Festivalul Naţional de Teatru, ediţie aniversară
Festivalul Naţional de Teatru, eveniment organizat, încă de la început, de Uniunea Teatrală din România, UNITER, a ajuns la ediţia cu numărul 25, aşadar, ediţie aniversară.
Luana Pleşea, 07.11.2015, 10:11
Festivalul
Naţional de Teatru, eveniment organizat, încă de la început, de Uniunea
Teatrală din România, UNITER, a ajuns la ediţia cu numărul 25, aşadar, ediţie
aniversară. Şi asta s-a văzut în programul propus de directorul artistic Marina
Constantinescu. Timp de zece zile, 41 de spectacole
reprezentative din întreaga ţară, alături de trei producţii teatrale invitate
din străinătate şi peste 50 de evenimente conexe, au adus în sălile de
spectacol un mare număr de iubitori ai artei scenei, aflaţi la Bucureşti.
Unul dintre cele trei spectacole
străine invitate a fost o coproducţie a mai multor companii teatrale suedeze,
având la bază un text românesc. Spectacolul Tigrul, după piesa Tigrul
sibian, de Gianina Cărbunariu, a avut premiera în septembrie, la Teatrul
Dramatic Regal din Stockholm. Despre alegerea textului vorbeşte Ulrika
Josephsson, producătoarea spectacolului: Este un text diferit pentru noi, în Suedia. Este
vorba despre felul în care este spus. Nu e ca atunci când întruchipezi un
personaj. Actorii spun o poveste într-un mod direct, folosind animalele pentru
a vorbi despre ceea ce se întâmplă în societatea de astăzi. Totodată, este
subiectul poveştii, care ne leagă pe toţi, cred eu. Când am avut prima lectură a piesei în Suedia,
în oraşul Orebro, actorii care au
citit textul au crezut că l-am schimbat ca să fie despre Orebro. Le-am spus că nu am schimbat nimic, este
originalul. Deci, este universal din acest punct de vedere. De asemenea, din
punctul de vedere al felului în care noi, oamenii, ne uităm la cineva străin,
care în această piesă este tigrul, felul în care reacţionăm… Ce îmi mai place la textul Gianinei este
perspectiva foarte umană din care priveşte la această situaţie. Este foarte
multă compasiune pentru aceşti oameni, chiar şi atunci când se comportă
îngrozitor. Aşa ar trebui să privim şi noi, aşa ar trebui să reacţionăm atunci
când un tigru apare dintr-odată în mijlocul nostru. Deci, este o piesă foarte
politică, dar este scrisă într-un mod foarte luminos, foarte direct, cu foarte
multă compasiune şi foarte mult umor.
Dacă anul trecut, FNT a produs
musicalul West Side Story, anul acesta, în parteneriat cu Festivalul
Internaţional de Teatru de la Sibiu, a creat platforma Manifest pentru
dialog, pornind de la spectacolul Antisocial, de Bogdan Georgescu, spectacol
ce a avut premiera în luna iunie, în cadrul Festivalul Internaţional de Teatru
de la Sibiu. Regizorul Bogdan Georgescu, despre lucrul cu cei şapte, la acel
moment, studenţi la master: Am pornit în noiembrie anul trecut cu un atelier. Pe mine m-a interesat
relaţionarea umană în contextul fenomenului social media şi al faptului că
suntem invadaţi de asta în permanenţă. Cu două săptămâni înainte de începerea
repetiţiilor pentru spectacol, s-a întâmplat povestea de la Cluj, cu scandalul
de la un liceu de prestigiu din Cluj, pornind de la faptul că unii elevi îşi
ironizau profesorii pe Facebook într-un grup secret. Profesorii au aflat şi de
aici discuţia în jurul exmatriculării a 200 de elevi. Pornind de la această
poveste, ne-am jucat timp de o lună, am improvizat şi am testat tot felul de
tehnici de negociere, dezbatere şi analiză şi aşa s-a născut Antisocial. Cred
că mai ales în proiecte de acest tip miza nu este să iasă cineva anume în
evidenţă, ci mai degrabă mi se pare important să înveţe să lucreze împreună şi
să funcţioneze împreună ca o echipă şi ca mijloc de lucru după ce termină
şcoala.
Începând cu 3 noiembrie, timp de o
lună, producţia Antisocial se află în turneu în 21 de oraşe din ţară. Bogdan
Georgescu: Ne dorim
să mergem acasă la oameni, în comunităţile lor şi să le facilităm un spaţiu de
dezbatere. Nu oferim nici răspunsuri, nici soluţii. Prin spectacol, prin
întâlnirea pe care ne-o dăm la spectacol şi prin dezbaterile de după, să
facilităm un spaţiu de discuţie apropo de sistemul educaţional, ce mai înseamnă
şi cum poate fi regândit, ca să se racordeze la realităţile anului 2015.
Acest spectacol este despre
mama mea, (…) despre mama mea care suferă de Alzheimer – despre mama pe care nu
am pierdut-o – despre mama mea care, însă, m-a pierdut, cu toate că e încă
alături de mine. Cum poţi să exprimi o atare sfâşiere?, spune regizorul
Mihai Măniuţiu în argumentul spectacolului Vertij, invitat la ediţia din
acest an a FNT. Un spectacol deosebit de emoţionant, coregrafiat de Vava
Ştefănescu şi Andrea Gavriliu, care sunt şi protagoniste în producţia Teatrului
Aureliu Manea, Turda. Coregrafa Vava Ştefănescu: Vertij este un spectacol coregrafic, nu este un
spectacol de teatru. Este un spectacol vizual şi cu corpuri. Este poemul lui
Mihai Măniuţiu, spus de Marcel Iureş, dar mai sunt şi textele pe care le scriu
corpurile în timpul spectacolului. În ceea ce priveşte tema, la începutul
repetiţiilor îmi ziceam că e imposibil… te buşea plânsul tot timpul. Însă, am
constatat că este aşa o sublimare a durerii şi a tristeţii şi a suferinţei,
încât nu te mai atacă, ci eşti una cu tema. Şi atunci, cum zice Mihai Măniuţiu,
nu actorul plânge, publicul plânge. Nu cred că despre boală e vorba, ci despre
pierderea persoanei, despre imposibilitatea de a-ţi mai recunoaşte o identitate
sau pe ceilalţi.
Încheiem cu opinia teatrologului şi
profesorului de studii teatrale George Banu, invitat la a 25-a ediţie a
Festivalului Naţional de Teatru, ediţie al cărei selecţioner unic a fost
criticul Marina Constantinescu: Mie mi se pare că opţiunea pe
care a făcut-o Marina este o opţiune interesantă, în măsura în care a deschis
foarte mult festivalul, a făcut o selecţie mult mai bogată decât de obicei, a
dublat numărul de spectacole şi astfel a reuşit să reunească toate generaţiile,
care au relaţii polemice. Festivalul îmi apare ca un loc de împăciuire.
Opţiunea aceasta panoramică este legată de un jubileu, de o aniversare şi cred
că e binevenită.