Festivalul de Teatru Piatra Neamţ a revenit cu a 27-a ediţie
După o absenţă de patru ani, Teatrul Tineretului din Piatra Neamţ a continuat în luna octombrie frumoasa tradiţie de promovare a tinerilor creatori de teatru - regizori, scenografi, actori - prin Festivalul de Teatru Piatra Neamţ - Pledez pentru tine(ri)
Luana Pleşea, 14.11.2015, 10:06
După o absenţă de patru ani, Teatrul
Tineretului din Piatra Neamţ a continuat în luna octombrie frumoasa tradiţie de
promovare a tinerilor creatori de teatru – regizori, scenografi, actori – prin
Festivalul de Teatru Piatra Neamţ – Pledez pentru tine(ri). Reluarea celui
mai vechi festival de teatru din ţară – prima ediţie a fost în 1969 – a
însemnat şi sărbătorirea revenirii acasă, în clădirea monument aflată în
ultimii ani în lucrări de reabilitare, şi este un semn de normalitate, după cum
spune directorul Teatrului Tineretului, actorul Liviu Timuş. Teatrul Tineretului, organizatorul festivalului
ajuns la a 27-a ediţie, rămâne în
istoria teatrului românesc drept teatrul pepinieră, s-ar putea spune, pentru
scena noastră. Deoarece pe aici au trecut, începând cu Florin Piersic şi
Leopoldina Bălănuţă, cei mai mulţi dintre marii actori şi regizori români.
Prin spectacolele invitate anul acesta la Piatra Neamţ s-a încercat o
radiografiere a fenomenului teatral contemporan, o prezentare a tendinţelor
generate de tinerii creatori români. Şi cum teatrul independent a devenit
extrem de activ, de vizibil în ultimii ani, producţiile independente au fost
prezente în programul festivalului. Fă tu primul pas!, de Jean-Claude
Carriere, în regia lui Andrei Munteanu, este o producţie a Teatrului de Artă
Bucureşti, o instituţie independentă, înfiinţată în 2010. Personajul feminin
este interpretat de Raluca Aprodu, actriţă ce joacă în
spectacole de teatru independent, dar şi în teatre de stat şi care a devenit
cunoscută publicului inclusiv datorită rolurilor din filme. Raluca Aprodu a
vorbit despre relaţia dintre alegerea textului pentru un spectacol şi
prezentarea acelui spectacol într-un spaţiu independent: Nu ar trebui să fie influenţat de
nimic. Ar trebui să fie o dorinţă a actorului să se întâlnească cu un personaj,
dorinţa regizorului să se întâlnească cu textul şi atât. Din păcate,
într-adevăr, ţinem foarte mult cont de locul unde-l jucăm. Sunt locuri în care
cel mai important este să vină oamenii să-l vadă. Şi atunci începi uşor, uşor
să faci compromisuri. Contează, din păcate, foarte mult să scrie că e comedie.
Nimeni nu mai vrea să vină la un spectacol serios, după o zi de muncă. Dacă
alege, alege teatrul de stat. Şi atunci, ca să-i atragi, trebuie să fii puţin
şmecher. Avem un spectacol la Godot care se numeşte Happy end. Titlul
iniţial era Lisolette în mai. Nu era atractiv. L-am schimbat cu Happy end.
A contat foarte mult. Deşi spectacolul este acelaşi, am reuşit să aducem
publicul la teatru şi să îi oferim ce am vrut noi. Sunt foarte multe spectacole
de teatru independent, iar oamenii au început să aibă curaj să vină, mai ales
că actori consacraţi au venit către zona de teatru independent. Şi asta e
foarte important.
Pentru a
încuraja tinerii, Festivalul de Teatru Piatra Neamţ are, bineînţeles, o
secţiune Concurs, la care, anul acesta, au fost selectate 16 din cele 80 de
spectacole înscrise. Printre câştigătorii premiilor s-a aflat şi Nicoleta
Lefter, la categoria Cea mai bună actriţă, pentru rolul Nadia din spectacolul
Viză de clown de Saviana Stănescu, regia Alexandru Mihail, Teatrul Odeon
Bucureşti. Piesa Viză de Clown (Aliens with Extraordinary Skills) a fost
produsă în 2008 la Teatrul Julia Miles din New York, primind cronici
entuziaste în The New York Times şi alte publicaţii americane. Povestea este
inspirată de un fapt real: un român şi un ucrainean au adus în SUA peste 800 de
imigranţi ilegali pe vize false de artişti de circ. În vârstă de 33 de ani,
Nicoleta Lefter este una dintre cel mai bine cotate actriţe ale generaţiei ei.
Participă la foarte multe festivaluri şi este de părere că este nevoie de
astfel de evenimente dedicate în special tinerilor: Cred că cel mai mare
pas înainte ar fi să încercăm să convingem tinerii să mai plece din faţa
calculatorului şi din faţa televizorului. Şi să vină să vadă oameni vii pe
scenă şi să simtă lucruri pe care nu le pot simţi în faţa unui ecran. Lucruri
care e posibil să te modifice şi să te facă să-ţi placă să socializezi. Observ
că din ce în ce mai tare suntem atraşi spre singurătate şi spre izolare.
Oamenii nu mai socializează, nu mai au deschidere, nu mai au bucurie să se
întâlnească, să discute, să afle ce mai face celălalt… Cred că acesta e cel
mai important lucru. Şi al doilea, dacă spectacolele au şi ceva educativ, ceva
care să stimuleze imaginaţia tinerilor, e minunat.
Printre
tinerii regizori invitaţi la Festivalul de Teatru Piatra Neamţ – Pledez pentru
tine(ri) s-a aflat şi Vlad Cristache, cu spectacolul The History Boys. Poveşti
cu parfum de liceu, de Alan Bennett, montat la Teatrul Excelsior, din
Bucureşti. Producţia a primit două nominalizări, la categoriile Cel mai bun
spectacol şi Cel mai bun regizor.
Vlad Cristache
despre nevoia de a avea festivaluri dedicate tinerilor creatori: Pe
de o parte, mi se pare foarte tare că se întâmplă asta, pentru că legi, să
zicem, două generaţii de artişti, oameni care au debutat în ultimii zece ani,
le aduni laolaltă producţiile şi afli cam în ce direcţie văd ei că ar trebui să
meargă teatrul. Şi asta e foarte bine. Pe de altă parte, eu nu cred
foarte tare în împărţirea asta între tineri şi bătrâni şi cred că pot fi oameni
cu foarte mare experienţă şi foarte în vârstă care să fie mult mai proaspeţi şi
mai tineri în soluţiile lor artistice şi în felul în care arată spectacolele
lor decât oameni foarte tineri. Nu cred că tinereţea artistică stă în biologie,
cred că depinde de tine.