Ascultă Live

Ascultă Radio România Internațional Live

Regularizarea Deltei Dunării

Delta Dunării de astăzi este o creație magică a naturii însă este totodată și o capodoperă a minții omului de a transforma mediul în conformitate cu dorința sa de cunoaștere și cu nevoile sale.

Regularizarea Deltei Dunării
Regularizarea Deltei Dunării

, 19.04.2020, 15:05

Delta Dunării de astăzi este o
creație magică a naturii însă este totodată și o capodoperă a minții omului de
a transforma mediul în conformitate cu dorința sa de cunoaștere și cu nevoile
sale. Actuala Deltă a Dunării este într-o măsură semnificativă o operă de
sistematizare omenească din a doua jumătate a secolului al 19-lea. Principalele
lucrări realizate de inteligența și mâna omului au avut ca obiectiv transformarea
fluviului pentru a oferi navelor comerciale posibilitatea de a circula pe
acesta și de a aduce dezvoltare economică și mobilitate umană.


Regularizarea
Deltei Dunării a fost un proiect grandios legat de transformarea întregului
fluviu în cale navigabilă paneuropeană. Dacă aruncăm o privire asupra unei
hărți a Deltei Dunării dinainte de 1856 și o altă privire asupra unei hărți
actuale observăm câte modificări au fost operate asupra cursului de apă al
Brațului Sulina care a fost transformat într-un canal. Istoricul Constantin Ardeleanu de la
Universitatea Dunărea de Jos din Galați a povestit cum a început
regularizarea Deltei Dunării.

A
fost o operă tehnică extrem de interesantă, începută în
anul 1856 și continuată în toată perioada următoare. Și astăzi continuă, există
lucrări tehnice care trebuie făcute la Sulina pentru a păstra navigabilitatea
fluviului. Ceea ce este important și cu adevărat revoluționar pentru acea
perioadă a fost felul în care s-au făcut aceste lucrări. Ele au fost coordonate
de un inginer britanic, Charles Hartley, personalitate a ingineriei mondiale, a
și primit multe distincții extrem de prestigioase pentru activitatea sa de la
Dunăre. Mai apoi, el a fost consultant tehnic în Comisia Suezului contribuind
astfel la navigabilizarea unuia dintre cele mai vitale canale pentru comerțul
mondial.


La vest de Tulcea, din Dunăre se
desprinde către nord Brațul Chilia, iar la est de oraș din Brațul Sulina se
desprinde Brațul Sfântu Gheorghe către sud. Din cele trei brațe, cel din mijloc
va fi cel ales să fie calea principală de navigație. În lungime totală de 71 de
kilometri, canalul Sulina se vărsa în Marea Neagră în dreptul portului cu
același nume, un sat pescăresc devenit însă cel mai cosmopolit dintre orașele
României. În principal, lucrările de regularizare au constat în tăierea
coturilor și meandrelor pe care le făcea cursul de apă, în consolidarea
malurilor și dragarea fundului apei pentru creșterea adâncimii acesteia.
Constantin Ardeleanu cu alte detalii.

Lucrările au început în 1857 alegând unul dintre brațele Dunării pentru
regularizare. Erau mai multe variante, Hartley considera că mai favorabil era
brațul Sfântu Gheorghe nu Sulina. Alți ingineri au considerat că brațul Sulina
era mai favorabil din punct de vedere financiar pentru a fi navigabilizat.
Lucrările efective au început în anul 1858 și digurile de la Sulina, care
există și astăzi, au fost inaugurate în 1861. Ca rezultat simplu, adâncimea
Dunării peste bara Sulina, bancul de nisip care se creează acolo, a crescut de
la aproximativ 2,5 metri în 1856 la 4-5 metri cinci ani mai târziu, pentru ca
apoi să crească mereu până la nivelul navigabil de 8 metri, cam cât are și
astăzi.



De ce a fost nevoie de acea lucrare
de mare amploare? Explicațiile țin de geopolitică și de economie. Gurile
Dunării fuseseră multe secole sub control otoman care nu manifestase ambiții
constructive de amploare. Ofensiva susținută a Rusiei către sud începând cu
prima jumătate a secolului al 18-lea dăduse roade și dusese la împingerea
influenței otomane către sud. Însă Rusia, devenită puterea garantă a
Principatelor Române după pacea de la Adrianopol din 1829, nu considera Dunărea
importantă pentru economia sa.

Navigația în zona de vărsare a Dunării în Marea
Neagră era una dificilă iar fluxul comercial era sporadic și chiar haotic.
Aluviunile de la Gurile Dunării împiedicau desfășurarea unei navigații
sistematice, sigure și controlate. Astfel că interesul manifestat de Imperiul
britanic în importul de cereale începând cu anul 1847 a dus la apariția
proiectului de regularizare a marelui curs de apă european. Opera lui Charles Hartley,
inginerul șef al Comisiei Europene a Dunării, a fost atât de complexă și multidisciplinară
încât șeful grandiosului proiect de regularizare danubiană a fost supranumit
părintele Dunării.

