europene, ai Spaţiului Economic European (Islanda, Liechtenstein şi Norvegia) şi ai Confederaţiei Elveţiene pot intra pe teritoriul României dacă prezintă următoarele documente:
Florin Orban, 07.10.2016, 09:56
Potrivit
cadrului legal, cetăţenii statelor Uniunii Europene, ai Spaţiului Economic
European (Islanda, Liechtenstein şi Norvegia) şi ai Confederaţiei Elveţiene pot
intra pe teritoriul României dacă prezintă documentul naţional de identitate,
paşaportul sau un alt document eliberat pentru cetăţenii europeni, fără ca
Poliţia română de Frontieră să aplice ştampila de intrare.
În ceea ce priveşte
rezidenţa în România, cetăţenii Uniunii Europene, precum şi membrii de familie
care îi însoţesc, beneficiază de acest drept timp de cel mult 3 luni de la data
intrării în ţară. Pentru obţinerea dreptului de rezidenţă pe o perioadă care
depăşeşte 3 luni, cetăţenii europeni vor trebui să se înregistreze la
structurile teritoriale ale Inspectoratului General pentru Imigrări, instituţie
din subordinea Ministerului Afacerilor Interne. Ei vor primi un
certificat de înregistrare, o carte de rezidenţă pentru membrii lor de familie
sau o carte de rezidenţă permanentă atât pentru cetăţenii Uniunii, cât şi
pentru membrii lor de familie. Certificatul de înregistrare va fi emis chiar în
ziua depunerii cererii şi este valabil pentru o perioadă de până la 5 ani.
Cartea de rezidenţă pentru membrii de familie ai cetăţenilor Uniunii aflaţi în
România va fi emisă în cel mult 90 de zile de la data depunerii cererii, iar
valabilitatea acesteia este
de până la 5 ani de la data emiterii, dar nu mai mare decât perioada de
rezidenţă a cetăţeanului Uniunii Europene al cărui membru de familie este
solicitantul.
Rezidenţa mai mare de 3 luni se acordă
persoanelor care desfăşoară activităţi economice în România sau deţin mijloace
de întreţinere şi asigurare de sănătate recunoscută în sistemul asigurărilor
sociale din România, pentru respectivele persoane şi ceilalţi membri ai
familiei. Vor mai putea beneficia de acest drept persoanele care se angajează
pentru muncă în România, cele care sunt înscrise la o instituţie de învăţământ
acreditată, cele care practică activităţi de voluntariat sau religioase.
În
ceea ce priveşte dreptul la rezidenţă permanentă, acesta se acordă cetăţenilor
Uniunii Europene care au o rezidenţă continuă şi legală în România de cel puţin
5 ani, precum şi persoanelor care nu au cetăţenia Uniunii dar care au o rezidenţă continuă, de cel puţin 5 ani, în calitate de membri de
familie ai unui cetăţean al Uniunii rezident sau rezident permanent în ţara
noastră. Valabilitatea cărţii de
rezidenţă permanentă este de 10 ani de la data emiterii, cu excepţia celor care
sunt eliberate persoanelor cu vârsta de până la 14 ani, documente a căror valabilitate
este de 5 ani de la data emiterii.
Dreptul de rezidenţă permanentă poate fi pierdut
în cazul unei absenţe de pe teritoriul României pentru o perioadă mai mare de 2
ani consecutivi. Taxa este de 7 lei (cca. 1,6 euro) reprezentând
contravaloarea cărţii de rezidenţă. Cetăţenii statelor Uniunii Europene pot beneficia de măsuri de protecţie socială din
partea statului, în aceleaşi condiţii ca şi cetăţenii români. Totodată, nu au nevoie de permise pentru a munci în România.