„Arta” la Galateca
Expoziţia ARTA, realizată în cadrul Sezonului România-Franţa 2019, a reprezentat unul dintre punctele majore de interes de pe harta culturală a Bucureştiului.
Monica Chiorpec, 11.05.2019, 13:53
Expoziţia ARTA,
realizată în cadrul Sezonului România-Franţa 2019, a reprezentat unul dintre
punctele majore de interes de pe harta culturală a Bucureştiului. Găzduită în
spaţiul Galateca, expoziţia ARTA a continuat o primă expoziţie de la Maison de
l’International din oraşul francez Grenoble, care a avut premiera în luna
februarie. Scopul acestor două expoziţii-pandant l-a constituit plasarea
propoziţiilor plastice într-un context cu totul inedit. Despre povestea acestui
proiect, dar şi despre legătura personală pe care o are cu Franţa, Alexandra
Joisten, fondatoare a Agenţiei Defazate, care a iniţiat şi curatoriat
evenimentul. Nu ştiu dacă ceea ce facem aici este foarte
tipic pentru relaţia noastră franco-română. De multe ori, nu este o relaţie
simplă. Gândim mult în clişee. La fel şi francezii, poate chiar mai mult decât
noi. Însă noi am vrut să facem ceva la nivel personal, cu oameni care ne plac,
cu artişti care ne plac, cu prietenii şi oamenii pe care îi privim cu multă
consideraţie, cu lucrările care ne plac. Unora le-am lăsat libertatea de a face
exact cum vor ei. Cumva, oameni cu care avem relaţii foarte bune fără să ne
gândim dacă sunt români, francezi sau francezi din România. Asta e în plan
secundar. S-a nimerit cu acest Sezon, ştiind că noi stăm mult în România,
destul de mult în Franţa, bineînţeles că avem mulţi prieteni români şi
francezi. A fost o poveste frumoasă, a fost simplu de lucrat cu toată lumea.
Soţul Alexandrei
Joisten, artistul francez Bernard Joisten, crede în puterea artei de a aduce
împreună intenţii plastice comune. Iar scenariul expoziţiei ARTA, pe care a
curatoriat-o, s-a construit ca un dialog între artişti. O legătură
pozitivă, care spune ceva prin intermediul artiştilor. Este, am putea spune, o
conversaţie între artişti, la fel şi între cele două ţări care se află în
spatele evenimentului. În mod cert, există aspecte specifice, chiar dacă
oamenii nu vorbesc despre o idee a Franţei sau o idee a României. Oamenii nu au
discursuri referitoare la aceste subiecte. Desigur, vorbim despre sensibilităţi
diferite şi această expoziţie exprimă astfel de lucruri. Alegerile au venit în
legătură cu interesul pe care l-au stârnit anumite lucrări. Există un model de
plecare asupra unei opere sau asupra unui concept din spatele lucrării
respective. Am lăsat libertatea necesară de a coopera şi de a coexista în
spaţiul expoziţiei pentru o varietate de opere şi de concepte de producţie.
Aşadar, putem vorbi despre eclectism.
Alexandra Joisten,
cu detalii despre numele care au expus la Galateca, dar şi despre importanţa
acestui tip de manifestare culturală pentru vizibilitatea pe simeze a noii
generaţii de artişti. Artişti foarte cunoscuţi, cum ar fi Ange
Leccia, Nicolae Comănescu, Petru Lucaci, Julien Prévieux – ultimul, foarte
cunoscut pentru scrisorile de non-motivaţie pe care le-am arătat în expoziţia
de la Grenoble. La fel, Philippe Perrin sau Hsia-Fei Chang, o artistă taiwaneză
care locuieşte în Franţa. Ce este important pentru noi este să participe
întotdeauna artişti tineri, studenţi, cum ar fi Pandele Pandele şi Lucian Hrisav.
Avem şi studenţi din Grenoble. Nu vrem să se vadă operele artiştilor cunoscuţi
şi operele studenţilor ca şi cum ar fi un decalaj între ele, fiindcă nu este
vorba de aşa ceva. Studenţii sau foştii studenţi sunt foarte buni.
Fondatorii
Galeriei Defazate definesc toate numele artiştilor contemporani reuniţi la
Bucureşti ca făcând parte dintr-o specie artistică, ca un mutant solid ale
cărui membre formează un corp elastic şi sportiv, capabil să facă un pas
fantastic peste Europa, unind România şi Franţa (am încheiat citatul). Bernard
Joisten Cred că este foarte mobilă şi interesantă
această expoziţie, pentru că este construită în jurul unor oameni care pun în
practică modul de a expune cu galerii alcătuite de tinerii artişti, ca Lucian
Hrisav sau Pandele Pandele. Cred că este o bună coordonare cu UNArte, artiştii
cunoscuţi au relaţii destul de dinamice cu tinerii. Aşadar, acest lucru creează
un dinamism care nu este convenit sau conţinut în interiorul unor structuri
rigide.
Printre artiştii
invitaţi să ia parte la proiectul ARTA de la Bucureşti s-a numărat şi Claude
Closky, un nume cunoscut în lumea artelor plastice din Franţa şi nu numai. Artistul
ne-a vorbit despre importanţa acestui dialog cultural realizat în cadrul
Sezonului România-Franţa 2019. Este un proiect de
schimb, care oferă deschidere şi care, de asemenea, stimulează. Experimentez,
cu ocazia acestui schimb, o parte de necunoscut şi de dialog. Prezint aici un
desen simplu, inspirat de o suprafaţă a caroseriei unei maşini. Este o
suprafaţă de care m-am folosit, la modul artistic, pentru a desena, dar şi
pentru a mă juca. Fac eforturi să observ ceea ce mă înconjoară şi să mă adresez
celorlalţi propunându-le o viziune, sper, suficient de liberă.
Sezonul România-Franţa în România continuă până pe
data de 14 iulie, moment ales tocmai pentru faptul că celebrează Ziua Naţională
a Franţei. În tot perimetrul Parcului Carol -
Arenele Romane – Uzina Electrica vor avea loc o serie de manifestări care vor
include instalaţii şi concerte, pentru a marca închiderea Sezonului.