Ascultă Live

Ascultă Radio România Internațional Live

Mașini în România socialistă

Autoturismul este printre cele mai mari atracții ale omului de azi. El este parte a existenței celui care îl posedă, însă pasionații de mașini au ceva în plus. Este vorba despre curiozitatea de a ști istoria obiectului pe care îl dețin.

Mașini în România socialistă
Mașini în România socialistă

, 17.10.2021, 11:00


Autoturismul este printre cele mai mari atracții ale omului de azi. El este parte a existenței celui care îl posedă, însă pasionații de mașini au ceva în plus. Este vorba despre curiozitatea de a ști istoria obiectului pe care îl dețin. Recent, Retromobil Club România, care adună peste 3000 de membri din toată țara, a organizat expoziția „Socialistele orașului”, în colaborare cu Muzeul Național de Artă Contemporană. Pe esplanada din fața sediului muzeului din București au fost aduse câteva zeci de automobile și arătate celor care au vrut să vadă o parte din trecutul automobilistic al României. Exponatele au avut proprietari români, stat și particulari, și au circulat în România în decursul anilor 1964-1989, perioadă în care conducerea politică a fost exercitată de partidul comunist. Așa se explică numele expoziției, care trimite la mașini, la perioada istorică și la viața cotidiană a românilor de atunci.



Am discutat cu Șerban Cornaciu, vicepreședintele Retromobil Club România și organizator al expoziției, și el a ținut să facă o legătură între ce se poate vizita în interiorul Muzeului Național de Artă Contemporană și în fața acestuia. „Este un eveniment care să contrapună expoziției de artă omagială, care se află în interiorul Muzeului Național de Artă Contemporană, o selecție de automobile fabricate între 1964 și 1989 care au circulat în acest oraș. Ideea este să încercăm să reconstituim atmosfera din societate și viețile oamenilor din acea perioadă printr-o serie de exponate și modele de autoturisme care au fost folosite în oraș. Încercăm să povestim cum aceste automobile au intrat în uzul oamenilor, cum au fost cumpărate, cine le utiliza, cum le utiliza, cum își trăiau viețile în perioada socialistă cu aceste mașini.”



Astfel, 20 de autoturisme, o camionetă, un autobuz, un autocamion și 4 motociclete au format o expoziție atractivă. Cele mai multe autoturisme au fost cele de fabricație românească. Au fost prezente șapte mașini marca Dacia 1300, cea mai populară mașină din România de dinainte de 1989 care se construia la Pitești. Dintre ele, trei au fost Dacia 1300 standard, o Dacie Sport, o Dacie 1100, o Dacie 1300 care a servit ca autospecială de Miliție și o Dacie 2000, mașină folosită de președintele de atunci Nicolae Ceaușescu și de aparatul de partid în deplasările de serviciu. O altă marcă românească prezentă a fost un autoturism Oltcit Special, fabricat la Craiova înainte de 1989. Iar o a treia marcă românească a fost Aro, cu patru exponate: două mașini Aro 243, un Aro M461 C și un Aro Dacia 10.


Mărcile străine sunt și ele prezente în colecțiile pasionaților de mașini retro. Trei branduri sovietice, celebrele Moskvitch, Volga și Lada, au apărut și ele pe espalanda Muzeului Național de Artă Contemporană. O mașină modelul Volga M 21, fabricată în 1961, folosită de instituțiile statului și de înalții demnitari, a atras foarte multe priviri. Mașina Moskvitch 403 a fost unul dintre primele modele comercializate către populație, iar mașina Lada 1200 a fost destul de apreciată de cei care au cumpărat-o. Nu putea lipsi din expoziție mașina Trabant 601, celebra „Trabi”, fabricată în fosta Republică Democrată Germană, foarte căutată în anii 1980 despre care circulau câteva bancuri savuroase. Dintre brandurile occidentale au fost aduse un Mercedes 2200, două „broscuțe” Volkswagen și un Fiat 850, toate fiind mașini foarte populare la vremea lor. Camioneta TV, autobuzul Roman Diesel și autocamonul Carpați, toate teri produse în România, au fost prezențe inedite ale expoziției, așa cum menționa și Serban Cornaciu.


„Toate exponatele de aici au o poveste specială. Sunt exponate care s-au aflat în dotarea statului român. Mă refer la un autobuz Roman Diesel care are 11,3 metri, mă refer la automobile exportate din România în perioada socialistă și care au fost recuperate de membri ai clubului nostru, într-un demers de a recupera tezaurul tehnic al României. Sunt mașini exportate în Ungaria, în Franța și pe care colegii mei le-au recuperat și au grijă de ele. Mai avem un exponat unic în România, o camionetă TV, care a funcționat în anii 1970, printre primele camionete pe care statul român le-a folosit, expusă acum în premieră la „Socialistele orașului”. Mai este un camion militar Carpați, cu tracțiune 4×4, un exponat restaurat de la primul până la ultimul șurub.”



