Ce cred părinții despre educația în sistem online?
Criza generată de pandemia cu COVID-19 a generat schimbări la nivelul practicilor din educație. Nemaiputând intra în sălile de curs, elevii și profesorii, deopotrivă, și-au adaptat programul la noua stare de fapt.
Monica Chiorpec, 27.05.2020, 16:16
Criza generată de pandemia cu COVID-19 a produs schimbări
la nivelul practicilor din educație. Nemaiputând intra în sălile de curs,
elevii și profesorii, deopotrivă, și-au adaptat programul la noua stare de
fapt. Computerul personal, tableta ori telefonul mobil al fiecăruia au luat
locul sălii de curs, devenind spațiu de întâlnire cu scop didactic.
Nu doar elevii s-au văzut nevoiți să se adapteze brusc
noului program școlar și schimbărilor inerente în procesul de predare, cât și
părinții acestora. Interacțiunea prin intermediul ecranului cu colegii de clasă
și cu profesorul de la fiecare obiect de studiu a adus, practic, școala acasă.
Cu toate acestea, presiunea resimțită a fost, în toată această perioadă, extrem
de mare pentru mulți dintre părinții ai căror copii au studiat în fața
computerului.
Conferința de presă online organizată de către SuperTeach
a prezentat atât rezultatele celui mai recent sondaj din România în ceea ce
privește percepția părinților asupra desfășurării școlii online, cât și
provocările întâmpinate în contextul declarării stării de urgență. Felix Tătaru, cofondator SuperTeach: În baza în ceea ce am descoperit de la profesori, am început să facem
webinarii și conferințe și să ne adaptăm toată tematica și invitații pe nevoile
lor. Dar orice lucru – și este foarte important, mai ales în sistemul de
educație – are nevoie de feedback. Profesorii au nevoie de feedback din partea
părinților și din partea copiilor. Așa că am făcut un al doilea studiu,
împreună cu Open-I Research, cu Adina Nica. Părinții au răspuns la întrebări,
după care am invitat și doi experți, care să vorbească din perspective
diferite, atât din perspectiva managementului educațional, cât și din
perspectiva asociației părinților, despre aceste lucruri pe care noi le-am
găsit la părinți.
Prin sondajul
realizat, Adina Nica,
consultant și cercetător Open-I, a analizat impactul la nivel psihologic și ce
a însemnat, din punctul de vedere al interacțiunii sociale, școala de acasă: În primul rând, aș menționa atitudinea pozitivă a părinților cu privire
la educația online. A fost o presiune mare asupra lor și ne așteptăm să fie o
presiune mare și în momentul revenirii la școală. Aș puncta și starea în care
sunt părinții. Ei au fost foarte îngrijorați de întreruperea educației, mai
ales că trebuie să avem în vedere că atunci când s-a intrat în izolare a fost o
pauză mare de comunicare din partea profesorilor. Din perspectiva copiilor, ce
este interesant este că, pentru ei, lipsa școlii a însemnat lipsa vieții
sociale.
În toată perioada
izolării, părinții din România s-au confruntat nu doar cu adaptarea la noul
stil de viață cotidiană sau cu dificultățile întâmpinate la locul de muncă, ci
și cu sprijinul acordat copiilor în timpul predării online. De cele mai multe
ori, telemunca părinților și orele de curs de pe platformele web audio-video a
trebuit să fie desfășurate în paralel. Adina Nica: Părinții au fost un
segment foarte afectat de toate schimbările acestea, pentru că nu a fost vorba
doar de a schimba job-ul, de a munci de acasă sau chiar de pierderea job-ului,
ci și de a se fi trezit, dintr-odată, cu copiii acasă și cu mult mai multe
activități de făcut. De la gătit mâncarea și timpul petrecut cu copiii, la
ajutorul la învățare și ajutorul în adaptarea la tehnologie. A fost o schimbare
majoră și, corelat cu tot contextul, presiunea pe părinți a fost foarte mare.
Sondajul
SuperTeach a analizat și impactul psihologic asupra părinților, temerile
acestora fiind, deseori, în directă legătură cu sentimentul de nesiguranță
socială. Avem foarte multe temeri din partea
părinților. Tema majoră este cea legată de sănătate, de sănătatea proprie, a
copiilor, a părinților, dar avem și temeri cu privire la sistemul de educație.
Dacă copiii vor mai putea să își recupereze materia, iar această îngrijorare
este mai ales la clasele terminale, la clasa a 8-a și la clasa a 12-a. Toate
aceste temeri se suprapun peste insecuritatea financiară.
De asemenea, îngrijorarea
cu privire la atitudinea corectă față de propriii copii a reprezentat una
dintre necunoscutele ecuației parentale din această perioadă. Sunt prea
permisiv sau prea dur cu copilul meu? a fost întrebarea care a încolțit în
mințile celor mai mulți. Revine cu detalii Adina Nica. Când au fost
întrebați de dificultățile majore din această perioadă, prima care a fost
menționată a fost echilibrul între autoritate și flexibilitate. Profesorii au
dispărut brusc, nu au știut cum să reacționeze, iar prima reacție a fost să nu
mai apară. Părinții s-au trezit cu copiii acasă, nu au știut ce să mai facă cu
ei. Atunci, principala grijă era cât să fie de flexibili cu copiii, cât de mult
să îl lase să se bucure de această minivacanță impusă și cât de autoritar să
fie.
Cu toate acestea,
unii dintre părinții intervievați au ales să vadă partea plină a paharului.
Adaptarea la schimbare li se pare una dintre abilitățile exersate de către
copiii lor și chiar de către ei înșiși în urma perioadei de izolare impusă. Adina
Nica: I-am întrebat și despre ce consideră că este pozitiv în această
perioadă. Este interesant că primul lucru menționat a fost că este o ocazie
pentru copii să învețe să se adapteze la schimbare. Iarăși, o ocazie în plus de
a relaționa și de a face mai multe activități în familie. Și, pe locul al
treilea, experimentarea platformelor digitale. Practic, principala schimbare la
copii a fost legată de trecerea de la offline la online.
Inițiat de Fundația
Romanian Business Leaders, Grupul EDUCATIVA și Institutul Dezvoltării
Personale, SuperTeach este proiectul care promovează centrarea pe nevoile
elevilor și formarea cadrelor didactice după principiile mentalității deschise.