Ascultă Live

Ascultă Radio România Internațional Live

Timp și modernizare în spațiul românesc

Dintotdeauna, timpul a fost imaginat de oameni drept ceva care se repetă, de la succesiunea zilelor și a nopților, a anotimpurilor, la cea a ideilor și a modelor

Timp și modernizare în spațiul românesc
Timp și modernizare în spațiul românesc

, 16.05.2021, 16:16

Dintotdeauna, timpul a fost imaginat
de oameni drept ceva care se repetă, de la succesiunea zilelor și a nopților, a
anotimpurilor, la cea a ideilor și a modelor. Credința că timpul se întoarce
este atât de puternică încât unii au imaginat și istoria drept ceva care se
repetă. Însă măsurarea timpului l-a făcut pe om să observe că el este ciclic,
într-adevăr, dar că nu se întoarce. Istoria, la fel. Pare că o perioadă seamănă
cu alta dar de fapt nu e așa. Deși seamănă, viețile oamenilor sunt diferite în
perioade istorice diferite modelate de idei.


Măsurarea timpului din ce în ce mai
riguroasă nu a încetat niciodată, ea continuă și astăzi. Arheologii au arătat
că înainte de apariția orologiului oamenii măsurau timpul ghidându-se după
pozițiile soarelui și lunii. Cadranele solare ale oamenilor din epoca de piatră
îi ajutau să-și urmeze un program zilnic. Obeliscurile solare, ceasurile cu apă
și clepsidrele antice aveau aceeași funcție. Orologiul mecanic a fost obiectul
care a revoluționat măsurarea și perceperea timpului, el l-a raționalizat cel
mai mult și l-a împărțit în diviziuni și subdiviziuni. Iar ceasurile
electronice și cele atomice de azi continuă tradiția de multe mii de ani a
măsurării timpului.


Bisericile erau centrul lumii
medievale comunitare din Occident și turlele lor înalte aveau mecanisme
complicate de orologerie cu care timpul zilnic era măsurat. Exista un timp al
servicului divin, un timp al muncii, un timp al somnului și un timp al
relaxării și socializării. Meșterii ceasornicari din Evul Mediu duseseră
funcționarea orologiilor din turlele bisericilor la nivelul unor opere de artă. Iar bătutul
orei fixe, a sfertului de oră și a jumătății de oră erau adevărate spectacole.
În spațiul ortodox și mai târziu cel otoman, lăcașurile de cult nu aveau
ceasuri clopotul sau muezinul asumându-și funcția orologiului.


Măsurarea timpului a fost una dintre
modele occidentale care au intrat în lumea românească la începutul secolulului
al 19-lea. Cum tot ce avea să modeleze societatea românească începând cu anul
1800 venea din Occident nici măsurarea timpului nu putea să vină din altă
parte. Astfel, ora a la turca, așa cum era denumită chiar în epocă, a fost
înlocuită cu ora evropenească. Adoptarea măsurării occidentale a timpului era
un semn al emancipării individului, de racordare la nou și de îndepărtare de
tot ce fusese oriental și fanariot asimilat înapoierii. Istoricul Dorin
Stănescu a studiat intrarea orei occidentale în lumea românească a secolului al
19-lea. Ea a însemnat și apariția conceptului de orologiu public, obiectul care
punea la îndemâna oricui organizarea propriei vieți.

În spațiul românesc, orologiile publice pătrund târziu.
Abia în secolul al 18-lea boierii încep să-și procure ceasornice, târgoveții cu
stare îi imită și ei. Ceasornicul privat, orologiul public, atelierul de
ceasornicărie devin părți ale peisajului urban și ale vieții cotidiene. Secolul
fanariot în Țările Române a însemnat și împrumutul orei a la turca, oră adusă
aici din Imperiul otoman de către greci. Acest timp se calcula ținând cont de
cele cinci rugăciuni zilnice și de răsăritul și apusul soarelui. Acesta a fost
un sistem utilizat multă vreme. Peste ora turcească va veni timpul evropenesc
sau nemțesc.


Dar adoptarea noii mode a măsurării
timpului trebuie privită ca o trecere treptată luând în considerare și o
perioadă de coexistență a celor două mode. Românii încep să se raporteze din ce
în ce mai frecvent la ora evropenească și schimbarea devine inevitabilă pe
măsură ce generațiile se schimbă. Ca întotdeauna, noul este introdus și adoptat
cel mai repede de generațiile tinere care îl prezintă ca pe o marcă a propriei
identități, pentru a se diferenția de generațiile anterioare ale părinților și
bunicilor lor.

Dorin Stănescu a arătat cum oamenii deși și-au însușit noua oră
au păstrat și vechiul reflex al orei turcești atunci când au simțit nevoia de
a relata un eveniment deosebit, așa cum a fost cutremurul de pământ din anul
1802.

Foarte interesante
sunt raportările contemporanilor de la începutul secolului al 19-lea care ne
arată că aceștia erau conectați atât la ora a la turca, cât și la ora
evropenească. Istoricul Ilie Corfus are o carte, Însemnări de demult, în
care reproduce o serie de însemnări de pe cărți religioase în care trăitorii
epocii și-au notat gândurile. Citez exemplul de la 1802 al unui cronicar de
ocazie care scrie pe coperta unei cărți următoarele: 1802, octombrie 14, la
ceasul 7 turcești iar nămțești la ceasul 12, s-au cutremurat pământul foarte
tare în ziua în care eu eram la bâlciul Târgu Jiului. E fascinantă pe de-o
parte nevoia de exactitate a acestui om, cât și raportarea sa la toate
timpurile epocii. Trebuie spus că pe măsură ce după 1848 se renunță la tot ce a
însemnat spiritul și mentalitățile secolului fanariot, timpul a la turca nu
mai este folosit.


