Ascultă Live

Ascultă Radio România Internațional Live

Funcționalitate și nefuncționalitate în școala românească

Despre analfabetism funcțional a început să se vorbească mai mult în România doar de câțiva ani încoace.

Funcționalitate și nefuncționalitate în școala românească
Funcționalitate și nefuncționalitate în școala românească

, 25.05.2022, 15:15

Despre analfabetism funcțional a început să se vorbească
mai mult în România doar de câțiva ani încoace. La început, existența acestui
fenomen global și în țara noastră a fost privită cu scepticism, deși testările
internaționale de tip PISA, PILS sau TIMSS indicau faptul că între 40% și 42%
dintre elevii de 15 ani știau să citească, dar aveau dificultăți în a înțelege
mesajul textului citit, și, de asemenea, aveau lacune importante în însușirea
unor cunoștințe științifice. Treptat, însă, analfabetismul funcțional a început
să fie conștientizat de opinia publică și de instituțiile guvernamentale. Iar azi, după doi ani de școală online care a
accentuat întârzierile educaționale, problema nu mai poate fi evitată. Ea este
confirmată și de un studiu recent realizat de platforma digitală de testare
privată BRIO și luat în considerare de Ministerul Educației pentru reînnoirea
ulterioară a sistemului de evaluare din școlile publice. Studiul, intitulat
Raport asupra nivelului de literație, confirmă procentul de peste 40% al
elevilor cu probleme de asimilare a cunoștințelor și abilităților predate în școală.
Evaluarea lor s-a făcut online prin participarea la peste 40.000 de teste
gratuite puse la dispoziție de BRIO.

Profesorul universitar Dragoș Iliescu,
inițiatorul platformei și expert în psiho-pedagogie, explică modalitatea de
notare a copiilor care au fost evaluați.

Se acordă un punctaj între 0 și 100 unde
0 e cel mai mic scor și 100 este extraordinar. (…). Și apoi am împărțit
nivelurile de funcționalitate: undeva între 0 și 20 este nivelul de
disfuncționalitate masivă, urmează apoi un nivel de minimă funcționalitate și
apoi un nivel de funcționalitate acceptabilă. Din acel eșantion foarte mare, am
ales un eșantion ceva mai mic care să aibă alura reprezentativității, adică 31.
590 de aplicări ale testului. (…) Scorul total pe care l-am obținut pe acest
eșantion este de 26,9 puncte. De la 0 la 100 de puncte, asta înseamnă foarte
puțin peste limita disfuncționalității totale.


Asta înseamnă că, în medie, abilitățile cognitive ale
elevilor se află la limita dintre funcționalitate și disfuncționalitate. Cum se traduce acest punctaj în procente din
populația școlară aflăm tot de la Dragoș Iliescu.

Ne uităm acum doar la
procentul din populație care este în zona de analfabetism funcțional, un
procent care în studiul nostru se situează la 42%. Iar 47% e procentul
celor care sunt într-o zonă intermediară
între disfuncționalitate și funcționalitate. Doar 11% sunt înalt funcționali. Asta ne poate
îngrijora fiindcă ne arată nu doar că avem foarte mulți în categoria de jos, ci
și avem foarte puțini în categoria de sus. În plus, procentul de populație care
stă în zona de disfuncționalitate nu este radical diferit de la o vârstă la
alta: 37% la șase ani, 41% la 14 ani.


Un alt fapt pe care-l confirmă Raportul asupra nivelului
de literație este decalajul dintre fete și băieți, primele fiind mai bine
pregătite decât băieții de aceeași vârstă. Dar ceea ce nu s-a confirmat pe
deplin este corelarea dintre nivelul de dezvoltare socio-economică a unei
regiuni și nivelul de analfabetism funcțional. Cu alte cuvinte, fenomenul este
răspândit în toată România nu doar în zonele defavorizate.