Constantin Ardeleanu. La Dunăre, ceea ce au făcut inginerii sub coordonarea lui Hartley a fost
nu doar o operă tehnică extrem de importantă ci și una științifică. Delta
Dunării este una dintre cele mai binecunoscute regiuni din lume în această
formă de deltă din punctul de vedere al înțelegerii felului în care
funcționează natura. Nu au fost doar niște ingineri care au făcut niște diguri
la Sulina ci au fost niște savanți care au înțeles întâi cum funcționează o
deltă: care este cantitatea de aluviuni pe care o transportă, cum se distribuie
această cantitate între cele trei brațe principale ale Dunării, ce trebuia
făcut pentru ca Dunărea să devină o arteră navigabilă pentru nave de mare
tonaj. A fost o operă de înțelege a unui fluviu și apoi, cum spunea Hartley, de
a-l îmbânzi și de a-l transforma în folosul comunităților umane.


Regularizarea
Deltei Dunării și apariția Canalului Sulina au însemnat deschiderea spațiului
românesc către mare. A fost gura de oxigen economic pe care statul român a
primit-o pentru propriile proiecte.

Titu Maiorescu (1840-1917)
Enciclopedia RRI duminică, 17 noiembrie 2024

Titu Maiorescu (1840-1917)

Societatea literară ”Junimea”, înființată la Iași în 1863, a fost una dintre cele mai importante tendințe literare, filosofice și...

Titu Maiorescu (1840-1917)
Trenul Regal
Enciclopedia RRI duminică, 10 noiembrie 2024

Trenul Regal

În luna octombrie a acestui an a avut loc lansarea volumului „Povestea Trenului Regal” de Tudor Vișan-Miu și Andrei Berinde. O incursiune...

Trenul Regal
Focşanii prin obiectivul unui artist fotograf - Frantz X. Koroschetz
Enciclopedia RRI duminică, 03 noiembrie 2024

Fotograful Franz Koroschetz

Cetățean austro-ungar, în 1895 Koroschetz se stabilește în România, la Focșani, și din 1899 până în 1934, anul morții sale, începe să...

Fotograful Franz Koroschetz
Theodor Aman – fondatorul Scolii Romanești de Artă
Enciclopedia RRI duminică, 27 octombrie 2024

Theodor Aman – fondatorul Scolii Romanești de Artă

Theodor Aman (1831-1891), primul mare artist clasic român, a fost pictor, grafician, sculptor, pedagog și academician român, întemeietorul primei...

Theodor Aman – fondatorul Scolii Romanești de Artă
Enciclopedia RRI duminică, 20 octombrie 2024

Strada Colței din vechiul București

Între 1703 și 1707, spătarul Mihail Cantacuzino construia un spital și o școală pe moșia clucerului Colțea Doicescu. Prenumele acestui mare...

Strada Colței din vechiul București
Enciclopedia RRI duminică, 13 octombrie 2024

Fotograful ceh Franz Duschek și Bucureștiul sec. XIX

Franz Duschek (1820-1884) a fost un fotograf ceh stabilit în România, la București, între anii 1862 și 1883. Acesta a oferit o privire unică...

Fotograful ceh Franz Duschek și Bucureștiul sec. XIX
Enciclopedia RRI duminică, 06 octombrie 2024

Arhitecții Cerchez

În istoria arhitecturii române, numele Cerchez este întâlnit mai des decât altele. El provine de la trei familii de români de origine armeană...

Arhitecții Cerchez
Enciclopedia RRI duminică, 29 septembrie 2024

Familia Rațiu, importantă familie din Transilvania

Existența familiei Rațiu este atestată încă din perioada lui Sigismund de Luxemburg (1368-1437), familia având originea în localitatea...

Familia Rațiu, importantă familie din Transilvania

Parteneri

Muzeul Național al Țăranului Român Muzeul Național al Țăranului Român
Liga Studentilor Romani din Strainatate - LSRS Liga Studentilor Romani din Strainatate - LSRS
Modernism | The Leading Romanian Art Magazine Online Modernism | The Leading Romanian Art Magazine Online
Institului European din România Institului European din România
Institutul Francez din România – Bucureşti Institutul Francez din România – Bucureşti
Muzeul Național de Artă al României Muzeul Național de Artă al României
Le petit Journal Le petit Journal
Radio Prague International Radio Prague International
Muzeul Național de Istorie a României Muzeul Național de Istorie a României
ARCUB ARCUB
Radio Canada International Radio Canada International
Muzeul Național al Satului „Dimitrie Gusti” Muzeul Național al Satului „Dimitrie Gusti”
SWI swissinfo.ch SWI swissinfo.ch
UBB Radio ONLINE UBB Radio ONLINE
Strona główna - English Section - polskieradio.pl Strona główna - English Section - polskieradio.pl
creart - Centrul de Creație Artă și Tradiție al Municipiului Bucuresti creart - Centrul de Creație Artă și Tradiție al Municipiului Bucuresti
italradio italradio
Institutul Confucius Institutul Confucius
BUCPRESS - știri din Cernăuți BUCPRESS - știri din Cernăuți

Afilieri RRI

Euranet Plus Euranet Plus
AIB | the trade association for international broadcasters AIB | the trade association for international broadcasters
Digital Radio Mondiale Digital Radio Mondiale
News and current affairs from Germany and around the world News and current affairs from Germany and around the world
Comunità radiotelevisiva italofona Comunità radiotelevisiva italofona

Furnizori de servicii de difuzare/redifuzare

RADIOCOM RADIOCOM
Zeno Media - The Everything Audio Company Zeno Media - The Everything Audio Company