„Familiar”, un nou film de Călin Peter Netzer
Cel mai nou lungmetraj regizat de Călin Peter Netzer, Familiar, selecţionat în cadrul celei de-a 27-a ediţii a Festivalului Internaţional de Film Tallinn Black Nights, a intrat la sfârșitul lunii ianuarie în cinematografe.
Corina Sabău, 10.02.2024, 15:31
Cel mai nou lungmetraj regizat de Călin Peter Netzer, „Familiar”, selecţionat în cadrul celei de-a 27-a ediţii a Festivalului Internaţional de Film Tallinn Black Nights, a intrat la sfârșitul lunii ianuarie în cinematografe. „Familiar” spune povestea unui regizor de film care îşi investighează propria familie, forţând accesul la cel mai fragil moment al existenţei ei: emigrarea în Germania, în anii 80. Emigrare care s-a realizat în condiţii suspecte și care scoate la suprafață secrete de familie, legături cu Securitatea şi răni mai vechi.
„Filmul este construit cu minuţiozitatea unei investigaţii detectivistice, în care spectatorul este invitat să fie el însuşi investigatorul”, a declarat regizorul Călin Peter Netzer despre „Familiar”.
Scenariul a fost scris de Călin Peter Netzer şi Iulia Lumânare. Imaginea filmului este semnată de Barbu Bălăşoiu şi Andrei Butică. Din distribuţia filmului fac parte Emanuel Pârvu, Iulia Lumânare, Ana Ciontea, Adrian Titieni, Victoria Moraru şi Vlad Ivanov. Iulia Lumânare, câștigătoare a Premiului Gopo în 2019 pentru cea mai bună interpretare, are o implicare importantă în realizarea filmului „Familiar”, reluând colaborarea cu Călin Peter Netzer. Este coscenaristă, actriță, director de casting şi acting coach.
Iulia Lumânare, despre implicarea sa în „Familiar” și despre motivele care au determinat-o să repete colaborarea cu regizorul Călin Peter Netzer.
„Filmul se inspiră din procesul pe care eu și Călin Peter Netzer l-am parcurs, trăit și experimentat atunci când am început să scriem scenariul. Pentru că, inițial, filmul era despre emigrarea familiei lui în Germania în perioada comunistă, început de anii 80. După trei luni în care am întors pe toate părțile povestea, am înțeles mai clar ce ne dorim de la ea. Am decis astfel că povestea pornește chiar de la momentul pe care îl trăiam atunci, în 2019, când ne gândeam la film. Ceea ce aveam de spus pornea din acel prezent.
Legat de motivul pentru care am repetat colaborarea cu Călin Peter Netzer aș putea spune că filmul lui anterior, „Ana, mon amour”, rămâne o experiență esențială în cariera mea. Din acel moment n-am mai fost doar actriță și profesoară, ci și scenaristă. Știam, intuiam că pot să scriu, dar Călin Peter Netzer a fost cel care mi-a acordat toată încrederea și o să-i rămân mereu recunoscătoare pentru asta. Și iată-ne acum la cea de-a doua colaborare, pentru că prima a fost într-adevăr una foarte specială, lipsită de orgoliile sau conflictele care pot apărea în colaborările dintre artiști. Suntem doi oameni pasionați de adevăr până la a ne face rău nouă înșine. Și despre asta și vorbește filmul „Familiar”, despre adevăr, despre lucrurile pe care nu suportăm să le vedem la noi, despre acele lucruri pe care n-am dori să le vadă nimeni, de fapt. De aceea și subiectul a devenit cumva și despre noi, cu toate că, desigur, este multă ficțiune acolo.”
„Poziția copilului” (2013), al treilea lungmetraj al lui Călin Peter Netzer după multipremiatele „Maria” și „Medalia de onoare”, a câștigat Ursul de Aur pentru cel mai bun lungmetraj la Festivalul de Film de la Berlin, devenind astfel primul film românesc care a primit vreodată acest premiu. În 2017 Călin Peter Netzer a revenit în Selecția Oficială a Berlinalei cu „Ana, mon amour” și a câștigat Ursul de Argint pentru Contribuție Artistică Remarcabilă. Filmele sale au fost, de asemenea, foarte bine primite de public, stabilind recorduri de box office în România.
Coscenaristă a filmelor „Ana, mon amour” și „Familiar”, Iulia Lumânare ne-a vorbit despre legătura dintre ultimele trei filme regizate de Călin Peter Netzer.
„”Familiar” poate fi văzut alături de „Ana, mon amour” și de „Poziția copilului”, poate alcătui un fel de trilogie împreună cu aceste două filme.
În toate aceste filme există un univers foarte familiar lui Călin Peter Netzer, pe care el l-a redat foarte realist. Sunt toate filme despre identitate, despre ceea ce, într-un fel sau altul, frământă ființa. Căutarea identității este o căutare pe care o regăsim la toate personajele din aceste filme, indiferent de poveste. Și prin aceste căutări ale personajelor, unele de o viață întreagă, poveștile respective capătă universalitate oricât de specifice ar fi.
În cazul filmului „Familiar”, un regizor care vrea să facă un film își explorează trecutul familial și încearcă să refacă legăturile dintre membrii familiei sale, dar se găsește în imposibilitatea de a realiza asta. Este foarte dificil pentru că, așa cum știm, familia nu ți-o alegi, familia o iei ca atare. Pe când personajul principal din Familiar se luptă cu familia sa, cu părinții săi, încercând să-i facă să conștientizeze niște lucruri pe care ei nu le pot înțelege și accepta.”
Producătorii filmului „Familiar” sunt Călin Peter Netzer şi Oana Iancu, prin casa de producţie Parada Film. Filmul este co-produs de Cinema Defacto (Franța), Gaïjin (Franța) și Volos Films (Taiwan).