Furnalul de la Govăjdia
Ajungem azi în sud-vestul României, într-un ținut plin de legende, cu peisaje de poveste și monumente istorice impresionante.
Daniel Onea, 14.02.2023, 15:47
Ajungem azi în sud-vestul României, într-un ținut plin de legende, cu peisaje de poveste și monumente istorice impresionante. În județul Hunedoara, cel mai cunoscut și mai vizitat obiectiv turistic este Castelul Corvinilor. Monumentul impresionant, de secol XV, a intrat în topul castelelor europene. Însă puțină lume știe că la doar 17 km de acest obiectiv se află un altul cu o istorie fascinantă. Furnalul de la Govăjdia.
Govăjdia este un sat, înconjurat de păduri verzi, cu o tradiție îndelungată a mineritului. Aici, în Ținutul Pădurenilor, cel mai reprezentativ monument pentru istoria locului rămâne furnalul de la marginea satului. Hunedoreanul Rudolf Hanzelik este pasionat de istoria industrială a Hunedoarei și împrejurimilor. De altfel, deține o colecție impresionantă de fotografii vechi, care au în prim-plan combinatul siderurgic de acolo, de la construirea sa până în anii de apogeu ai industriei. Se recomandă ca promotor al istoriei industriale din Hunedoara și unul dintre promotorii reconstrucției căii ferate cu ecartament îngust din municipiul Hunedoara către Ținutul Pădurenilor. Iar Furnalul de la Govăjdia are un loc aparte între obiectivele despre care vorbește mereu cu mare plăcere.
A fost declarat ca monument istoric încă din anul 2000, fiind monument istoric de categorie tehnică. Este primul furnal cu flux continuu din Europa de Est, al doilea din lume. A fost construit în 1806 și dat în folosință în 1810 după ce a ars furnalul de la Toplița, din județul Hunedoara, în 1782. A rămas o legendă, încă nefiind dovedit, că ar fi contribuit la producția anumitor componente pentru tunul Eiffel din Paris. Eu am înțeles că ar fi colaborat Reșița cu Govăjdia, pentru o parte din materia primă, fontă cenușie sau fontă albă, ca să producă oțel din el sau produse turnate pentru turnul Eiffel.
E spectaculos și are o istorie destul de bogată din 1810 până în 1924 când a încetat să mai funcționeze. Are și o arhitectură interesantă. Parcă ar fi turnul Eiffel, prin cele patru picioare și formatul în sine. Chiar seamănă cu un turn. Furnalul se poate vedea oricând, gratuit, până va fi restaurat. Chiar e frumos și chiar recomand o vizită, fiindcă e tot ce a mai rămas reprezentativ din ce a fost cândva istoria industrială al locului. Aici se producea fontă cenușie, fontă pentru turnătorie și fontă albă pentru producția oțelului.”
Dacă acum, puteți ajunge la Furnalul din Govăjdia pe cale rutieră, visul lui Rudolf Hanzelik este ca turiștii să poată folosi prima cale ferată minieră din Ardeal. Era cea mai spectaculoasă cale ferată cu ecartament îngust din România. În prezent, se fac demersuri pentru reconstrucția liniei în scop turistic, având în vedere că punctul de pornire este la Castelul Corvinilor din Hunedoara și trece printr-un peisaj foarte spectaculos și prin cel mai lung tunel de cale ferată îngustă din România, cu o lungime de 747 de metri. Tunelul unește Valea Zlaștiului de Valea Govăjdiei.