Odată cu noua modă europeană a
raportării la timp, totul se schimbă. Oamenii își dau întâlniri din ce în ce
mai exacte, își planifică mai bine munca, în Occident apare conceptul de zi de
muncă de 8 ore pe care sindicatele îl cer patronatului. Apariția cărilor ferate
și al mersului trenurilor contribuie esențial la exactitatea măsurării
timpului. Iar lumea ceasurilor personale devine una fabuloasă.


RadioRomaniaInternational · Enciclopedia RRI 16.05.2021
Fotograful ceh Franz Duschek și Bucureștiul sec. XIX
Enciclopedia RRI duminică, 13 octombrie 2024

Fotograful ceh Franz Duschek și Bucureștiul sec. XIX

Franz Duschek (1820-1884) a fost un fotograf ceh stabilit în România, la București, între anii 1862 și 1883. Acesta a oferit o privire unică...

Fotograful ceh Franz Duschek și Bucureștiul sec. XIX
Arhitecții Cerchez
Enciclopedia RRI duminică, 06 octombrie 2024

Arhitecții Cerchez

În istoria arhitecturii române, numele Cerchez este întâlnit mai des decât altele. El provine de la trei familii de români de origine armeană...

Arhitecții Cerchez
Ion Raţiu (sursa foto: Rațiu Family Charitable Foundation / Copyright © 2024 Ratiu Family Charitable)
Enciclopedia RRI duminică, 29 septembrie 2024

Familia Rațiu, importantă familie din Transilvania

Existența familiei Rațiu este atestată încă din perioada lui Sigismund de Luxemburg (1368-1437), familia având originea în localitatea...

Familia Rațiu, importantă familie din Transilvania
Axiopolis
Enciclopedia RRI duminică, 22 septembrie 2024

Axiopolis

Dobrogea este considerată cea mai densă și mai variată provincie a României din punctul de vedere al locuirii civilizațiilor. Pe un teritoriu...

Axiopolis
Enciclopedia RRI duminică, 15 septembrie 2024

Agora Kiseleff

  Parcul Kiseleff, prima grădină publică din București amenajată din pădurea care ocupa această zonă a capitalei, a fost amenajat în...

Agora Kiseleff
Enciclopedia RRI duminică, 28 iulie 2024

Vechi cărți românești de cult din secolele 17-19

Până la apariția tiparului de la jumătatea secolului al 15-lea, considerat cea mai importantă revoluție în istoria cărții și a circulației...

Vechi cărți românești de cult din secolele 17-19
Enciclopedia RRI duminică, 30 iunie 2024

Vechi imagini color din România

Unul dintre procedeele care au făcut ca fotografia color să se răspândească a fost autocromia. În România, istoria autocromiei începe în...

Vechi imagini color din România
Enciclopedia RRI duminică, 23 iunie 2024

Strada Brezoianu din Bucureşti

Una dintre arterele vechi și importante din București este strada Brezoianu. Având unul din capetele în centrul istoric, ea taie primul bulevard...

Strada Brezoianu din Bucureşti

Parteneri

Muzeul Național al Țăranului Român Muzeul Național al Țăranului Român
Liga Studentilor Romani din Strainatate - LSRS Liga Studentilor Romani din Strainatate - LSRS
Modernism | The Leading Romanian Art Magazine Online Modernism | The Leading Romanian Art Magazine Online
Institului European din România Institului European din România
Institutul Francez din România – Bucureşti Institutul Francez din România – Bucureşti
Muzeul Național de Artă al României Muzeul Național de Artă al României
Le petit Journal Le petit Journal
Radio Prague International Radio Prague International
Muzeul Național de Istorie a României Muzeul Național de Istorie a României
ARCUB ARCUB
Radio Canada International Radio Canada International
Muzeul Național al Satului „Dimitrie Gusti” Muzeul Național al Satului „Dimitrie Gusti”
SWI swissinfo.ch SWI swissinfo.ch
UBB Radio ONLINE UBB Radio ONLINE
Strona główna - English Section - polskieradio.pl Strona główna - English Section - polskieradio.pl
creart - Centrul de Creație Artă și Tradiție al Municipiului Bucuresti creart - Centrul de Creație Artă și Tradiție al Municipiului Bucuresti
italradio italradio
Institutul Confucius Institutul Confucius
BUCPRESS - știri din Cernăuți BUCPRESS - știri din Cernăuți

Afilieri RRI

Euranet Plus Euranet Plus
AIB | the trade association for international broadcasters AIB | the trade association for international broadcasters
Digital Radio Mondiale Digital Radio Mondiale
News and current affairs from Germany and around the world News and current affairs from Germany and around the world
Comunità radiotelevisiva italofona Comunità radiotelevisiva italofona

Furnizori de servicii de difuzare/redifuzare

RADIOCOM RADIOCOM
Zeno Media - The Everything Audio Company Zeno Media - The Everything Audio Company