Noul regulament rutier
De curând, au intrat în vigoare noi prevederi ale regulamentului rutier cu privire la circulaţia bicicletelor şi a mopedelor.
Florin Orban, 16.08.2013, 12:11
De curând, au intrat în vigoare noi prevederi ale regulamentului rutier cu privire la circulaţia bicicletelor şi a mopedelor. Bicicliştii pot folosi acostamentul drumului sau banda de urgenţă, dacă nu dispun de piste special amenajate şi nu pun în pericol circulaţia. Totodată, conducătorii de mopede şi bicicliştii au obligaţia să circule pe un singur rând pe o bandă. De asemenea, conducătorii mopedelor, motoretelor de mici dimensiuni şi bicicliştii nu au voie să folosească trecerile de pietoni.
Bicicliştii sunt obligaţi să aibe asupra lor un act de identitate şi nu au voie să înveţe mersul pe bicicletă pe drumuri intens circulate. Noile reguli introduc interdicţia conducătorilor de mopede şi alte motorete de mici dimensiuni să transporte pasageri în stare de ebrietate. Aceeaşi interdicţie o au şi transportatorii de mărfuri, în cazul pasagerilor din cabină.
Potrivit Regulamentului rutier din România, viteza maximă admisă în localităţi este de 50 de kilometri pe oră. Pe anumite sectoare de drum din interiorul localităţilor pot exista limite de viteză superioare, precizate pe indicatoare, dar nu mai mari de 80 de kilometri pe oră. În afara localităţilor, vitezele maxime admise pentru autoturisme şi motociclete sunt de 130 de km/oră pe autostrăzi, de 100 de km/oră pe şoselele expres şi pe drumurile naţionale europene, iar pe celelalte categorii de drumuri – de 90 de km/oră.
Totodată, vitezele maxime admise pentru camioane şi autocare sunt de 110 km/oră pe autostrăzi, de 90 de km/oră pe drumurile expres sau pe cele naţionale europene şi de 80 de km/oră pe celelalte categorii de drumuri. Potrivit Regulamentului circulaţiei rutiere, viteza de deplasare trebuie redusă la trecerea prin intersecţiile cu circulaţia nedirijată, pe poduri, la trecerile la nivel cu calea ferată prevăzute cu bariere sau semibariere, la trecerea prin dreptul staţiilor de tramvai, în pieţele aglomerate şi la trecerile pentru pietoni.
Pietonii au, de altfel, prioritate atunci când sunt angajaţi în traversarea străzilor, prin locurile special amenajate. Iar depăşirile sunt interzise în intersecţiile cu circulaţia nedirijată, pe poduri, la trecerile pentru pietoni, la trecerile la nivel cu calea ferată, în dreptul staţiilor de tramvai fără refugiu, când aceste vehicule de transport în comun sunt oprite, precum şi în orice situaţie în care vizibilitatea este mai mică de 50 de metri. În intersecţii, este valabil principiul priorităţii de dreapta, cu excepţia sensurilor giratorii, unde au prioritate vehiculele care vin din stânga. Să menţionăm că, în afara localităţilor, este obligatorie circulaţia cu faza de întâlnire aprinsă.
Regulamentul precizează şi că portul centurilor de siguranţă este obligatoriu atât pentru locurile din faţă cât şi pentru cele din spate, în afara localităţilor şi în interiorul acestora. Este interzisă utilizarea de către conducătorii auto, în timpul mersului, a telefoanelor mobile, cu excepţia celor cu sisteme de tipul “mâini libere”. De asemenea, sunt interzise fumatul, dar şi conducerea autovehiculelor după consumarea băuturilor alcoolice, chiar şi în cantităţi infime.