Ascultă Live

Ascultă Radio România Internațional Live

Patrimoniul UNESCO din România

Seneca AntiCafe din Bucureşti a găzduit lansarea volumului intitulat Patrimoniul UNESCO din România pe înţelesul tuturor.

Patrimoniul UNESCO din România
Patrimoniul UNESCO din România

, 28.12.2019, 11:47

Seneca AntiCafe
din Bucureşti a găzduit lansarea volumului intitulat Patrimoniul UNESCO din
România pe înţelesul tuturor, o publicaţie finanţată de Ordinul Arhitecţilor
din România din timbrul de arhitectură şi de Consiliul Judetean Ilfov prin
Centrul Judeţean pentru Convervarea şi Promovarea Culturii Tradiţionale. O
colaborare între mai mulţi profesionişti şi iubitori ai patrimoniului cultural
din România şi Republica Moldova a avut ca rezultat un volum inedit, cu
precădere prin discursul său exoteric. Cu
detalii, etnologul Ioana Popescu Am încercat să parcurg acest volum
despre patrimoniul pe înţelesul tuturor din perspectiva tuturor. Aşadar, eu voi
vorbi acum în calitate de tuturor. Mi se pare că titlul este foarte potrivit
şi că volumul răspunde foarte bine acestei cerinţe greu de îndeplinit de a se
adresa tuturor – tuturor însemnând tineri şi bătrâni, tuturor însemnând
specialişti şi oameni interesaţi de patrimoniu sau tuturor însemnând oameni
care trec pe stradă, văd în raftul librăriei acest volum frumos, îl cumpără şi
îl parcurg


Conceptul cărţii aparţine istoricului de artă Adriana Scripcariu, căreia i
s-au alăturat, în calitate de autor, respectiv coautor ai unor capitole,
etnocoreologul Silvestru Petac, de la Muzeul de Etnografie al
Transilvaniei din Cluj, şi Ana
Iuga, de la Muzeul Naţional al Ţăranului Român din Bucureşti. Cei trei au
propus o abordare proaspătă şi actuală despre fenomenul apariţiei patrimoniului
cultural. Revine la microfon Ioana Popescu. Se tot vorbeşte de
patrimoniul cultural, din ce în ce mai mult şi din ce în ce mai des, la radio,
la televizor, pe Facebook, despre cercetarea patrimoniului cultural, fie el
muzeal, material, imaterial, mobil, imobil sau natural. Dar ce se înţelege, în
general, prin cercetarea acestui patrimoniu este documentarea fiecărei piese, a
fiecărui item (obiect) al acestui
tezaur. Documentarea prin strângere de informaţii legate de ceea ce cuprinde o
fişă de obiect: denumirea piesei respective, numele autorului, dacă este cazul,
formă, materie, tehnică, stare de conservare, dimensiuni, cercetându-se mult
mai puţin contextul apariţiei, al folosirii şi al existenţei actuale a acestor
piese.


Volumul Patrimoniul UNESCO din România pe înţelesul tuturor
vorbeşte concis şi onest despre tot ceea ce compune un tezaur important pentru
România, creând mai degrabă legături, indicii şi trimiteri către importanţa
patrimonială a unui anumit referent. Ceea ce face acest prim volum dedicat patrimoniului cultural este
tocmai punerea la un loc a unor informaţii conexe, contextuale, uneori aparent
foarte depărtate de reprezentarea obiectului în sine din volumul respectiv,
explicaţii ale termenilor folosiţi în povestiri, citate nu neapărat ale unor
specialişti în patrimoniul cultural, ci din textele unor personalităţi din
România care vorbesc despre lucruri de bun simţ, dar cum numai de către o
personalitate cu mintea mare şi cu gândul frumos se pot exprima.


Şi, mai presus de toate, primul volum care explică tuturor conceptul de
patrimoniu cultural provoacă cititorul la a găsi potenţiale răspunsuri pe
această temă. Ioana Popescu Dar mai ales ce face – foarte important mi
se pare mie – acest volum este că pune întrebări. Şi pune întrebări foarte
simple, întrebări pe care în mod normal ar trebui să ni le punem noi toţi la
noi acasă, dar nu facem acest lucru pentru că luăm de bun ceea ce ni se dă. Un
exemplu de întrebare ar fi Cum a apărut patrimoniul cultural? Aşadar, cum s-a
întâmplat că un obiect moştenit de la străbunica, pe care l-am folosit până mai
ieri în gospodărie, a devenit dintr-odată patrimoniu cultural. Nu mai pot să îl
folosesc cum o făceam până acum, ci funcţia lui devine cu totul alta. Posibil,
va fi muzeificat, oricum, expus, oricum, cercetat. Cum s-a întâmplat că acea
casă a străbunicilor în care locuiam până mai ieri a devenit monument de
arhitectură? Acum, locuiesc într-un spaţiu în care sunt constrâns, ori de câte
ori vreau să transform ceva, să mă supun unui regulament. Aceste întrebări le
pune autoarea volumului într-o an
ume exprimare, care ne face să fim atenţi şi
chiar să ne gândim la posibile răspunsuri ale acestor întrebări.


