Premiere la Teatrul Naţional Timişoara
Primul spectacol muzical semnat de regizoarea Ada Lupu, Maria de Buenos Aires, a avut recent premiera la Timişoara.
Luana Pleşea, 27.09.2014, 09:30
Primul spectacol muzical semnat de regizoarea Ada Lupu, Maria de Buenos Aires”, a avut recent premiera la Timişoara. În acelaşi timp director al Teatrului Naţional din Timişoara, Ada Lupu construieşte, împreună cu actorii teatrului şi cu bandul Nuevo Tango Quintet, o lume plină de energie şi senzualitate. Muzica celebrului compozitor Astor Piazzolla, libretul poetului uruguayan Horacio Ferrer şi reconstituirea unei seri de milonga la care spectatorii sunt participanţi – sunt aşezaţi la mese, pe care se află apă, vin şi veioze care luminează discret şi, din când în când, sunt invitaţi la dans de către actorii deveniţi, la rândul lor, dansatori.
Ideea montării cunoscutului musical la Timişoara îi aparţine acordeonistului Alin Stoianovici, unul dintre fondatorii Nuevo Tango Quintet. Regizoarea Ada Lupu ne-a povestit după premieră: În urmă cu un an, Maria de Buenos Aires” a venit în viaţa Teatrului Naţional din Timişoara odată cu Alin Stoianovici, care m-a întrebat cum ar fi să facem Maria de Buenos Aires”, cum m-aş gândi să facem acest spectacol. M-am gândit să încercăm, în ideea că eu tocmai planificam o dezvoltare a teatrului şi către această artă a spectacolului gen performing, cum am făcut astă-seară, respectiv concert integrat în spectacol – orchestra nu este ascunsă în fosă, nu este izolată, orchestra poate veni în public, poate lucra cu noi, orchestra îşi modifică ritmul, totul în funcţie de seara respectivă şi în felul acesta spectacolul prinde mai multă sau mai puţină căldură, mai multă sau mai puţină carne”.
Maria de Buenos Aires” este o poveste de dragoste, o poveste despre femeia din perspectivă religioasă şi femeia timpului prezent. Ada Lupu: Discutăm despre ce înseamnă o femeie astăzi, despre tot marasmul din sufletul acestei femei, devenirea ei într-o lume care mai mult sau mai puţin iubeşte femeia, care mai mult sau mai puţin o respectă şi îi dă dreptul la o poziţie, chiar sentimentală, reală… pe o muzică absolut divină. Muzica lui Piazzolla este mai mult decât o muzică. Nu este doar un nou tangou, este o muzică experimentală, o muzică de dragoste, o muzică intelectuală, o muzică ce trece toate barierele sentimentului şi ajunge la o mult mai mare emoţie. Lucrul la spectacol a durat aproape două luni. Am retradus textul, l-am readaptat şi a ieşit acest spectacol. Important pentru noi este să fie un spectacol deschis, un spectacol în care lucrăm cu publicul, un spectacol în care unul din scopurile mele este – şi cred că am ajuns acolo – ca noi să avem curajul să spunem te iubesc”, să avem curaj să îndrăznim să ne trăim viaţa, să îndrăznim să spunem ce ne place şi ce nu ne place, să nu avem prejudecăţi că nu putem spune ceva, miile de prejudecăţi din jur, care pun nişte bariere cumplite, care duc la o teribilă frustrare în societate şi, dimpotrivă, să dăm drumul emoţiei care, în baza unei bune educaţii, ne va dezvolta mult mai frumos şi profund decât toate prejudecăţile”.
Spectacolul muzical Maria de Buenos Aires” a fost a treia premieră a stagiunii 2014-2015 a Teatrului Naţional din Timişoara. Directorul teatrului, Ada Lupu: Primul spectacol, cu care am deschis stagiunea, este Pe ceas. Cu 60 de minute mai bătrân”, pe textul lui Peca Ştefan. Este o coproducţie pe care noi o facem cu Teatrul de Stat din Karlsruhe. Pe 3 octombrie urmează ca această premieră să aibă loc şi în Karlsruhe. Este parte dintr-un proiect european demarat sub egida Convenţiei Teatrale Europene, ai cărei membri suntem. Iar în aprilie îl vom prezenta în cadrul Festivalului Dramaturgiei Româneşti, alături de alte patru producţii ale unor teatre membre ale acestei convenţii, spectacole construite pe tema Art of Ageing” – ce înseamnă astăzi în Europa îmbătrânire, pensionare… Spectacolul nostru se bazează pe o serie de interviuri făcute de Ştefan în Timişoara şi în Karlsruhe, pe diverse teme… Şi îţi dai seama că, timp de o oră, îmbătrânim împreună. Mi se pare foarte profund şi foarte important că fiecare moment din viaţă pe care hotărăşti să îl petreci fie la muncă, fie acasă, fie oriunde este o alegere, pentru că acel moment este irepetabil”.
După Pe ceas. Cu 60 de minute mai bătrân” de Peca Ştefan, a urmat Nopţi albe”, după Dostoievski, în regia italianului Stefano de Luca. Ce mai pregăteşte Naţionalul timişorean aflăm tot de la directorul instituţiei, regizoarea Ada Lupu: Vorbind despre musical, pregătim chiar Frumoasa şi bestia”. Începem lucrul la această nouă producţie, care va fi în Sala Mare. Regizorul este Kero (Miklos-Gabor Kerenyi), iar în rolurile principale sunt Matei Chioariu – Bestia şi Cristina Vlaicu, solistă la Operă – Belle. Nu este tipul acesta de performing în care implici publicul. Va fi un spectacol cu publicul în sală, actorii pe scenă. Muzica este splendidă şi cred că va avea un succes nebun. Maria de Buenos Aires” se adresează unui tip de public, acesta cred că se adresează altui tip de public. Când spun că vreau să mergem mai departe pe performing mă refer la faptul că vreau să mergem mai departe pe lucrul cu muzicieni, pe a găsi în artele spectacolului ceea ce uneşte teatrul cu arta muzicii, cu arta dansului… Mă interesează ca tip de cercetare. De asemenea, vom avea un proiect cu Pal Frenak, coregraf maghiar care trăieşte în Franţa, vrem să facem anul viitor o coproducţie cu compania lui Gigi Căciuleanu… Deci, mergem mai departe pe un tip de performing în care vrem să vedem unde ne întâlnim. Aş vrea să deschidem noi drumuri”.
Iar nouă nu ne rămâne decât să vă invităm să fiţi deschişi către ceea ce apare nou în artele spectacolului şi să veniţi la teatru!