Proiecte ecologice în şcoli
In ultimii ani, tot mai multe școli din România implementează proiecte educaționale ecologice. In cadrul acestora, elevii învață cum să protejeze natura, prin reciclare, colectarea deșeurilor, plantări, protejarea biodiversităţii.
România Internațional, 30.05.2014, 10:13
In ultimii ani, tot mai multe școli din România implementează proiecte educaționale ecologice. In cadrul acestora, elevii învață cum să protejeze natura, prin reciclare, colectarea deșeurilor, plantări, protejarea biodiversităţii. De exemplu, Asociaţia “Şcoli pentru un viitor verde”, împreună cu Ministerul Educaţiei Naţionale, Ministerul Mediului, Schimbărilor Climatice şi Societatea de Geografie din România organizează, în aceasta perioadă, cea de-a IV-a ediţie a celui mai mare concurs naţional de educaţie ecologică “Şcoli pentru un viitor verde – Rezervaţii naturale”. Peste 1300 de echipe verzi din toată ţara au decis să se înscrie în concurs urmând să realizeze proiecte verzi care au ca punct de interes o arie protejată de pe teritoriul României.
Educaţie pentru management sustenabil şi responsabil al pădurilor lumii” este un proiect european în care peste 200 de elevi români au făcut cursuri privind protecţia pădurilor şi peste 1500 de tineri din România au luat parte la activitățile educaționale derulate în cadrul acestui proiect, implementat în 19 oraşe europene, în perioada mai 2011 – aprilie 2014. La nivel global dispar anual circa 13 milioane de hectare de pădure, adică o jumătate din întreg teritoriul României, un ritm nesustenabil pentru menţinerea echilibrului natural al planetei. In acest context, obiectivul proiectului a fost de a mobiliza oamenii către un management sustenabil al pădurilor şi un consum responsabil al resurselor forestiere. Lavinia Andrei, preşedinta Fundaţiei Terra Mileniul III, una dintre organizaţiile care au derulat acest proiect: Pe un program al Uniunii Europene, programul EuropeAid, împreună cu alte două organizaţii din România şi cu alte 6 organizaţii din Italia, Spania, Polonia şi Malta am avut un proiect foarte frumos în care, practic, am învăţat elevii din aceste ţări atât despre beneficiile pădurii, fiecare în ţara lui, dar şi despre beneficiile pădurii la nivel mondial şi despre obiceiuri din alte ţări inclusiv din ţările în curs de dezvoltare. A fost un proiect foarte interesant pentru că a implicat foarte multe şcoli, foarte mulţi elevi, profesori şi a avut o componentă atractivă în sensul în care dincolo de lecţiile obişnuite în clasă am venit cu o expoziţie cu fotografii din pădurile lumii. A fost o expoziție multimedia cu zgomote, cu filmuleţe din anumite zone, inclusiv cu obiceiuri locale şi cu modul în care sunt exploatate pădurile în anumite ţări sau modul în care oamenii se opun exploatării pădurilor. O altă componentă a proiectului a fost cea de utilizare sustenabilă a produselor din lemn. Si, în sensul acesta, noi promovăm componenta de achiziţii publice ecologice sau verzi. Aceste achiziţii verzi, de fapt, ar reduce atât emisiile de CO2, gazele cu efect de seră, ar reduce impactul asupra resurselor.. “
Pe timpul derulării acestui proiect european s-au organizat şi două competiţii europene “Implică-te. Salvează pădurile”, la care au participat elevi de liceu şi de gimnaziu din România, Italia, Malta, Spania şi Polonia, dornici să se implice în salvarea pădurilor lumii.
Sute de elevi din clasale I-VIII din întreaga ţară vor face cunoștință cu fascinanta lume pontică participând la concursul naţional “Cartea Mării Negre”, lansat de WWF-România. Cartea Marii Negre” este un set de materiale didactice variate şi colorate care acoperă cinci capitole despre geografia, istoria formării Mării Negre, problemele şi soluţiile pentru protejarea ecosistemelor din Marea Neagră. Proiectul a fost lansat în luna ianuarie ca un instrument de lucru pentru profesori care încearcă să formeze generaţii de tineri responsabili faţă de mediul înconjurător. Cătălina Murariu, Coordonator Educaţie penru Dezvoltare Durabilă, WWF România : Concursul este o invitaţie, o provocare pentru clase întregi să facă mini-proiecte de mediu cu tema Mării Negre astfel încât să-şi poată exersa creativitatea. Ca tipuri de proiecte care pot fi făcute, pot fi niște lectii la clasă, interactive și creative inspirate din Cartea Mării Negre sau pot fi mici expoziţii în şcoală, mici campanii de informare legate de Marea Neagră. Deci, poate fi realizat orice tip de activitate care are legătură cu Marea Neagră, care este inspirat cu manualul Cartea Mării Negre dar, în același timp, să demonstreze un grad de înţelegere, de cunoaştere a Mării Negre ceva mai aprofundat şi o atitudine de preocupare vs. nepăsătoare faţă de aceasta. Deci, practic, e momentul acela în care noi, colegii din clasă sub îndrumarea profesorului care vine cu iniţiativa şi cu materialul educativ ca sursă, noi elevii vedem ce ştim despre Marea Neagră, ce am vrea să facem legat de asta.. Practic, învăţăm, de bucurăm şi, în acelaşi timp, participăm şi la un concurs.”
Concursul are şi premii menite să ducă mai departe procesul de învățare. Marele premiu va fi un microscop digital de ultimă generaţie care facilitează accesul întregii clase simultan la imaginile studiate. De asemenea, vor fi oferite ca premii atlase despre Marea Neagră iar cadrele didactice înscrise la concurs vor primi atestate de participare. Cartea Mării Negre este un proiect internaţional, realizat în toate ţările din bazinul Mării Negre, la iniţiativa WWF Turcia.