Ascultă Live

Ascultă Radio România Internațional Live

Consumatorul român şi economia digitală

În plină revoluţie tehnologică şi odată cu creşterea accesului la internet, este absolut firesc ca tranzacţiile online să se înmulţească. Având la îndemână o gamă variată de tehnologie digitală, oamenilor le-a venit uşor să cumpere şi să vândă pe internet

Consumatorul român şi economia digitală
Consumatorul român şi economia digitală

, 28.03.2018, 14:33

În plină revoluţie tehnologică şi odată cu
creşterea accesului la internet, este absolut firesc ca tranzacţiile online să
se înmulţească. Având la îndemână o gamă variată de tehnologie digitală,
oamenilor le-a venit uşor să cumpere şi să vândă pe internet. Dovada este
faptul că 50% dintre consumatorii din UE cumpără online în mod regulat. Printre
aceştia sunt şi românii care, după ce mulţi ani, s-au numărat printre europenii
care cumpărau cel mai puţin de pe net – în 2016, doar doi din zece utilizatori români cu vârste cuprinse între 16
şi 75 de ani cumpărau de pe net – în 2017, au redus spectaculos diferenţa.
Astfel, anul trecut, valoarea cumpărăturilor online
făcute de români a ajuns la 2,8 miliarde de euro, cu peste 40% mai mult decât
în 2016. Cei mai avizi cumpărători au devenit cei de la oraş: 44% din
utilizatorii de internet din mediul urban au făcut cumpărături online cel puţin
lunar. Iar pentru 45% dintre internauţi, compararea preţurilor din diferite
magazine este o practică tot mai frecventă în timp ce pentru 46% dintre români
instrumentul preferat de shopping este telefonul mobil. Însă care e gradul de
siguranţă al tranzacţiilor de care se bucură consumatorii digitali din România?
Potrivit lui Florinel Ioan Chiş – director executiv al Asociaţiei Române a
Magazinelor Online (ARMO), România este cea mai sigură piaţa europeană în ceea
ce priveşte plata cu cardul, cu o rată a fraudei de 0%. Florinel Ioan
Chiş: Avem
cea mai mică rată a fraudei din Europa, conform datelor provenite de la
procesatorii de plăţi: Visa şi Mastercard. Doar 7% dintre IMM-uri folosesc
comerţul online. Pe de altă parte, ritmul creşterii de la an la an a comerţului
online e foarte bun. Acest fapt denotă încrederea pe care o au clienţii faţă de
comerţul online. De asemenea, în mediul rural, internetul oferă o democratizare
a comerţului, căci sunt mulţi comercianţi sau producători rurali care nu au
magazine de desfacere în apropierea lor. În plus, comerţul online te scuteşte
de efortul de a te deplasa şi a alege dintr-o gamă restrictivă de produse, căci
mediul rural nu dispune de un lanţ de desfacere complet, extins pe tot
teritoriul ţării.


Odată
cu creşterea numărului tranzacţiilor online, se pare că a crescut şi încrederea
consumatorilor europeni în acest tip de comerţ, după cum a observat şi
eurodeputata Maria Grapini, membră în membră în comisia pentru piaţa internă şi
protecţia consumatorilordin Parlamentul European: E adevărat că în
2007, încrederea consumatorilor în mediul online era foarte mică, de circa 29%,
dar în 2017, ajunsesem la o încredere de 55% în comerţul online. Condiţiile
pentru consumatorii online sunt, în general, mai bune pentru cei din
statele-membre aflate în nordul şi vestul continentului decât cele din est şi
sud. 94% din finlandezi depun o plângere atunci când se confruntă cu o problemă
spre deosebire de bulgari, de pildă, care o fac doar în proporţie de 55%.
Trebuie să ne ocupăm, aşadar, de educaţia cetăţenilor de a face plângeri şi de
a se adresa instituţiilor când au probleme, dar şi pentru a-şi cunoaşte
drepturile în calitate de consumatori. Foarte mulţi consumatori nu-şi cunosc
drepturile.


Printre aceştia,
se află şi românii care sunt destul de reticenţi în a-şi clama drepturilor şi
din cauza încrederii reduse în instituţiile care ar trebui să-i apere. Acesta
ar fi unul dintre motivele pentru care nivelul fraudei online e zero în
România, consideră eurodeputata Maria Grapini. Avem această rată pentru că nu există
reclamaţii, căci oamenii nu depun reclamaţii. Normal că rata această e foarte
mică, în aceste condiţii. Iată nişte statistici: în ţările din estul Europei,
doar în jur de 32% dintre cetăţeni apelează la procedură de reclamaţie
comparativ cu 65% – 70% dintre cetăţenii din ţările vestice.Cetăţenii nu sunt
mulţumiţi de felul în care li se rezolvă plângerile. Oamenii spun că fac
petiţii şi apoi aşteaptă rezolvarea prin procese.


În România, există o instituţie publică însărcinată
cu protecţia consumatorilor şi rezolvarea plângerilor venite de la ei:
Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor În ultimii ani,
oamenii apelează, totuşi, la această instituţie, iar conducătorii ei au şi explicaţii
pentru ritmul rezolvării reclamaţiilor. Bogdan Pandelică, Preşedintele ANPC. TRACK: Diferenţa
între statele europene şi România constă în faptul că noi instrumentăm fiecare
reclamaţie în parte. Anul trecut au fost înregistrate peste 20.000 de reclamaţii
axate pe zone online dintr-un total de aproape 100.000 de reclamaţii. În
statele-membre, aceste reclamaţii se instrumentează când ele ajung la un număr
de 50 sau 100 pentru a deveni o temă de discuţie generală. Noi instrumentăm, în
schimb, caz cu caz, reclamaţie cu reclamaţie. Tematica pe care noi o avem în
portofoliu e vastă: de la produse alimentare şi nealimentare, etichetare,
servicii financiare şi bancare, telefonie, clauze contractuale abuzive. Tocmai
de asta încercăm să găsim soluţii de instrumentare rapidă a reclamaţiilor.


