Ascultă Live

Ascultă Radio România Internațional Live

Femeia scriitoare în spaţiul public

O dezbatere având ca temă Femeile în spaţiul public a avut loc în această primăvară, la librăria Humanitas Cişmigiu din capitală, eveniment organizat de PEN Club România.

Femeia scriitoare în spaţiul public
Femeia scriitoare în spaţiul public

, 13.08.2016, 10:41

O dezbatere având ca temă Femeile în spaţiul public a avut loc în această primăvară, la
librăria Humanitas Cişmigiu din capitală, eveniment organizat de PEN Club
România. Invitaţi: Magda Carneci, preşedinte Pen Romania, scriitoarele,
jurnalistele şi traducătoarele Svetlana Cârstean, Adina Diniţoiu, Ioana Bâldea
Constantinescu şi scriitorul, traducătorul şi publicistul Bogdan Ghiu. Pornind
de la dezbaterea propusă de PEN Club le-am invitat pe Svetlana Cârstean şi Adina Diniţoiu să
vorbească despre condiţia şi posibilităţile scriitoarei în spaţiul public
românesc. Svetlana Cârstean este autoarea volumelor de poezie Floarea de
menghină (Editura Cartea Românească, 2008), câştigător al celor mai importante
premii literare româneşti, şi Gravitaţie (Editura Trei, 2015), nominalizat la
Premiile Radio România Cultural şi Observator Cultural. Critic literar,
jurnalist cultural şi traducator din franceză, redactor la Observator cultural,
Adina Diniţoiu colaborează la România literară, Dilema veche, Dilemateca, Radio
Romania Cultural. Este autoarea cărţii Proza lui Mircea Nedelciu.
Puterile literaturii în faţa politicului şi a morţii, Editura Tracus
Arte, 2011. Le-am întrebat pe cele două invitate cum se raportează la condiţia
lor de scriitoare în spaţiul public.

Svetlana Cârstean: Eu am în minte un articol din Scottish Pen citit
recent, care încă mă obsedează pentru că acolo am găsit date. Pe scurt,
folosind date si citate, autoarea articolului ajunge la concluzia că acţiunile
întreprinse de bărbat sunt reprezentative pentru omenire, în timp ce acţiunile
femeii rămân reprezentative pentru femeie. Cu alte cuvinte, tot ce scriu
bărbaţii este reprezentativ pentru întreaga omenire, în timp ce scriem noi,
femeile, rămâne reprezentativ doar pentru femei. Autoarea articolului face
referire şi la un caz concret: o scriitoare care a trimis 100 de emailuri către
diverşi editori, cu acelaşi manuscris al ei. Cincizeci de mesaje au fost
trimise în nume propriu şi 50 în numele unui bărbat. Ca autor femeie a primit
şapte răspunsuri, pentru cea de-a doua situaţie, şaptesprezece răspunsuri. Vă
las să consideraţi dacă este relevantă sau nu această situaţie.



Adina Diniţoiu: În
general, critica literară este o zonă de putere în spaţiul literaturii,
criticii literari, prin discursul lor asupra literaturii, de validare sau
invalidare a unui text, execută şi un act de putere culturală, stabilindu-şi un
anume loc în ierarhia literară. Eu am debutat cu inocenţa omului care scrie
despre literatură, face critică, fără să se gândească la identitatea sa de gen.
Am încercat în acel moment să fac abstracţie de gen, mi s-a părut că aşa este
firesc, este un prim pas spre o normalitate a discursului critic şi literar.
Îmi doresc să ajungem să vorbim normal, ca femei şi bărbaţi, fără să fie
necesar ca noi, femeile, să luptăm pentru o cauză, fără să ne simţim
marginalizate într-un discurs public, fără a ne simţi marginalizate fie şi
pentru că avem parte de un exces de corectitudine politică când suntem în
vizorul public.



Tot Adina Diniţoiu. Despre pierderea inocenţei după momentul
debutului: După debut, mi-am dat seama că nu este atât de
simplu. Şi am fost obligată să iau act de identitate de gen, mi-am dat seama că
sunt femeie, nu numai critic literar, şi că acest lucru îmi crează nişte
dificultăţi mai mari decât aş fi bănuit. Şi atunci n-am simţit neapărat o
marginalizare, dar am devenit conştientă de faptul că sunt critic literar, dar
în acelaşi timp am şi o identitate feminină şi că acest lucru complică
lucrurile în spaţiul public al ideilor şi mai ales în România, care are un
climat mai tradiţional. Citeam zilele trecute că în 2015, într-un index
european al egalităţii de gen, România ocupa ultimul loc, este vorba de un
studiu realizat la nivel euroepan. Şi concluziile erau că întreaga UE se află
abia la jumătatea drumului în această luptă a afirmării de gen, a reprezentării
publice echilibrate femei-bărbaţi. Astfel că în momentul de faţă e nevoie să
lupt mai mult ca femeie pentru ca discursul meu să se facă auzit.



Svetlana Cârstean: Eu cred că
nici măcar nu este nevoie de marginalizare. Este suficientă etichetarea, pentru
că este o manieră foarte subtilă – n-aş numi-o chiar perversă – de a evita
marginalizarea pe faţă împotriva căreia e mult mai simplu să lupţi sau să o arăţi
cu degetul. E vorba de etichetare şi despre nişte prejudecăţi, concepte cu care
operăm, care provin de multe ori din zona criticii literare, care e zona
puterii.



