S-a încheiat Fest(in)-ul pe Bulevard
Festivalul organizat de Teatrul Nottara, Festin pe Bulevard, aflat doar la cea de-a doua ediţie, pleacă de la această dorinţă dintotdeauna a celor care fac teatru, aceea de a avea alături publicul şi de a avea alături un public care participă
Luana Pleşea, 01.11.2014, 10:09
Festivalul organizat de Teatrul Nottara, Festin pe Bulevard, aflat doar la cea de-a doua ediţie, pleacă de la această dorinţă dintotdeauna a celor care fac teatru, aceea de a avea alături publicul şi de a avea alături un public care participă”, potrivit teatrologului Crenguţa Manea, realizator de programe la Radio România, Redacţia Teatru.
Mai pe larg… La mijlocul lunii octombrie, comedia a fost repusă în drepturi pe bulevard. Teatrul Nottara din Bucureşti a organizat, timp de o săptămână şi pentru al doilea an consecutiv, Festivalul Internaţional de Teatru Fest(in) pe Bulevard. Un festival despre crize, desfăşurat în vremuri de criză, după cum spune criticul Marinela Ţepuş, directorul Teatrului Nottara.
Festivalul s-a deschis în faţa Teatrului Nottara, cu Un zâmbet, click şi … gong!”, un eveniment prin care regizorul acestuia, Mihai Lungeanu, a scos teatrul în stradă, pentru a aduce publicul în foaier şi apoi în sălile de spectacol. În foaier, viitorii spectatori au fost aşteptaţi de o imagine a primei ediţii a festivalului, creată de fotografii Maria Ştefănescu şi Sorin Radu prin expoziţia Clicuri şi… Declicuri”. Sorin Radu: Am ales câteva imagini care am considerat că reprezintă cel mai bine rolul şi actorul. Nu-mi place ca actorul să ştie că este fotografiat, pentru că în acel moment se crispează şi se gândeşte la fotografie, nu la rol. Îl las să intre în rol şi, fără să ştie, în momentul acela îl fotografiez”.
Maria Ştefănescu a ales foarte greu fotografiile pentru expoziţie: Pentru că sunt foarte multe şi nu ştii la ce să te opreşti. Să te opreşti la imagini de ansamblu, în care să reprezinţi şi scenografia, să te opreşti la portrete, să nu superi actorii, să nu superi regizorul sau scenograful … Cred că omul vine la spectacol după o vedetă. Şi atunci, am ales vedeta şi am reprezentat-o. Şi sper să vină mai mulţi oameni la teatru”.
Şi tot prima zi a festivalului a avut în program spectacolul muzical Don Quijote”, cu un scenariu de Ada Milea şi Mihai Măniuţiu, în regia lui Mihai Măniuţiu şi pe muzica Adei Milea. Spectacolul a avut atât de mare succes la public, încât, la finalul festivalului, juriul publicului i-a acordat Premiul pentru cel mai popular spectacol din secţiunea Bulevardul comediei. Don Quijote” a fost prezentat de actorii Companiei Liviu Rebreanu, a Teatrului Naţional Târgu-Mureş. Alina Nelega, directorul artistic al companiei: ”Don Quijote” este un mit. Este mai mult decât un roman. Face parte dintre capodoperele literaturii universale şi din operele aşa-zis arhetipale. O caracteristică a acestor artefacte este că ele se regăsesc într-o formă sau alta în toate momentele vieţii noastre, în toate epocile culturale. Nu cred că Don Quijote este datat. Nu cred că artiştii nebuni sunt mai puţini astăzi decât erau pe vremea lui Cervantes, nu cred că oamenii idealişti s-au împuţinat foarte mult. Faptul că publicul receptează şi se identifică cu acest lucru îmi demonstrează că, măcar parţial, tot am dreptate. Ada Milea şi Mihai Măniuţiu nu spun povestea lui Don Quijote. Plasează acest spectacol într-un univers, într-un spaţiu concentraţionar în care individul este în căutarea libertăţii, în care scriitorul îşi caută propria libertate şi personajele, la rândul lor, îşi caută propria libertate. E un spectacol cu multe planuri, e un spectacol hermeneutic, dar muzica, mişcarea şi imaginea îl fac mai plăcut decât dacă ne-am gândi numai la nivelul încifrat al momentelor şi al construcţiei scenice”.
Festivalul Internaţional de Teatru Fest(in) pe Bulevard a avut şi o secţiune competitivă, în cadrul căreia juriul condus de criticul de teatru Mircea Morariu a trebuit să acorde Premiul pentru cel mai bun spectacol. Crenguţa Manea a fost membră a acestui juriu, în calitate de critic de teatru: Secţiunea competitivă, Mici crize… şi electorale”, a avut câteva spectacole extrem de puternice şi care ne-au pus pe gânduri în calitate de juraţi. Mă refer la un spectacol produs de Teatrul Odeon – Titanic vals”, în regia lui Alexandru Dabija, la un spectacol produs de Teatrul Maghiar de Stat din Cluj – Brad de Crăciun la familia Ivanov”, în regia lui Andras Urban sau un spectacol foarte bine construit, adus de la Praga – spectacolul produs de Studio Rubin, Carne”, un spectacol în care s-au evidenţiat două tinere actriţe cu o disponibilitate ludică extrem de bine pusă în evidenţă de regie. În aceste condiţii, soarta juraţilor nu a fost deloc uşoară. Am ales spectacolul Noul locatar”, deoarece se impune prin construcţia riguroasă, printr-o compoziţie foarte bună, în care scenografia semnată de Helmut Sturmer, prezenţa actorului spaniol Francisco Alfosin şi a actorilor Teatrului Nottara, Ada Navrot, Gabriel Răuţă şi Ion Grosu, aduc pe scenă şi bucuria propriei creaţii, dar şi bucuria întâlnirii cu publicul”. Noul locatar”, de Eugene Ionesco, a fost pus în scenă de regizorul Tompa Gabor şi face parte dintre premierele actualei stagiuni a Teatrului Nottara.
Tot la finalul festivalului, criticul de teatru Doina Papp, preşedinta Asociaţiei culturale Master Class, a oferit premiul Silvia Dumitrescu-Timică, dedicat tinerelor talente, actriţei Nicoleta Lefter, pentru rolul Sarmisegetuza din spectacolul Titanic Vals” de Tudor Muşatescu, în regia lui Alexandru Dabija, producţie a Teatrului Odeon.