Ascultă Live

Ascultă Radio România Internațional Live

Machete din cel de-al doilea război mondial

Se spune că în dragoste și în război totul este permis, o zicală care are însă poate fi amendată. Oamenilor le plac principiile și nerespectarea lor atrage judecățile de valoare

Machete din cel de-al doilea război mondial
Machete din cel de-al doilea război mondial

, 21.02.2021, 11:11

Se spune că în dragoste și în război totul este permis,
o zicală care are însă poate fi amendată. Oamenilor le plac principiile și
nerespectarea lor atrage judecățile de valoare. În război însă, pentru
înfrângerea inamicului este chiar indicată înșelarea lui, recurgerea la orice
îl face să bată în retragere și să capituleze la final. În România celui de-al
doilea război mondial a existat o strategie de înșelare a inamicului sovietic
cu care din iunie 1941 se afla în conflict deschis.


România
a intrat în cel de-al doilea război mondial în vara anului 1941 cu frontierele amputate
în urmă cu un an, în iunie, august și septembrie 1940. Astfel, zona petroliferă
din jurul orașului Ploiești căpăta o importanță strategică extrem de mare fiind
unica sursă de combustibil din întreaga regiune. De aceea, ea avea nevoie de
apărare. Ideea originală a apărării sale și cu ajutorul butaforiei a fost pusă
în practică de comandamentul german. Armatele și zonele industriale false erau
o practică a ambelor tabere, documente fotografice ne arată tancuri, camioane
și avioane gonflabile chiar și instalații industriale și orașe făcute pentru a
deruta.


Istoricul Lucian Vasile de la Institutul
de Investigare a Crimelor Comunismului și Memoria Exilului Românesc este autor
al unei istorii a orașului Ploiești. De la el am aflat cine a avut ideea
construirii machetelor care să-i deturneze pe sovietici de la obiectivele lor. Acele machete la scară foarte
mare aveau rolul de a proteja rafinăriile din jurul orașului Ploiești. Ele au
fost gândite în prima fază de apărare a orașului în 1941. Înainte ca România să
intre în război, toate posibilele pericole erau la nivel teoretic. De aceea, trupele
germane în colaborare cu cele române au luat în calcul mai multe variante de
apărare. Pe lângă aducerea de tunuri antiaeriene și pe lângă instalarea de
baloane în jurul orașului, autoritățile germane au luat în calcul contruirea unor
machete false. Prima zonă industrială falsă a fost creată la sfârșitul
primăverii anului 1941. Locul nu era ales întâmplător. Era clar că odată cu
declanșarea operațiunii Barbarossa sovieticii vor încerca să atace zona
petroliferă din jurul orașului. Deci atacurile urma să vină din est, așa că
trebuia creată o zonă falsă care să-i întâmpine pe atacatorii sovietici înainte
ca aceștia să întâlnească Ploieștiul.


O
asemenea machetă de mărimi considerabile trebuia făcută din materiale ușoare,
manevrabile și care să nu coste mult. Lucian Vasile spune că ele erau destul de
detaliate pentru a părea cât mai autentice. Structurile erau făcute din
lemn iar zidurile erau făcute din pânză. Ele erau gândite pentru a fi utilizate
pe timpul nopții. De aceea trebuia create niște structuri care să imite
structurile reale care trebuia protejate. Erau deci niște construcții de lemn
cu pânză, aveau inclusiv străzi iluminate pentru ca atunci când s-ar fi
apropiat valul de avioane sovietice, ca să le spun așa, tocmai pentru a capta
atenția atacatorilor sovietici. Existau de asemenea un fel de furnale unde se
ardeau tot felul de reziduuri pentru a crea impresia că acolo era o rafinărie
funcțională și că era un obiectiv de atacat. Din păcate fotografii nu s-au
păstrat, sunt numai descrieri alea celor zone.


Însă
machetele de la Ploiești s-au dovedit a avea eficiență mică mai ales că erau
destinate apărării nocturne. Cu detalii Lucian Vasile. Este discutabil dacă a meritat efortul sau nu pentru că ele
erau utile numai în cazul unor bombardamente de noapte. De aceea, odată primul
raid în timpul zilei, pe 13 iunie 1941, operațiunea a fost deconspirată.
Sovieticii au aflat că era o machetă falsă înaintea orașului Ploiești care
trebuia să le distragă atenția. Astfel că autoritățile germane au trecut la
construirea unei a doua machete la Ciorani, la 20 de kilometri și mai la est de
primul amplasament. Tactica era aceeași, când se apropia valul de avioane
sovietice se stingeau luminile de la Ploiești și se aprindeau în machetă care
trebuia să capteze atenția. Și această machetă a fost utilă timp de aproximativ
o lună, până pe 18 august, când un alt raid de zi a descoperit existența
acestei instalații false.