Dragoș Iliescu: Am descoperit un lucru la care nu mă așteptam. Mă așteptam ca în
regiunile unde știm că statutul socio-economic al populației este în pragul
sărăciei să avem și un nivel mai mare de analfabetism, corelat cu situația
economică. Dar nu. Datele noastre nu confirmă acest lucru, ceea ce e
interesant. De aceea tind să cred că avem de-a face, mai degrabă, cu o problemă
socială. Un alt lucru pe care l-aș zice aici este că e cumva nerezonabil să
aștepți ca doar ministerul să rezolve această problemă. Societatea din România
foarte mult timp a gândit: Nu e problema mea, e problema educației. Cine se
ocupă de educație, adică ministerul, să o rezolve. Este exact aceeași problemă
pe care o știm din atitudinea pe care părinții români au o față de școală și
rezultă din foarte multe sondaje. (…) E nerezonabil ca părinte să aștepți ca
toate problemele și toate decalajele copilului tău să fie rezolvate de școală.
Nu se va întâmpla niciodată. E cazul ca societatea civilă să facă un pas
înainte.


În acest scop, este nevoie
de aprofundare a cauzelor fenomenului, iar UNICEF contribuie la asta prin
noțiunea de sărăcie de învățare, după cum aflăm de la experta în educație din
cadrul UNICEF România, Luminița Costache.

De multe ori atunci când ne gândim la
dreptul la educație, ne gândim mai degrabă la zona de acces și uităm de foarte
multe ori de partea de participare și, mai ales, de calitatea educației. Cele
trei sunt interdependente și doar accesul la educație fără o participare
adecvată și fără o calitate a educației practic ne aduc în zona asta de
rezultate pe care le-am văzut reflectate și în raport. Aș vrea să introduc
astăzi un concept care e discutat la nivel global de ceva vreme, dar de care se
discută mai puțin în România, respectiv să vorbesc despre sărăcia de învățare. Pentru
indicatorul respectiv s-a luat în calcul literația copiilor de 10 ani. În
România nu stăm foarte bine nici la capitolul ăsta. Deci 20% dintre copii sunt în sărăcie de învățare. Avem
7% din copiii aflați la vârsta învățământului primar care sunt în afara
sistemului de educație, adică ei nu se mai regăsesc în momentul ăsta în școală.
De ce e importantă sărăcia de învățare?

De multe ori vorbim despre sărăcie și
toate studiile ne arată că în România sărăcia monetară în rândul copiilor este
foarte mare. Dar sărăcia de învățare îți perpetuează acest ciclu vicios al
sărăciei în general. Într-un raport recent pe care l-au scos cele trei
organizații UNICEF, UNESCO și Banca Mondială se arată care sunt pierderile din
punct de vedere economic pe întreaga durată de viață a unui individ atunci când
el se află în sărăcie de învățare. Deci practic retardul ăsta se va păstra pe
tot parcursul vieții persoanei respective ca adult și mai mult decât atât va fi
transmis și generațiilor viitoare. De foarte multe ori spunem în foarte multe
rapoarte că educația este cea mai sustenabilă cale către progress, dar educația
este și cea mai sustenabilă cale de a ieși din sărăcie. Odată ieșiți din
sărăcia de învățare vom ieși și din sărăcia monetară.


Raportul privind nivelul
de literație a fost lansat împreună cu Ministerul Educației, ceea ce înseamnă
că problema analfabetismului funcțional începe să fie conștientizată și la
nivel guvernamental. Iar măsurile de combatere a sa vor apărea încă din anul
școlar viitor, deocamdată, prin schimbări aduse sistemului de evaluare a
elevilor. Este doar un prim pas care, sperăm, să fie urmat rapid de alții în
vederea unei redresări realizabile într-un viitor previzibil.



RadioRomaniaInternational · SOCIETATE – 25.05.2022

Ambasada Sustenabilității în România (sursa foto Facebook / Ambasada Sustenabilității în România )
Societate miercuri, 16 octombrie 2024

La «Sustenlandia», despre viitorul care a devenit prezent

La Sustenlandia, conferință organizată la Bucureşti de asociația Ambasada Sustenabilității în România s-a discutat despre cum capitalismul...