Demersul Şcolii de la Piscu este unul însemnat, atât pentru faptul că aduce
patrimoniul cultural mai aproape de publicul obişnuit, dar mai ales pentru
faptul că propune un manual despre patrimoniu, aşa cum prea rar se publică în
România. Arhitectul Ştefan Bâlici consideră extrem de important ca literatura
de specialitate să se îmbogăţească şi cu astfel de publicaţii. Este o carte care poate fi încadrată în multe feluri, pentru că are,
realmente, un discurs de o înaltă calitate profesională de la un capăt la
altul. Dar, în acelaşi timp, un discurs accesibil. Este apropiată şi de un
manual, dar şi de un ghid de artă. Chiar explică nişte de bază ale protejării
patrimoniului, tocmai pentru a face domeniul accesibil oricui. Cred că este
foarte important să începem să avem manuale pe piaţă în ceea ce priveşte
patrimoniul. În alte ţări, este ceva firesc. Nu vreau mă gândesc, în Italia, de
pildă, ce literatură amplă există în această categorie a manualelor de
patrimoniu de toate felurile, de la cele introductive până la cele foarte
specializate. O literatură care nouă ne lipseşte, pentru că este literatura
care ne face accesibil patrimoniul în diversele lui forme şi în diversele teme
cuprinse în tot ceea ce înseamnă patrimoniu.



Peste 500 de imagini
actuale şi de arhivă însoţesc textele din volumul Patrimoniul UNESCO din România pe înţelesul tuturor.
Lista fotografilor menţionează nume ca Iosif
Berman, Leopold Adler, Kurt Hielscher, George Dumitriu, Marius Caraman sau
Gabriel Motica

Foto: facebook.com/Clara.the.Romanian.school.teacher
Club Cultura sâmbătă, 16 noiembrie 2024

Clara, o dramă socială în regia lui Sabin Dorohoi

Un nou film românesc de impact, despre un subiect major și necesar, a fost lansat recent în cinematografele din țară. „Clara”, lungmetrajul...

Clara, o dramă socială în regia lui Sabin Dorohoi
„Anul Nou care n-a fost”, un film scris și regizat de Bogdan Mureșanu
Club Cultura sâmbătă, 09 noiembrie 2024

„Anul Nou care n-a fost”, un film scris și regizat de Bogdan Mureșanu

„Anul Nou care n-a fost”, scris și regizat de Bogdan Mureșanu, a fost propus pe lista filmelor ce vor fi luate în considerare pentru...

„Anul Nou care n-a fost”, un film scris și regizat de Bogdan Mureșanu
Festivalul Național de Teatru (sursa foto: Festivalul Național de Teatru)
Club Cultura sâmbătă, 02 noiembrie 2024

Festivalul Național de Teatru

Ediția s-a aflat sub semnul „Dramaturgiilor posibilului” și a fost curatoriată de Mihaela Michailov, Călin Ciobotari și Ionuț Sociu. Celor...

Festivalul Național de Teatru
Foto: mnir.ro
Club Cultura sâmbătă, 26 octombrie 2024

Expoziția „Coloranți naturali” la MNIR

Muzeul Național de Istorie a României (MNIR) prezintă, începând cu jumătatea lunii septembrie, o nouă expoziție: „Coloranți naturali. De...

Expoziția „Coloranți naturali” la MNIR
Club Cultura sâmbătă, 19 octombrie 2024

EXT. MAȘINĂ. NOAPTE, un nou film de Andrei Crețulescu

EXT. MAȘINĂ. NOAPTE, cel de-al doilea lungmetraj regizat și scris de Andrei Crețulescu are în distribuție patru actori emblematici ai noului...

EXT. MAȘINĂ. NOAPTE, un nou film de Andrei Crețulescu
Club Cultura sâmbătă, 12 octombrie 2024

Proiectul „Să cunoști lumea”

Colectivul de creatori de teatru Vanner Collective a propus un proiect artistic multidisciplinar „Să cunoști lumea” – o serie de activități...

Proiectul „Să cunoști lumea”
Club Cultura sâmbătă, 05 octombrie 2024

Ciao, Italia! Animest 19

După ce ultima ediție a înregistrat peste 15 mii de spectatori în fața ecranelor, Festivalul Internațional de Film de Animație revine pe...

Ciao, Italia! Animest 19
Club Cultura sâmbătă, 28 septembrie 2024

Proiectul BESTIAR

Cel mai nou proiect este „Bestiar. Bun de consum”, co-finanțat de Primăria Municipiului București. Proiectul deschide discuția despre...

Proiectul BESTIAR

Parteneri

Muzeul Național al Țăranului Român Muzeul Național al Țăranului Român
Liga Studentilor Romani din Strainatate - LSRS Liga Studentilor Romani din Strainatate - LSRS
Modernism | The Leading Romanian Art Magazine Online Modernism | The Leading Romanian Art Magazine Online
Institului European din România Institului European din România
Institutul Francez din România – Bucureşti Institutul Francez din România – Bucureşti
Muzeul Național de Artă al României Muzeul Național de Artă al României
Le petit Journal Le petit Journal
Radio Prague International Radio Prague International
Muzeul Național de Istorie a României Muzeul Național de Istorie a României
ARCUB ARCUB
Radio Canada International Radio Canada International
Muzeul Național al Satului „Dimitrie Gusti” Muzeul Național al Satului „Dimitrie Gusti”
SWI swissinfo.ch SWI swissinfo.ch
UBB Radio ONLINE UBB Radio ONLINE
Strona główna - English Section - polskieradio.pl Strona główna - English Section - polskieradio.pl
creart - Centrul de Creație Artă și Tradiție al Municipiului Bucuresti creart - Centrul de Creație Artă și Tradiție al Municipiului Bucuresti
italradio italradio
Institutul Confucius Institutul Confucius
BUCPRESS - știri din Cernăuți BUCPRESS - știri din Cernăuți

Afilieri RRI

Euranet Plus Euranet Plus
AIB | the trade association for international broadcasters AIB | the trade association for international broadcasters
Digital Radio Mondiale Digital Radio Mondiale
News and current affairs from Germany and around the world News and current affairs from Germany and around the world
Comunità radiotelevisiva italofona Comunità radiotelevisiva italofona

Furnizori de servicii de difuzare/redifuzare

RADIOCOM RADIOCOM
Zeno Media - The Everything Audio Company Zeno Media - The Everything Audio Company