Un nou teatru privat – Apollo 111
La sfârşitul lunii noiembrie 2016, un nou teatru privat şi-a deschis porţile în Bucureşti – Apollo 111.
Luana Pleşea, 14.01.2017, 12:00
La sfârşitul lunii noiembrie 2016, un
nou teatru privat şi-a deschis porţile în Bucureşti – Apollo 111. Iniţiativa îi
aparţine actorului Bogdan Dumitrache (cunoscut în special pentru rolul
principal din filmul Poziţia copilului), căruia i s-au alăturat regizorul
Călin-Peter Netzer, directorul de creaţie Cătălin Rusu şi producătorul de film
Dragoş Vîlcu.
Proiectul s-a născut într-un moment în
manifestările de teatru independent din Bucureşti au devenit din ce în ce mai
numeroase şi mai vizibile. Bogdan Dumitrache vorbeşte despre modul în care
această situaţie i-a influenţat strategia managerială. Ideea mea pleacă de
la faptul că în ultimii ani au apărut foarte multe spaţii independente, foarte
multe producţii independente care îşi caută un loc pentru a fi jucate… Una
peste alta, la sfârşit, eu cred că toate aceste multe manifestări la un loc au
creat un nou public şi au creat un interes pe această zonă. Acest public
aşteaptă acum un pic mai mult. Un spaţiu impropriu nu-ţi poate oferi mai mult.
Şi de aici a venit ideea, foarte simplu şi organic, că e nevoie de un spaţiu
care să nu mai fie doar un bar care are şi un mic spectacol de teatru, ci un
spaţiu ceva mai optim, care să permită să dezvolţi puţin mai mult decât o masă
şi trei lumini.
Astfel că Bogdan Dumitrache a căutat
un spaţiu care să poată fi sustenabil la nivel economic. A găsit o sală mare de
850 de metri pătraţi în centrul Bucureştiului, în Palatul Universul (situat în
spatele Casei Centrale a Armatei, pe Strada Ion Brezoianu), o clădire care
găzduieşte deja mai multe iniţiative artistice independente, fiind pe cale să
devină un mall cultural. Sala găsită pentru teatrul Apollo 111 a fost împărţită
în mai multe spaţii, cu destinaţii diferite. Compartimentul destinat teatrului
cuprinde o sală cu 127 de locuri, foaier, cabine pentru actori şi ocupă
jumătate din întregul spaţiu. Bogdan Dumitrache Sunt trei compartimente
principale. Compartimentul de teatru, cu tot ce ţine de el, şi această a doua
jumătate, care este împărţită în două: bufetul teatrului şi zona
administrativă, care înseamnă spaţii de birouri pentru noi, săli de repetiţii
şi studiourile de casting. Spaţiile de birouri găzduiesc şi agenţia de casting
pe care eu o am de mai mulţi ani şi pe care am adus-o cu mine, ca să îmi ţin
grupate toate lucrurile la un loc, să le pot ţine sub control. Pentru mine
reprezintă un avantaj, pentru că mă ajută să tranzitez comunitatea de artişti
în spaţiu.
Teatrul Apollo111 vine cu o propunere
repertorială diferită de ceea ce există în spaţiul teatral românesc. Stagiunea
de seară este organizată după sistemul run. Există acest sistem în care un spectacol are oportunitatea de
a intra pe scenă şi, timp de şase săptămâni, să se joace oricât de des există
cerere, ceea ce este benefic inclusiv pentru spectacol, pentru că el creşte de
la o reprezentaţie la alta, nu există timpi morţi în care actorii să se
împrăştie cu gândurile în alte proiecte. Spectacolul creşte atunci când este
programat des. Se creează o maşină care funcţionează. Toată lumea funcţionează
cu toată lumea, fiecare ştie foarte bine ce are de făcut şi devenim eficienţi. Eu
ţin un teatru cu patru oameni şi nici nu vreau să mă gândesc că voi angaja mai
mulţi. Sunt doi băieţi la tehnic, plus unul la scenă şi cu producătoarea. Noi
ţinem tot şi aşa e firesc să fie.
În fiecare an există un alt director
artistic, care răspunde de programul stagiunii respective. Pentru primul an,
acesta este chiar actorul Bogdan Dumitrache, urmând ca în stagiunea 2017-2018,
directorul artistic să fie regizorul Radu Afrim. Bogdan Dumitrache Într-o lume în care se întâmplă
atâtea lucruri şi în care faptul că rămâi concentrat pe un subiect înseamnă că
ai pierdut alte o sută, mi se pare că actualitatea poate fi obţinută prin
diversitate. Atingând ariile de interes ale cât mai multor creatori, atunci pot
să devin actual. Un director artistic care vine şi dă titlurile unei stagiuni
trebuie să subordoneze cele cinci producţii ale stagiunii unei idei. Spre
exemplu, fie că decizi să faci într-o stagiune musical şi toate cele cinci
spectacole se subordonează acestei idei, fie că decizi să iei un subiect precum
războiul, pe care să-l tratezi temporal – cum se scria la 1920 până în 2016 -
şi să-l tratezi în cinci texte din perioade diferite, fie că găseşti orice alt
concept care-ţi aliniază aceste cinci spectacole şi le subordonează unei idei,
acela este conceptul unei stagiuni.
Conceptul propus de Bogdan Dumitrache
pentru această primă stagiune este cel al întâlnirii dintre teatru şi film,
actorul derulând mai multe proiecte în lumea cinematografiei. Astfel,
deschiderea teatrului Apollo111 şi a stagiunii
a fost marcată de premiera spectacolului Ali: Frica mănâncă sufletul,
în regia lui Radu Jude (filmele Aferim, Inimi cicatrizate), o adaptare după
textul, devenit film, al celebrului regizor german Rainer Werner Fassbinder.
Acum se lucrează la spectacolul După ploaie, de Sergi Belbel, în regia lui
Alex Maftei (cunoscut pentru filme precum Bună, ce faci?, Domnişoara
Christina). Un al treilea spectacol ar urma să fie Sieranevada, după filmul
cu acelaşi titlu semnat de Cristi Puiu, film care a reprezentat propunerea
României pentru Oscarurile de anul
acesta. Nu se ştie încă cine va regiza spectacolul de teatru Sieranevada.
Nou înfiinţatul
teatru Apollo111 mai cuprinde o stagiune pentru copii, cu spectacole programate
dimineaţa şi o a treia stagiune, care se adresează tinerilor creatori sub 35 de
ani – regizori, scenografi, coregrafi, muzicieni.