Cum e la început de drum, discuţia rămâne
deschisă. Vorba Mihaelei Ursa, în Divanul scriitoarei (editura Limes, 2010):
Este important de văzut dacă, din punctul de vedere al
proiecţiei de sine, scriitoarele din România se percep armonios sau antagonic
şi mai ales dacă li se pare necesar să problematizeze relaţia dintre existenţa
lor publică şi cea privată, dintre creaţia artistică şi viaţa domestică -
relaţii, după cum se va vedea, cu nesfârşite complicaţii şi nuanţe.

foto: The Breakup
Club Cultura sâmbătă, 23 noiembrie 2024

“The Breakup”, la Galeria Mobius din București

Producția este realizată de către un grup de artiști europeni condus de regizoarea Ioana Păun. Ioana Păun este o regizoare ce își centrează...

“The Breakup”, la Galeria Mobius din București
Foto: facebook.com/Clara.the.Romanian.school.teacher
Club Cultura sâmbătă, 16 noiembrie 2024

Clara, o dramă socială în regia lui Sabin Dorohoi

Un nou film românesc de impact, despre un subiect major și necesar, a fost lansat recent în cinematografele din țară. „Clara”, lungmetrajul...

Clara, o dramă socială în regia lui Sabin Dorohoi
„Anul Nou care n-a fost”, un film scris și regizat de Bogdan Mureșanu
Club Cultura sâmbătă, 09 noiembrie 2024

„Anul Nou care n-a fost”, un film scris și regizat de Bogdan Mureșanu

„Anul Nou care n-a fost”, scris și regizat de Bogdan Mureșanu, a fost propus pe lista filmelor ce vor fi luate în considerare pentru...

„Anul Nou care n-a fost”, un film scris și regizat de Bogdan Mureșanu
Festivalul Național de Teatru (sursa foto: Festivalul Național de Teatru)
Club Cultura sâmbătă, 02 noiembrie 2024

Festivalul Național de Teatru

Ediția s-a aflat sub semnul „Dramaturgiilor posibilului” și a fost curatoriată de Mihaela Michailov, Călin Ciobotari și Ionuț Sociu. Celor...

Festivalul Național de Teatru
Club Cultura sâmbătă, 26 octombrie 2024

Expoziția „Coloranți naturali” la MNIR

Muzeul Național de Istorie a României (MNIR) prezintă, începând cu jumătatea lunii septembrie, o nouă expoziție: „Coloranți naturali. De...

Expoziția „Coloranți naturali” la MNIR
Club Cultura sâmbătă, 19 octombrie 2024

EXT. MAȘINĂ. NOAPTE, un nou film de Andrei Crețulescu

EXT. MAȘINĂ. NOAPTE, cel de-al doilea lungmetraj regizat și scris de Andrei Crețulescu are în distribuție patru actori emblematici ai noului...

EXT. MAȘINĂ. NOAPTE, un nou film de Andrei Crețulescu
Club Cultura sâmbătă, 12 octombrie 2024

Proiectul „Să cunoști lumea”

Colectivul de creatori de teatru Vanner Collective a propus un proiect artistic multidisciplinar „Să cunoști lumea” – o serie de activități...

Proiectul „Să cunoști lumea”
Club Cultura sâmbătă, 05 octombrie 2024

Ciao, Italia! Animest 19

După ce ultima ediție a înregistrat peste 15 mii de spectatori în fața ecranelor, Festivalul Internațional de Film de Animație revine pe...

Ciao, Italia! Animest 19

Parteneri

Muzeul Național al Țăranului Român Muzeul Național al Țăranului Român
Liga Studentilor Romani din Strainatate - LSRS Liga Studentilor Romani din Strainatate - LSRS
Modernism | The Leading Romanian Art Magazine Online Modernism | The Leading Romanian Art Magazine Online
Institului European din România Institului European din România
Institutul Francez din România – Bucureşti Institutul Francez din România – Bucureşti
Muzeul Național de Artă al României Muzeul Național de Artă al României
Le petit Journal Le petit Journal
Radio Prague International Radio Prague International
Muzeul Național de Istorie a României Muzeul Național de Istorie a României
ARCUB ARCUB
Radio Canada International Radio Canada International
Muzeul Național al Satului „Dimitrie Gusti” Muzeul Național al Satului „Dimitrie Gusti”
SWI swissinfo.ch SWI swissinfo.ch
UBB Radio ONLINE UBB Radio ONLINE
Strona główna - English Section - polskieradio.pl Strona główna - English Section - polskieradio.pl
creart - Centrul de Creație Artă și Tradiție al Municipiului Bucuresti creart - Centrul de Creație Artă și Tradiție al Municipiului Bucuresti
italradio italradio
Institutul Confucius Institutul Confucius
BUCPRESS - știri din Cernăuți BUCPRESS - știri din Cernăuți

Afilieri RRI

Euranet Plus Euranet Plus
AIB | the trade association for international broadcasters AIB | the trade association for international broadcasters
Digital Radio Mondiale Digital Radio Mondiale
News and current affairs from Germany and around the world News and current affairs from Germany and around the world
Comunità radiotelevisiva italofona Comunità radiotelevisiva italofona

Furnizori de servicii de difuzare/redifuzare

RADIOCOM RADIOCOM
Zeno Media - The Everything Audio Company Zeno Media - The Everything Audio Company