Biciclete cu cravată
“Biciclete cu cravată este primul program de bike-sharing gratuit din România destinat centrelor de business, inițiat de Asociația Green Revolution în anul 2010.
România Internațional, 25.04.2014, 10:24
“Biciclete cu cravată” este primul program de bike-sharing gratuit din România destinat centrelor de business, inițiat de Asociația Green Revolution în anul 2010. De atunci, câteva mii de angajați ai centrelor de business din București și din țară au închiriat biciclete de la asociația ecologistă. Corporatiștii le folosesc în pauza de masă, pentru team building sau pentru o ieșire în parc și chiar pentru întâlniri. Mai ales pe timpul verii, rastelul din fața multor multinaționale este plin de biciclete, însă spre seară şi în weekend locul este aproape gol.
In 2013, 10 companii din 4 orașe ale României s-au înscris în programul Biciclete cu cravată”. Ele au achiziţionat 300 de biciclete, de care au beneficiat până acum 6000 de angajaţi. Costurile pe care acestea trebuie să le acopere variază între 300 şi 500 de euro pe an, pentru o singură bicicletă. Ambasada Suediei este prima instituţie diplomatică care s-a alăturat programului “Biciclete cu cravată”, în toamna trecută. Prezent la conferința de semnare a parteneriatului, ambasadorului Suediei la București, Anders Bengtcen, a punctat necesitatea dezvoltării infrastructurii pentru biciclete într-un oraș ca Bucureștiul unde clima și relieful sunt favorabile ciclismului: “Am descoperit că Bucureştiul este un loc foarte bun pentru biciclişti, este plat, nu are multe dealuri şi din acest punct de vedere este indicat pentru ciclism. Am descoperit, de asemenea, că multe companii, agenții sau ministere cu care avem de a face în munca noastră zilnică, sunt foarte aproape de Ambasadă, dacă folosesc bicicleta..Un exemplu ar fi Ministerul de Externe cu care avem multe lucruri de rezolvat: dacă îmi utilizez bicicleta, ceea ce chiar fac uneori când merg la acest minister este, din punct de vedere al timpului, mai rapid decât dacă aș sta în mașina de ambasador, mai ales când traficul este congestionat. Deci sunt multe avantaje..”
Potrivit unui Eurobarometru publicat de Comisia Europeană, după Danemarca și Olanda, Suedia ocupa un loc fruntaș în folosirea bicicletei ca unul din cele mai populare mijloace de deplasare: ” In țara mea, Suedia, ciclismul este un mijloc de transport extrem de important pe distanțe scurte, iar Guvernul promovează acest mijloc de transport în munte feluri: prin faptul că avem multe piste pentru bicicliști în orașele mari, prin posibilitatea oamenilor de a utiliza transportul comun în conexiune cu bicicleta, ceea ce înseamnă posibilitatea de a aduce bicicleta în mijlocul de transport în comun, în autobuz, în metrou, etc. Dacă privim statisticile, unul din 5 suedezi, folosesc bicicleta ca mijloc de transport, în fiecare zi, mergând la muncă, la școală, universitate și unul din 3 suedezi folosește bicicleta în timpul săptămânii, cel puțin o dată, pentru mersul la școală, la servici, universitate și mai mult de 40% din suedezi folosesc bicicleta pentru recreere în fiecare săptămână. Trendul este în creștere. Clima aici în România, în București, este puțin mai blândă decât în Suedia, deci potențialul este uriaș pentru creșterea utilizării bicicletei. Acesta este unul din motivele pentru care ne alăturăm acestei inițiative minunate”.
In România nu există statistici clare care să arăte numărul bicicliștilor. Autoritățile române susțin că 9% din populație folosesc bicicleta ca mijloc de transport. In schimb, ONG-urile consideră că acest procent nu trece de 3%. Sportul pe două roți, deși este sănătos și comod, continuă să dea bătăi de cap bucureștenilor care asteaptă soluții pentru finalizarea pistelor pentru bicicliști. Până atunci, angajații centrelor de business au la îndemână programul oferit de Asociația Green Revolution. Raluca Fisher președinta acestei asociației: ”Ceea ce oferim noi în pachet este nu numai achiziționarea bicicletei dar și branduirea ei cu logo-ul companiei, tocmai pentru a oferi un exemplu pozitiv și să arate că angajatul este mândru că lucrează la respectiva corporație. Mai mult, noi asigurăm și mentenanța, avem oameni care sunt 24 din 24 de ore disponibili. Dacă este vreo problemă cu bicicleta sau ai o pană, ne anunți și noi venim și o reparăm. Le curățăm săptămânal, avem grijă să fie în siguranță maximă, să funcționeze frâna, farul, să fie roata umflată, le depozităm iarna.. Deci totul vine în pachet de la noi să fie cît mai simplu pentru companii. Luam noi stresul, ei doar să pedaleze. Orașele care mie îmi plac și care sunt prietenoase cu bicicliștii sunt Brașov şi Timișoara care au creat destul de multă infrastructură. Dar se fac lucuri și deja e un semn bun.Dacă mergi în acele orașe o să vedeți că și numărul bicicliștilor este destul de mare.”
Pe lângă programul “Biciclete cu cravată”, în urmă cu o lună s-a deschis sezonul Velo 2014 în București și în alte orașe din țară. In capitală, 400 de biciclete sunt puse la dispoziția bucureștenilor în trei centre de închiriere. I’Velo” este cel mai important proiect de bike-sharing din România și are ca misiune introducerea graduală a bicicletei în peisajul vieții urbane, atît pentru recreere, cât și ca mijloc de transport alternativ, sănătos, cu impact minim asupra mediului. In cei 4 ani de funcționare, programul “I’Velo” a reușit să scoată aproximativ 800.000 de români la pedalat și a contribuit la reducerea emisiilor de CO2 din atmosferă cu aproximativ 1200 de tone.