Evident, orice discuţie
referitoare la numărul tranzacţiilor online sau la cel al consumatorilor
digitali trebuie să ţină seama şi de gradul de conectivitate la internet a
gospodăriilor din România. Se ştie deja că viteza internetului e foarte bună
aici. Dar statisticile ne spun că în 2017, rata de penetrare a internetului fix la 100 de
gospodării era de circa 55%, iar rata de penetrare a internetului mobil la 100
de locuitori era de 85% în condiţiile în care încă din 2016, 90% dintre gospodăriile din Uniunea Europeană au
avut acces la reţeaua de internet de acasă.

(foto: meminsito / pixabay.com)
Societate miercuri, 06 noiembrie 2024

Biroul 2.0. Cum s-au schimbat condițiile de muncă în era post-pandemică

Sunt rezultatele unui sondaj publicat de curând de către un dezvoltator imobiliar din România. Anul 2024 a continuat tendința de reîntoarcere la...

Biroul 2.0. Cum s-au schimbat condițiile de muncă în era post-pandemică
Sursa foto: pixabay.com
Societate miercuri, 30 octombrie 2024

Atenție! Inginerie socială!

Octombrie a fost declarată, în Uniunea Europeană, luna securităţii cibernetice. S-a concentrat, anul acesta, asupra unui tip de ameninţare tot...

Atenție! Inginerie socială!
(foto: Anqa / pixabay.com)
Societate miercuri, 23 octombrie 2024

România la 35 de ani de la accesul metodelor contraceptive pe piața liberă

Pentru generațiile anterioare, din perioada comunistă, accesul la metode contraceptive se afla la limita legalității, iar întreruperea sarcinii...

România la 35 de ani de la accesul metodelor contraceptive pe piața liberă
Ambasada Sustenabilității în România (sursa foto Facebook / Ambasada Sustenabilității în România )
Societate miercuri, 16 octombrie 2024

La «Sustenlandia», despre viitorul care a devenit prezent

La Sustenlandia, conferință organizată la Bucureşti de asociația Ambasada Sustenabilității în România s-a discutat despre cum capitalismul...

La «Sustenlandia», despre viitorul care a devenit prezent
Societate miercuri, 09 octombrie 2024

Soluții noi pentru probleme vechi: teatru împotriva bullying-ului și a discriminării în școli

Un studiu realizat de Salvați Copiii la începutul anului arăta că unul din doi elevi din România a fost victimă a amenințării, umilirii sau...

Soluții noi pentru probleme vechi: teatru împotriva bullying-ului și a discriminării în școli
Societate miercuri, 02 octombrie 2024

România trebuie să se redefinească economic

În 2022, populația ocupată a României era de 7,6 milioane de persoane. Dintre acestea, 5,5 milioane erau salariați cu contract individual de...

România trebuie să se redefinească economic
Societate miercuri, 25 septembrie 2024

Patrula Apicolă Urbană

Bucureștiul ar putea fi considerat, la propriu, un stup imens. Printre ziduri de beton sau copaci toaletați în fiecare sezon, există albine cu...

Patrula Apicolă Urbană
Societate miercuri, 18 septembrie 2024

Noile fețe ale României

În condițiile unui spor natural negativ, cu o îmbătrânire tot mai accentuată a populației și un flux masiv de emigrări, piața muncii din...

Noile fețe ale României

Parteneri

Muzeul Național al Țăranului Român Muzeul Național al Țăranului Român
Liga Studentilor Romani din Strainatate - LSRS Liga Studentilor Romani din Strainatate - LSRS
Modernism | The Leading Romanian Art Magazine Online Modernism | The Leading Romanian Art Magazine Online
Institului European din România Institului European din România
Institutul Francez din România – Bucureşti Institutul Francez din România – Bucureşti
Muzeul Național de Artă al României Muzeul Național de Artă al României
Le petit Journal Le petit Journal
Radio Prague International Radio Prague International
Muzeul Național de Istorie a României Muzeul Național de Istorie a României
ARCUB ARCUB
Radio Canada International Radio Canada International
Muzeul Național al Satului „Dimitrie Gusti” Muzeul Național al Satului „Dimitrie Gusti”
SWI swissinfo.ch SWI swissinfo.ch
UBB Radio ONLINE UBB Radio ONLINE
Strona główna - English Section - polskieradio.pl Strona główna - English Section - polskieradio.pl
creart - Centrul de Creație Artă și Tradiție al Municipiului Bucuresti creart - Centrul de Creație Artă și Tradiție al Municipiului Bucuresti
italradio italradio
Institutul Confucius Institutul Confucius
BUCPRESS - știri din Cernăuți BUCPRESS - știri din Cernăuți

Afilieri RRI

Euranet Plus Euranet Plus
AIB | the trade association for international broadcasters AIB | the trade association for international broadcasters
Digital Radio Mondiale Digital Radio Mondiale
News and current affairs from Germany and around the world News and current affairs from Germany and around the world
Comunità radiotelevisiva italofona Comunità radiotelevisiva italofona

Furnizori de servicii de difuzare/redifuzare

RADIOCOM RADIOCOM
Zeno Media - The Everything Audio Company Zeno Media - The Everything Audio Company