La «Sustenlandia», despre viitorul care a devenit prezent
Foto: pixabay.com
Societate miercuri, 09 octombrie 2024

Soluții noi pentru probleme vechi: teatru împotriva bullying-ului și a discriminării în școli

Un studiu realizat de Salvați Copiii la începutul anului arăta că unul din doi elevi din România a fost victimă a amenințării, umilirii sau...

Soluții noi pentru probleme vechi: teatru împotriva bullying-ului și a discriminării în școli
Foto: pixabay.com
Societate miercuri, 02 octombrie 2024

România trebuie să se redefinească economic

În 2022, populația ocupată a României era de 7,6 milioane de persoane. Dintre acestea, 5,5 milioane erau salariați cu contract individual de...

România trebuie să se redefinească economic
Patrula Apicolă Urbană (foto Facebook / Patrula Apicola Urbana)
Societate miercuri, 25 septembrie 2024

Patrula Apicolă Urbană

Bucureștiul ar putea fi considerat, la propriu, un stup imens. Printre ziduri de beton sau copaci toaletați în fiecare sezon, există albine cu...

Patrula Apicolă Urbană
Societate miercuri, 18 septembrie 2024

Noile fețe ale României

În condițiile unui spor natural negativ, cu o îmbătrânire tot mai accentuată a populației și un flux masiv de emigrări, piața muncii din...

Noile fețe ale României
Societate miercuri, 11 septembrie 2024

Al doilea sex

Dintre toate statele europene, România are cea mai mică rată de ocupare pe piața muncii a femeilor. 45,4% dintre românce au un loc de muncă,...

Al doilea sex
Societate miercuri, 24 iulie 2024

Românii şi lectura

„Singurul lucru pe care trebuie să-l știi este unde se află biblioteca”– aceste cuvinte, atribuite lui Albert Einstein, au fost...

Românii şi lectura
Societate miercuri, 03 iulie 2024

Câine abandonat, caut om bun (reluare din 17.01.2024)

În ultima vreme, informații privind abandonarea acestora pe domeniul public sunt tot mai multe, deși o astfel de faptă este pedepsită, și ea,...

Câine abandonat, caut om bun (reluare din 17.01.2024)

Parteneri

Muzeul Național al Țăranului Român Muzeul Național al Țăranului Român
Liga Studentilor Romani din Strainatate - LSRS Liga Studentilor Romani din Strainatate - LSRS
Modernism | The Leading Romanian Art Magazine Online Modernism | The Leading Romanian Art Magazine Online
Institului European din România Institului European din România
Institutul Francez din România – Bucureşti Institutul Francez din România – Bucureşti
Muzeul Național de Artă al României Muzeul Național de Artă al României
Le petit Journal Le petit Journal
Radio Prague International Radio Prague International
Muzeul Național de Istorie a României Muzeul Național de Istorie a României
ARCUB ARCUB
Radio Canada International Radio Canada International
Muzeul Național al Satului „Dimitrie Gusti” Muzeul Național al Satului „Dimitrie Gusti”
SWI swissinfo.ch SWI swissinfo.ch
UBB Radio ONLINE UBB Radio ONLINE
Strona główna - English Section - polskieradio.pl Strona główna - English Section - polskieradio.pl
creart - Centrul de Creație Artă și Tradiție al Municipiului Bucuresti creart - Centrul de Creație Artă și Tradiție al Municipiului Bucuresti
italradio italradio
Institutul Confucius Institutul Confucius
BUCPRESS - știri din Cernăuți BUCPRESS - știri din Cernăuți

Afilieri RRI

Euranet Plus Euranet Plus
AIB | the trade association for international broadcasters AIB | the trade association for international broadcasters
Digital Radio Mondiale Digital Radio Mondiale
News and current affairs from Germany and around the world News and current affairs from Germany and around the world
Comunità radiotelevisiva italofona Comunità radiotelevisiva italofona

Furnizori de servicii de difuzare/redifuzare

RADIOCOM RADIOCOM
Zeno Media - The Everything Audio Company Zeno Media - The Everything Audio Company