Zilele Filmului Românesc la TIFF 2018
Cele mai așteptate premiere românești ale anului sunt prezente la cea de-a 17-a ediție a Festivalului Internațional de Film Transilvania, între 25 mai și 3 iunie, la Cluj-Napoca.
Corina Sabău, 02.06.2018, 11:52
Cele mai așteptate premiere românești ale
anului sunt prezente la cea de-a 17-a ediție a Festivalului Internațional de
Film Transilvania, între 25 mai și 3 iunie, la Cluj-Napoca. Două filme incluse
în competiția internațională pentru Trofeul Transilvania se regăsesc anul
acesta și în Zilele Filmului Românesc și vor fi prezentate în premieră
națională. Unul dintre acestea este marele câștigător al Ursului de Aur la
Berlin, Nu mă atinge-mă (Touch Me Not), debutul în lungmetraj al regizoarei
Adina Pintilie. O explorare șocantă a ideii de intimitate și a nevoii umane de
contact autentic, filmul testează granița dintre ficțiune, documentar și artă
vizuală.
Filmul este o încercare de a descoperi
straturile intimităţii. Intimitatea este plină de pericole. Reversul dragostei
poate fi ura, agresivitatea, neînţelegerea. Toate sunt părţi ale aceleiaşi
complexe realităţi spune Adina Pintilie. Cred că felul în care trăim intimitatea este condiţionat de foarte
multe aspecte. De educaţie, de cultura în care trăim, de felul în care ne-am
format. Dar realitatea practică a interacţiunii cu ceilalţi este mult mai
complexă. Şi proiectul aşa s-a născut, din această curiozitate. Dându-mi seama
că, de fapt, nu ştiu mare lucru despre intimitate şi natura umană, am început
un fel de proces de reînvăţare şi descoperire a unor moduri câteodată foarte
surprinzătoare de a trăi intimitatea. Şi am lucrat atât cu actori
profesionişti, cât şi cu neprofesionişti, cu oameni care nu lucraseră în
cinema, dar care sunt preocupaţi exact de zona aceasta de cercetare. A ieşit o
combinaţie între poveştile lor personale şi elemente ficţionale, am făcut
experimente ca psihodramă, am încercat foarte multe lucruri care au pus în
lumină exact mecanismele pe care le aplicăm de multe în ori în relaţie cu
ceilalţi fără să ne dăm seama. De fapt, toate personajele se confruntă cu
această contradicţie între nevoia de intimitate şi, în acelaşi timp, frica de a
intra într-o relaţie de interdependenţă din teama că vor deveni mult prea
vulnerabili.
Câștigător al Premiului Zilelor Filmului
Românesc pentru debut în 2013 (O lună în Thailanda) și autorul comediei
populare Două lozuri, Paul Negoescu revine la TIFF cu Povestea unui pierde-vară
(The Story of a Summer Lover), o comedie dulce-amară despre situațiile dificile
în care ne-aruncă uneori dragostea, cu Alexandru Papadopol în rolul principal.
Paul Negoescu. Este o comedie
romantică ce are în centru un personaj lipsit de romantism. Şi cum el este
lipsit de romantism, lipsesc şi toate aceste clişee din filmele romantice.
Personajul principal, interpretat de Alexandru Papadopol, ar putea fi descris
aşa: patruzeci şi ceva de ani, profesor la Politehnică, refuzul de a lua
lucrurile în serios, o relaţie deschisă cu o femeie care îi acceptă toate
escapadele. Numai că la un moment dat această femeie din viaţa lui rămâne
însărcinată. Şi din acest moment el începe să-şi pună tot felul de probleme,
dacă e cazul să se maturizeze sau nu, întrebări pe care le adresează şi celor
doi prieteni cu care se întâlneşte din când în când. Unul dintre ei este
scriitor şi decide să scrie o carte astfel că povestea asta este văzută prin
ochii respectivului scriitor.
Lansat în competiția de la San Sebastian și
premiat la Trieste, Soldații. Poveste din Ferentari (Soldiers. Story From
Ferentari) este adaptarea cinematografică a romanului omonim scris de Adrian
Schiop, totodată unul dintre protagoniștii poveștii de dragoste neconvenționale
regizate de Ivana Mladenovic. După premiera
naţională care s-a lăsat cu câteva proteste anti LGBT, Soldații.
Poveste din Ferentari ajunge şi la TIFF. Ada Solomon,
producătoarea peliculei. Este o poveste care se întâmplă într-un
spaţiu special, în cartierul Ferentari, cel mai sărac cartier bucureştean,
într-un mediu precar, într-o lume marginală. Şi chiar şi în această lume cele
două personaje principale sunt la rândul lor marginale. Acest aspect m-a
interesat foarte mult. De aceea mi se pare ridicol să aud că filmul ăsta este
un film de propagandă homosexuală, nu ştiu cine şi-ar putea dori să fie în
pielea acestor personaje şi să trăiească în Ferentari. Adică în ce fel ar putea
fi acest film aspiraţional este o întrebare care n-are răspuns. Iar dacă există
o provocare în filmul ăsta, pentru mine aceasta a fost ca spectatorii să
descopere spaţiul acesta, să descopere o lume cu alte valori decât valorile
noastre obişnuite, să îndrăznească să privească spre Ferentari, un loc foarte
aproape de noi, dar pe care nu-l cunoaştem deloc. Din acest punct de vedere,
filmul funcţionează şi ca o trecere, ca o spargere a acestei bariere. Pe de
altă parte, filmul acesta este, de fapt, un film despre singurătate. Despre
nevoia de a avea pe cineva alături. Un film despre nevoia de a avea un cămin, o
familie, de a fi integrat într-o comunitate. Este orice, numai propagandă nu.
Printre surprizele
acestei ediții se numără cinci premiere absolute, unele dintre acestea semnate
de regizori debutanți. Pentru prima oară la TIFF, Bogdan Theodor Olteanu intră
în competiție cu primul său lungmetraj. Silvana Mihai, una dintre actrițele
remarcate în programul 10 pentru FILM interpretează rolul principal din extrem
de curajosul Câteva conversații despre o fată foarte înaltă (Several
Conversations About a Very Tall Girl). Actorul Vlad Zamfirescu debutează în
regie cu o poveste dinamică despre un triunghi sentimental și adevăruri incomode,
scrisă de Alexandru Popa, Secretul fericirii (The Secret of Happiness) este o
comedie cinică plină de răsturnări de situație care vor ține publicul cu
sufletul la gură.