Două motociclete germane BMW, o motocicletă românească, celebra Mobra, și motoreta Carpați, tot românească, s-au alăturat mașinilor. Șerban Cornaciu vede expoziția organizată ca pe un act cultural dar și ca pe o datorie a sa și a colegilor săi din Retromobil România. „Cumva este o datorie a noastră, a celor de la Retromobil, ca exponatele și mașinile pe care le avem în această colecție și care au existat în România acelor ani să le arătăm publicului și comunității din care facem parte. Bucuria cea mai mare la această expoziție este că am reușit să aducem niște exponate pe care în mod normal ați putea să le vedeți pe stradă.”



„Socialistele României” a fost un prilej de rememorare a civilizației automobilului în România de dinainte de 1989. Iar fără pasionații mașinilor retro ne-am imagina acea civilizație cu mult mai greu.




RadioRomaniaInternational · Enciclopedia RRI – 17.10.2021



Fotograful ceh Franz Duschek și Bucureștiul sec. XIX
Enciclopedia RRI duminică, 13 octombrie 2024

Fotograful ceh Franz Duschek și Bucureștiul sec. XIX

Franz Duschek (1820-1884) a fost un fotograf ceh stabilit în România, la București, între anii 1862 și 1883. Acesta a oferit o privire unică...

Fotograful ceh Franz Duschek și Bucureștiul sec. XIX
Arhitecții Cerchez
Enciclopedia RRI duminică, 06 octombrie 2024

Arhitecții Cerchez

În istoria arhitecturii române, numele Cerchez este întâlnit mai des decât altele. El provine de la trei familii de români de origine armeană...

Arhitecții Cerchez
Ion Raţiu (sursa foto: Rațiu Family Charitable Foundation / Copyright © 2024 Ratiu Family Charitable)
Enciclopedia RRI duminică, 29 septembrie 2024

Familia Rațiu, importantă familie din Transilvania

Existența familiei Rațiu este atestată încă din perioada lui Sigismund de Luxemburg (1368-1437), familia având originea în localitatea...

Familia Rațiu, importantă familie din Transilvania
Axiopolis
Enciclopedia RRI duminică, 22 septembrie 2024

Axiopolis

Dobrogea este considerată cea mai densă și mai variată provincie a României din punctul de vedere al locuirii civilizațiilor. Pe un teritoriu...

Axiopolis
Enciclopedia RRI duminică, 15 septembrie 2024

Agora Kiseleff

  Parcul Kiseleff, prima grădină publică din București amenajată din pădurea care ocupa această zonă a capitalei, a fost amenajat în...

Agora Kiseleff
Enciclopedia RRI duminică, 28 iulie 2024

Vechi cărți românești de cult din secolele 17-19

Până la apariția tiparului de la jumătatea secolului al 15-lea, considerat cea mai importantă revoluție în istoria cărții și a circulației...

Vechi cărți românești de cult din secolele 17-19
Enciclopedia RRI duminică, 30 iunie 2024

Vechi imagini color din România

Unul dintre procedeele care au făcut ca fotografia color să se răspândească a fost autocromia. În România, istoria autocromiei începe în...

Vechi imagini color din România
Enciclopedia RRI duminică, 23 iunie 2024

Strada Brezoianu din Bucureşti

Una dintre arterele vechi și importante din București este strada Brezoianu. Având unul din capetele în centrul istoric, ea taie primul bulevard...

Strada Brezoianu din Bucureşti

Parteneri

Muzeul Național al Țăranului Român Muzeul Național al Țăranului Român
Liga Studentilor Romani din Strainatate - LSRS Liga Studentilor Romani din Strainatate - LSRS
Modernism | The Leading Romanian Art Magazine Online Modernism | The Leading Romanian Art Magazine Online
Institului European din România Institului European din România
Institutul Francez din România – Bucureşti Institutul Francez din România – Bucureşti
Muzeul Național de Artă al României Muzeul Național de Artă al României
Le petit Journal Le petit Journal
Radio Prague International Radio Prague International
Muzeul Național de Istorie a României Muzeul Național de Istorie a României
ARCUB ARCUB
Radio Canada International Radio Canada International
Muzeul Național al Satului „Dimitrie Gusti” Muzeul Național al Satului „Dimitrie Gusti”
SWI swissinfo.ch SWI swissinfo.ch
UBB Radio ONLINE UBB Radio ONLINE
Strona główna - English Section - polskieradio.pl Strona główna - English Section - polskieradio.pl
creart - Centrul de Creație Artă și Tradiție al Municipiului Bucuresti creart - Centrul de Creație Artă și Tradiție al Municipiului Bucuresti
italradio italradio
Institutul Confucius Institutul Confucius
BUCPRESS - știri din Cernăuți BUCPRESS - știri din Cernăuți

Afilieri RRI

Euranet Plus Euranet Plus
AIB | the trade association for international broadcasters AIB | the trade association for international broadcasters
Digital Radio Mondiale Digital Radio Mondiale
News and current affairs from Germany and around the world News and current affairs from Germany and around the world
Comunità radiotelevisiva italofona Comunità radiotelevisiva italofona

Furnizori de servicii de difuzare/redifuzare

RADIOCOM RADIOCOM
Zeno Media - The Everything Audio Company Zeno Media - The Everything Audio Company