Proiecte ale baletului Operei Naţionale Bucureşti
A trecut un an de când la conducerea artistică a Companiei de balet a Operei Naţionale Bucureşti a venit balerinul şi coregraful danez Johan Kobborg.
Luana Pleşea, 07.02.2015, 12:04
A trecut un an de când la conducerea artistică a Companiei de balet a Operei Naţionale Bucureşti a venit balerinul şi coregraful danez Johan Kobborg. Fost prim-solist al Baletului Regal Danez şi al Baletului Regal din Londra până în 2013, Johan Kobborg era deja cunoscut publicului român datorită spectacolelor în care a dansat alături de partenera sa, Alina Cojocaru.
Împlinirea unui an de directorat artistic este un moment aniversar pentru Johan Kobborg: “Sunt încă aici. Este un lucru care merită sărbătorit. Am avut un an fantastic. M-am bucurat cu adevărat de fiecare moment, de momentele uşoare şi de cele mai grele. Încă mai învăţ… Dar a fost minunat pentru mine! Ştiţi ce? Am petrecut atâţia ani ca dansator! Deşi am fost implicat în decizii manageriale când a fost vorba de partea de producţie sau de coregrafie, mi-am petrecut cea mai mare parte a timpului dansând. Mi-a plăcut această muncă de director artistic mult mai mult decât mă aşteptam. Evident, ştiam că era ceva ce întotdeauna am vrut să fac, dar nu cu o plăcere absolută. Să vezi cum ideile sau viziunile tale devin realitate este un lucru minunat! Şi, în multe feluri, te împlineşte mult mai mult decât doar să fii pe scenă tu, pentru tine. Nu este uşor. Ştiam că nu va fi. Dar m-a inspirat foarte mult. Deşi nu am văzut prea mult din ţară, iubesc sentimentul pe care mi-l dă acest oraş”.
De la balerin la coregraf, apoi la manager, responsabilităţile se schimbă: ”Profesia de dansator este una foarte egocentrică. Lumea ta este foarte mică, pentru că trăieşti într-un balon, în care totul este despre tine, de când te trezeşti şi până te culci. Deci, evident, acum e foarte diferit. Încerci să faci ceea ce e bine pentru toată lumea. Dar există perioade când faci mai puţin sau simţi că nu faci destul. Sau perioade în care, poate, faci prea mult. Încerc să privesc pe fiecare în parte şi să mă pun în locul fiecăruia. Fac tot ce pot pentru fiecare persoană, dar, în acelaşi timp, am o responsabilitate faţă de companie, dar şi faţă de teatru şi menirea acestuia, faţă de locul pe care această instituţie îl ocupă în viaţa culturală a României. De asemenea, trebuie să fac publicul fericit. Dar îmi place asta”.
“Simt că facem spectacole minunate şi simt o energie extarordinară venind dinspre scenă, ori de câte ori mă uit la spectacole. Evident, pentru asta este creat dansul”, a mărturisit Johan Kobborg în interviul acordat. Cu doar o lună înainte de venirea la conducerea baletului Operei Naţionale, Kobborg prezenta publicului bucureştean, în calitate de coregraf şi balerin, spectacolul “La Sylphide”, în care a evoluat alături de partenera sa, Alina Cojocaru. Ajuns managerul artistic al Companiei de balet, propune o strategie nouă în relaţia cu artiştii:
“Când am venit aici, am observat că în spectacolele deja montate erau, de fiecare dată, aceiaşi balerini. Şi m-am întrebat cum de e posibil, pentru că este o companie mare. Deci, mi-ar plăcea să cred, şi simt cu adevărat asta, că ofer mult mai multe oportunităţi multor dansatori, chiar dacă asta înseamnă că un anumit dansator nu va avea la fel de multe reprezentaţii cu acelaşi rol, dar, cel puţin, dau şanse mai multor oameni, şi această situaţie în sine creează entuziasm. Viaţa unui dansator este foarte grea atât fizic, cât şi mintal. Este foarte dură. Şi dacă nu ai o motivaţie, dacă nu simţi că ai o şansă tangibilă de a fi pe scenă, atunci entuziasmul care trebuie să existe dispare. Trebuie să ştii că, dacă munceşti din greu, vei fi răsplătit”.
Stabilirea repertoriului baletului Operei Naţionale Bucureşti se face pronind de la principiul că este o companie de balet clasic, a insistat Johan Kobborg, deplângând faptul că din ce in ce mai multe companii mari de dans clasic se orientează către contemporan. “Această companie va rămâne clasică atâta timp cât voi fi eu aici. Aceasta nu înseamnă că nu vom aborda şi alte stiluri şi moduri de a dansa. Chiar dacă aduc creaţii contemporane, nu voi merge către extreme, întotdeauna le voi păstra fundaţia de bază, clasică”, a mărturisit directorul artistic al baletului Operei bucureştene.
La sfârşitul anului trecut, Johan Kobborg şi compania pe care o conduce au prezentat spectatorilor baletul “La Fille mal gardee”, în coregrafia lui Frederick Ashton, distribuţia premierei incluzându-I pe Alina Cojocaru şi Johan Kobborg. Ce se mai află în pregătire la Opera Naţională pentru perioada următoare?
”În afara repertoriului în derulare, în aprilie vom avea un Triptic, constând în baletul Classical Symphony”, al lui Yuri Possokhov, coregraf rezident la Baletul San Francisco, fost balerin principal la Baletul Bolşoi. Cred că este unul dintre cei mai dăruiţi şi talentaţi coregrafi pe care i-am văzut de mult timp încoace. Şi acest spectacol este una dintre cele mai emoţionante piese clasice nou create pe care le-am văzut, poate în toată viaţa mea. Cred că este o provocare pentru dansatori, pentru că este nu doar extrem de rapid, dar ia tehnica clasică şi o întoarce puţin cu susul în jos. Apoi, îl avem pe Jiří Kylián, un coregraf iconic. Aducem baletul său, Petite Mort”, care, de asemenea, este foarte diferit; este cea mai contemporană piesă din program. Este provocatoare, dar, în egală măsură, îi văd pe balerinii noştri dansând foarte bine această coregrafie. Vom încheia acea seară cu creaţia lui Sir Frederick Ashton, Marguerite and Armand”, un balet într-un act, pe care l-am adus în special pentru balerinele noastre senioare şi care oferă, de asemenea, un mare rol pentru balerinul care interpretează personajul masculin”.
Premiera evenimentului este programat pentru date de 25 aprilie. Iar pentru 6 iunie, iubitorii baletului sunt aşteptaţi la premiera “Giselle”, titlu clasic nelipsit din repertoriul companiilor de balet. Montarea poartă semnătura coregrafilor Johan Kobborg şi Ethan Stiefel. Spectacolul a fost ovaţionat la premiera sa din 2012, în Noua Zeelandă, unde a fost prezentat de Royal New Zealand Ballet.