Đinh Hoài Xuân din Vietnam
Đinh Hoài Xuân din Vietnam, cu studii doctorale în interpretare la violoncel la Universitatea Naţională de Muzică din București.
Carmen Pelin, 17.10.2019, 16:29
Đinh
Hoài Xuân din Vietnam, cu studii doctorale în interpretare la
violoncel la Universitatea Naţională de Muzică din București.
Ascultaţi
Radio România Internaţional (spus în limba vietnameză), mă numesc Xuân, cuvânt care în limba noastră înseamnă
primăvară. Iar în România am absolvit doctoratul la Universitatea Națională de Muzică din București.
Teza mea de doctorat a avut drept subiect Interpretarea și popularizarea violoncelului în Vietnam. Sunt foarte
fericită când vorbesc despre ţara mea, Vietnam. Ţara mea e un loc foarte
special, după aproximativ 1000 de ani de război, Vietnamul a devenit o ţară
puternică şi s-a bucurat de dezvoltare economică şi culturală. Oamenii sunt
foarte buni, iar ţara este într-o continuă dezvoltare.
Đinh Hoài Xuân îşi încheia în 2012 masteratul în interpretare la
violoncel la Academia Națională de Muzică din Hanoi. În 2019 îşi obţinea
doctoratul în interpretare la violoncel la Universitatea Națională de Muzică
din București. A studiat în limba engleză în România, deşi vorbeşte şi limba
română, pe care a reuşit să o înveţe la un curs intensiv de câteva luni urmat
la Universitatea din Piteşti. Tânăra ajungea în România acum 4 ani, printr-o
bursă de studiu acordată în baza unui acord de cooperare interguvernamental
româno-vietnamez în domeniul educației.
România e o ţară foarte specială pentru
mine, experienţa în România a fost puţin dificilă în primii ani de studiu, dar
cu timpul am început să mă simt din ce în ce mai bine. Am cunoscut oameni
deosebiţi şi am avut parte de profesori foarte buni. Profesorul Nicolae Brânduş
mi-a condus teza de doctorat, iar cu profesorul Răzvan Suma am studiat
violoncelul. Profesorul Nicolae Brânduş este foarte bun, dar e puţin sever, dar
el vrea tot ce e mai bun pentru studenţi. Are un suflet foarte bun. Iar
profesorul Răzvan Suma e foarte deschis cu studenţii şi foarte apropiat de
aceştia. Am şi cântat cu profesorul Răzvan Suma în Vietnam şi l-am urmărit în
concerte, este un muzician foarte bun, un artist impresionant. Desigur, nu voi
uita niciodată aceşti patru ani petrecuţi în România. Îmi plac foarte multe
lucruri în România, îmi plac fructele – dude, mere, sunt mai bune decât în ţara
mea şi au toate gust şi îmi place mult vremea frumoasă de aici, lumina e
specială toamna aici.
Primul instrument pe care Đinh Hoài Xuân l-a studiat în Vietnam, încă de
la vârsta de 8 ani, a fost pianul. Simţea însă că acesta nu e tocmai
instrumentul său de suflet şi prin 2003, cu prilejul unui concert de la şcoala
sa din oraşul natal, Huế, aude pentru prima oară violoncelul, pe care din acel
moment hotărăşte să şi-l aleagă ca instrument principal.
Prima
dată când am avut ocazia să ascult violoncelul am fost încântată de sunetul
acestuia. Este instrumentul cel mai apropiat de vocea umană. Aşadar am început
studiul violoncelului la vârsta de 19 ani, foarte târziu. Violoncelul este
instrumentul meu de suflet, care îmi place din toată inima.
Đinh Hoài Xuân a făcut tot posibilul să popularizeze violoncelul în
Vietnam. În 2017 şi-a lansat un album cu muzică interpretată la violoncel, Khuc Phieu Du Mot Doi. Este prezentă şi în mediul online cu
înregistrări. Pe 28 septembrie, la Biblioteca Județeană G.T. Kirileanu din
Piatra Neamţ, tânăra a susţinut un concert extraordinar, Omagiu României,
alături de alte două artiste vietnameze, Hồ Thị Ngọc Hà (pian) și Do Vu Lan
Nhung (soprană). Cel mai drag proiect al său rămâne Cello Fundamento, iniţiat
în 2016.
Am
organizat o serie de concerte internaţionale intitulată Cello Fundamento în
Vietnam. În fiecare an am invitat artişti din străinătate, în mod special din
România, cei mai mulţi dintre ei fiind violoncelişti. Am realizat toate acestea
din dorinţa de a face violoncelul din ce în ce mai cunoscut în ţara mea. Una
dintre dorinţele mele este ca publicul să iubească violoncelul şi să încurajeze
tânăra generaţie să cânte la acest instrument.
Đinh Hoài Xuân s-a întors deja în Vietnam, unde va continua să promoveze
violoncelul în rândul publicului de acolo şi nu numai. Deocamdată e preocupată
de dezvoltarea carierei sale artistice, însă, pe termen lung, nu exclude nici
ideea de a deveni profesoară.
Următorul proiect
este Cello Fundamento, ediţia a IV-a, care va avea loc în decembrie 2019. La
această ediţie voi invita doi violoncelişti din România, pe profesorul Răzvan
Suma şi pe artista Ella Bokor, pe un dirijor din Osaka şi Orchestra Simfonică
din Vietnam. Îmi doresc să împărtăşesc tot ce am învăţat de-a lungul celor
patru ani în România şi să folosesc toată experienţa mea în beneficiul
dezvoltării şcolii violoncelistice. Îmi doresc din toată inima să continui
acest festival în care am să promovez şi nume mari din muzica românească -
George Enescu, Ciprian Porumbescu, Dinu Lipatti, Constantin Dimitrescu, Radu
Aldulescu. Deocamdată vreau să cânt, să devin un bun artist violoncelist şi
vreau să popularizez violoncelul în Vietnam.