Festivalul LIKE CNDB
În perioada 17 martie - 17 aprilie se desfăşoară la Bucureşti a III-a ediţie a Festivalului LIKE CNDB, eveniment organizat de Centrul Naţional al Dansului Bucureşti (CNDB).
Luana Pleşea, 09.04.2016, 10:19
În perioada 17 martie – 17 aprilie se desfăşoară la Bucureşti a
III-a ediţie a Festivalului LIKE CNDB, eveniment organizat de Centrul Naţional
al Dansului Bucureşti (CNDB). Sub tema De neîncadrat, festivalul adună forme
hibride de spectacol şi manifestări conexe – forme orfane, rezultate din
întâlnirea cu celelalte arte.
Vava Ştefănescu, managerul Centrului Naţional al Dansului: De ce de neîncadrat? în primul
rând, pentru că anul acesta este centenarul DADA, care este unul dintre cele
mai puternice curente ale avangardei. În acest spirit al avangardei, Centrul
Naţional al Dansului se recunoaşte foarte pregnant, foarte puternic.
Întotdeauna, de când există CNDB, s-au propus lucruri ieşite din normă, care au
spart canoane, au împins gândirea despre spectacol şi mijloacele de a construi
un spectacol. Iar în ultima vreme ştim cu toţii că artiştii din jurul nostru au
preocupări foarte diverse, pe care nu le mai poţi încadra într-o anumită
categorie de gen. Nici dansul nu mai este singur. Performativitatea este mult
mai complexă dacă este însoţită, dacă are mai multe discursuri în expunere.
Printre spectacolele de neîncadrat cărora
Centrul Naţional al Dansului le-a dat LIKE anul acesta s-a aflat şi EA e băiat
bun, text şi regie Eugen Jebeleanu, având la bază filmul documentar Rodica e
băiat bun. Scopul proiectului este, potrivit autorului său, realizarea unui
spectacol pe tema lipsei de toleranţă socială faţă de persoanele aflate în
minoritate, pentru a sensibiliza opinia publică vizavi de efectele nocive ale
intoleranţei, discriminării sau măcar pentru a ridica întrebări.
Protagonistul
spectacolului este actorul Florin Caracala:
Nu e un
spectacol de teatru, nu e nici un spectacol de dans. E, de fapt, esenţializarea
poveştii Rodicăi din filmul documentar şi e vorba şi despre felul în care noi,
ca artişti, ne-am intersectat cu povestea Rodicăi, cu filmul documentar, cu
satul Rozavlea, cu experienţele prin care a trecut Rodica. Rodica este, de fapt, un băiat din satul Rozavlea, judeţul
Maramureş. Este un transsexual. Ceea ce pe noi ne-a şocat a fost faptul că
toată lumea are o părere bună despre Rodica în Rozavlea. Cred că acest sat e un
exemplu pentru întreaga lume. Dacă întrebaţi pe oricine din acest sat cum e
Rodica, va răspunde că e băiat bun, are grijă de animale, cântă la nunţi, la
botezuri… Toată lumea o iubeşte pe Rodica în Rozavlea. Noi am preluat câteva
imagini din documentar, am preluat câteva mărturii ale Rodicăi din documentar,
pe care le-am integrat în performance, dar performance-ul nu vorbeşte despre
documentar. Vorbeşte despre Rodica, despre relaţia noastră cu Rodica şi despre
transsexualitate, identitate de gen, dar şi despre legislaţia identităţii de
gen în Europa.
Spectacolul EA e băiat bun a fost produs la Cluj şi tot de la Cluj
a venit la Festivalul LIKE CNDB şi performance-ul – concert Parental CTRL,
creat de Ferenc Sinkó, artist eclectic ce se regăseşte în tema De neîncadrat
a festivalului: Acest
spectacol a fost invitat şi la Centrul Naţional al Dansului, şi la teatre… E
ca şi cu minorităţile. Dacă eşti într-o minoritate ai cumva posibilitatea de a
fi şi minoritar, dar şi majoritar. Ai această flexibilitate. Ceea ce e mult mai
mult decât să fii doar unul. Încă îmi caut genul, îmi caut forma care să mă
reprezinte, dar deocamdată această formă este foarte dispersată şi deocamdată
îmi place această formă de neîncadrat. Cred că titlul e doar un teaser. Nu
ne-am propus să facem un spectacol despre controlul parental sau despre
rupturile mari între generaţii. Mai degrabă am mers pe o zonă mai personală,
fiecare cu istoria lui legată de părinţi şi relaţia cu părinţii. De aici am
început să dezvoltăm şi să generalizăm. Oricum, sper că cine vede spectacolul
se uită puţin în oglindă şi se gândeşte nu doar la ceea ce vede, ci la lucruri
mai personale. Fiecare cu istoria lui şi cu poveştile lui….
Tot în cadrul celei de-a treia ediţii a
Festivalului LIKE CNDB a avut loc premiera spectacolului Andreei David, Nud de
femeie brunetă, una dintre piesele tari şi fragile în acelaşi timp, după cum
apreciază Vava Ştefănescu, proiect
rezultat al unei rezidenţe la Fabrica de pensule din Cluj, în colaborare cu
Centrul Naţional al Dansului. Andreea David este performer şi arhitect, şi cele
două laturi ale ei se regăsesc, se reunesc în Nud de femeie brunetă. Am lucrat foarte mult cu părul. De asta apare şi în titlu femeie
brunetă. M-am întrebat care e relaţia între păr, care e foarte mult legat de
identitatea feminină şi corpul nud care în picturi apare întotdeauna cu cap.
Niciodată nu apare fără cap. Şi m-am gândit cum ar fi să lucrez pe cele două
planuri separate. Părul şi corpul. Oamenii
care au mai văzut o parte din spectacol au zis că se vede că e făcut de un
arhitect. Poate că e relaţia pe care o am cu obiectele pe care le aduc în
scenă. Este vorba despre cum
interpretul, performerul îşi construieşte şi se integrează în propria
construcţie şi compoziţie scenică. Şi atunci se foloseşte de obiecte cu care
creează o relaţie şi o compoziţie picturală.
Preocupările artiştilor
de azi, din România şi de oriunde, sunt din ce în ce mai diverse. Şi Festivalul
LIKE
CNDB 2016 şi-a propus să oglindească acest fenomen. Prin această a treia
ediţie, CNDB îşi asumă spiritul progresist, continuând să promoveze gândirea
critică şi experimentul. Iar publicul Centrului se diversifică şi el, de la un
an la altul.