Ultima
încercare de a păcăli inamicul a fost și o încercare de schimbare a strategiei.
Lucian Vasile spune că a treia machetă pentru apărarea Ploieștiului va fi și
cea din urmă. Ca într-un joc
de-a șoarecele și pisica, autoritățile germane au construit a treia machetă, de
data aceasta nu la est ci la vest. Sovieticii se așteptau acum să întâlnească
macheta și apoi orașul. Or, germanii au jucat acum invers, întâi orașul și apoi
macheta. Noua construcție a fost la Brătășanca, la 17 kilometri vest de
Ploiești. Raidurile sovietice au fost minore din punctul de vedere al puterii
de distrugere. Erau câteva zeci de avioane destul de rudimentare dacă comparăm
cu aveau să facă americanii peste câțiva ani când veneau sute de bombardiere
însoțite de sute de avioane de vânătoare.


În
cele din urmă, machetele din zona Ploieștiului au fost abandonate din cauza
costului mare, a ineficienței lor și a ușurinței cu care puteau fi descoperite.
Dar și din cauza cursului războiului în care părțile își perfecționaseră
știința de a lupta

Focşanii prin obiectivul unui artist fotograf - Frantz X. Koroschetz
Enciclopedia RRI duminică, 03 noiembrie 2024

Fotograful Franz Koroschetz

Cetățean austro-ungar, în 1895 Koroschetz se stabilește în România, la Focșani, și din 1899 până în 1934, anul morții sale, începe să...

Fotograful Franz Koroschetz
Theodor Aman – fondatorul Scolii Romanești de Artă
Enciclopedia RRI duminică, 27 octombrie 2024

Theodor Aman – fondatorul Scolii Romanești de Artă

Theodor Aman (1831-1891), primul mare artist clasic român, a fost pictor, grafician, sculptor, pedagog și academician român, întemeietorul primei...

Theodor Aman – fondatorul Scolii Romanești de Artă
Strada Colței din vechiul București
Enciclopedia RRI duminică, 20 octombrie 2024

Strada Colței din vechiul București

Între 1703 și 1707, spătarul Mihail Cantacuzino construia un spital și o școală pe moșia clucerului Colțea Doicescu. Prenumele acestui mare...

Strada Colței din vechiul București
Fotograful ceh Franz Duschek și Bucureștiul sec. XIX
Enciclopedia RRI duminică, 13 octombrie 2024

Fotograful ceh Franz Duschek și Bucureștiul sec. XIX

Franz Duschek (1820-1884) a fost un fotograf ceh stabilit în România, la București, între anii 1862 și 1883. Acesta a oferit o privire unică...

Fotograful ceh Franz Duschek și Bucureștiul sec. XIX
Enciclopedia RRI duminică, 06 octombrie 2024

Arhitecții Cerchez

În istoria arhitecturii române, numele Cerchez este întâlnit mai des decât altele. El provine de la trei familii de români de origine armeană...

Arhitecții Cerchez
Enciclopedia RRI duminică, 29 septembrie 2024

Familia Rațiu, importantă familie din Transilvania

Existența familiei Rațiu este atestată încă din perioada lui Sigismund de Luxemburg (1368-1437), familia având originea în localitatea...

Familia Rațiu, importantă familie din Transilvania
Enciclopedia RRI duminică, 22 septembrie 2024

Axiopolis

Dobrogea este considerată cea mai densă și mai variată provincie a României din punctul de vedere al locuirii civilizațiilor. Pe un teritoriu...

Axiopolis
Enciclopedia RRI duminică, 15 septembrie 2024

Agora Kiseleff

  Parcul Kiseleff, prima grădină publică din București amenajată din pădurea care ocupa această zonă a capitalei, a fost amenajat în...

Agora Kiseleff

Parteneri

Muzeul Național al Țăranului Român Muzeul Național al Țăranului Român
Liga Studentilor Romani din Strainatate - LSRS Liga Studentilor Romani din Strainatate - LSRS
Modernism | The Leading Romanian Art Magazine Online Modernism | The Leading Romanian Art Magazine Online
Institului European din România Institului European din România
Institutul Francez din România – Bucureşti Institutul Francez din România – Bucureşti
Muzeul Național de Artă al României Muzeul Național de Artă al României
Le petit Journal Le petit Journal
Radio Prague International Radio Prague International
Muzeul Național de Istorie a României Muzeul Național de Istorie a României
ARCUB ARCUB
Radio Canada International Radio Canada International
Muzeul Național al Satului „Dimitrie Gusti” Muzeul Național al Satului „Dimitrie Gusti”
SWI swissinfo.ch SWI swissinfo.ch
UBB Radio ONLINE UBB Radio ONLINE
Strona główna - English Section - polskieradio.pl Strona główna - English Section - polskieradio.pl
creart - Centrul de Creație Artă și Tradiție al Municipiului Bucuresti creart - Centrul de Creație Artă și Tradiție al Municipiului Bucuresti
italradio italradio
Institutul Confucius Institutul Confucius
BUCPRESS - știri din Cernăuți BUCPRESS - știri din Cernăuți

Afilieri RRI

Euranet Plus Euranet Plus
AIB | the trade association for international broadcasters AIB | the trade association for international broadcasters
Digital Radio Mondiale Digital Radio Mondiale
News and current affairs from Germany and around the world News and current affairs from Germany and around the world
Comunità radiotelevisiva italofona Comunità radiotelevisiva italofona

Furnizori de servicii de difuzare/redifuzare

RADIOCOM RADIOCOM
Zeno Media - The Everything Audio Company Zeno Media - The Everything Audio Company