Caleido, festival multicultural de arte performative
Festivalul de arte performative Caleido, ajuns la ediția a IV-a, s-a desfășurat în perioada 21-25 mai și a inclus 20 de producții independente de teatru, dans și performance, șapte dintre acestea fiind producții proprii, iar patru prezentate în premieră.
Corina Sabău, 12.06.2021, 16:21
Festivalul de arte performative Caleido, ajuns la ediția a IV-a, s-a
desfășurat în perioada 21-25 mai și a inclus 20 de producții independente de
teatru, dans și performance, șapte dintre acestea fiind producții proprii, iar
patru prezentate în premieră. Cea de-a IV-a ediție a festivalului și-a propus
să extindă dialogul interdisciplinar, intercultural și interetnic în seria
Caleido Talks. Au fost discuții sub forma de podcasturi care au abordat, la
rândul lor, tema festivalului: societatea văzută multilateral, prin filtrul
stereotipurilor, relațiilor, femeilor, comunităților și al istoriei recente. Anul
acesta, directorul artistic al festivalului a fost Andreea Novac, artist independent,
coregraf și performer.
Este prima ediție în care eu sunt
implicată din perspectiva asta, a omului care face selecția artistică. Edițiile
anterioare au funcționat în aceeași linie a diversității și multiculturalității
și -din ce am înțeles de la inițiatori și organizatori- festivalul a pornit
dintr-o nevoie. Din nevoia de a aduce laolaltă, în același spațiu și context,
spectacole extrem de diverse.
Și când spun diverse mă refer atât la tematică, modalitate
estetică și discurs. Iar ideea, așa cum spuneam, a fost ca aceste spectacole să
fie prezentate în același loc, astfel încât publicul să poată să creeze
conexiuni și să observe fenomenele pe care artiștii le urmăresc, să aibă mai
multe perspective asupra aceluiași lucru. Eu sunt coregrafă, iar în 2019 Festivalul
Caleido a produs un spectacol pe care l-am făcut împreună cu actorul István
Téglás.
Și pentru că celor care au organizat în urmă cu doi ani festivalul le-a
plăcut spectacolul respectiv, mi-au propus ca la această ediție să dezvolt
evenimentul în zona dansului și a performance-ului. Am acceptat pentru că mi-a
plăcut mult ideea, mai ales că eu nu consider că spectacolele trebuie să fie
specializate, să fie spectacole exclusiv de dans sau de teatru. Consider că un
spectacol poate fi un mixt de arte și din acest punct de vedere Caleido a fost
exact platforma de care aveam nevoie, o platformă care m-a ajutat să-mi
desfășor opțiunile.
Andreea Novac, directorul artistic al festivalului, ne-a prezentat și cele
patru producții ale festivalului Caleido, eveniment care și-a propus să tragă
un semnal de alarmă asupra situației incerte și instabile a teatrului
independent și a artelor performative în general.
Am lucrat și cu
propunerile organizatorilor și am făcut pentru ediția aceasta două open call-uri,
două apeluri la proiecte. Un apel pentru spectacole pe care să le invităm în
festival și un apel pentru spectacole pe care să le producem pe perioada
festivalului, aspect foarte important al Caleido. Caleido a produs în 2020
patru spectacole, ceea ce e foarte mult pentru un festival și pentru un an atât
de dificil ca 2020, iar anul acesta au ieșit respectivele premiere. În legătură
cu apelul de proiecte, eu mi-am dorit foarte mult să ajungă la noi și să
includem în festival și spectacole din afara Bucureștiului. Sunt foarte mulți
artiști independenți în țară cu propuneri foarte puternice și am ținut să le
cunosc intențiile și, în măsura în care am putut să fac asta, să-i aduc în
festival și să producem aceste patru spectacole.
Ca să povestesc pe scurt, i-am
acordat libertate deplină lui Paul Duncă/Paula Dunker, activistă/a a grupului
queer, care și-a creat o echipă cu care a scos un spectacol intitulat Adorație
Performance-ului Radical. Este un spectacol despre mișcarea Voguing (tip de
dans care a evoluat pe scenele de ballroom dance din Harlem în anii ’80). Din
ce știu, este printre puținele spectacole de la noi din țară care tratează
acest fenomen și îl tratează într-un mod profund, urmărind mai multe straturi.
Există un nivel personal dar există în spectacol și multă informație despre
cultura Voguing, care la noi în țară nu este foarte cunoscută. Cu atât mai mult
merită văzut spectacolul pentru dimensiunea aceasta educațională foarte accentuată,
este un spectacol care te umple de energie, foarte frumos vizual și ușor de
primit de către public.
Ediția aceasta Caleido a prezentat și Bildungswoman, în
regia Elenei Morar, un spectacol care vine pe filiera apelului de proiecte.
Bildungswoman este un spectacol care arată extrem de bine dar este și în
același timp și un spectacol de conținut. Este spectacol care vorbește despre
femei și despre maturizare. Mă feresc să-l numesc manifest feminist, dar în mod
clar spectacolul are o dimensiune feministă foarte pronunțată. O altă producție
Caleido a fost Domnișoara Iulia, o producție în regia Andreei și a lui Andrei
Grosu. Domnișoara Iulia este un text scris la final de secol XIX, dar foarte
actual. Iar ultima producție Caleido a fost Libretto Impostura, regia Matei
Lucaci-Grünberg, a doua parte dintr-o trilogie. Un spectacol care vorbește cu
umor și ironie și într-un fel foarte sănătos, în sensul că păstrează o distanță,
despre impostură.