Adevăraţii Velo Prieteni la Velo City 2017
Considerată a fi cea mai mare conferinţă pe teme de ciclism la nivel mondial, Velo City ajunge anul acesta în Olanda, între 13 şi 16 iunie.
Iulia Opran, 14.06.2017, 12:30
Considerată a fi cea mai
mare conferinţă pe teme
de ciclism la nivel mondial, Velo City ajunge anul acesta în Olanda, între
13 şi 16 iunie.
Printre cei ce vor
vorbi despre problemele
cu care se confruntă cetăţenii iubitori ai mersului pe două roţi din comunităţile pe
care le reprezintă, se vor afla şi doi români: preşedintele Federaţiei Bicicliştilor
din România, Radu Mititean şi vicepreşedintele federaţiei, Mihai Deneş, care se
va afla acolo şi în calitate de reprezentant al Adevăraţilor
VeloPrieteni.
Când şi cum a
apărut această comunitate a Adevăraţilor Velo Prieteni, ne povesteşte Mihai
Deneş: Acum 6 ani, colegul meu Iulian Ene a
înfiinţat un grup din dorinţa de a oferi bicicliştilor din Bucureşti un cadru
organizat de a se plimba prin oraş. Apoi, acum 2 ani am infiinţat o asociaţie,
asociaţia Adevăratii Velo Prieteni, pentru a putea negocia de la egalitate cu
autorităţile. Am organizat peste 500 de ture de cicloturism până acum şi am
pedalat peste 30 de milioane de km impreună cu peste 15.000 de membri in
Bucureşti. Acum grupul are 9000 de membri şi împreună facem lucruri minunate
pentru lumea bicicletei.
L-am întrebat pe
Mihai Deneş când s-au hotărât să fie parte a acestui mare eveniment, Velo
City, unde sunt deja înscrişi peste 250
de speakeri din 40 de ţări şi ce schimbări speră să aducă, dacă nu pe hârtie,
măcar în conştiinţa oamenilor: În februarie 2017 am văzut un
call al Federaţiei Olandeze de Ciclism
prin care se încuraja faptul ca persoane din ţările în curs de dezvoltare în
domeniul bicicletelor să participe acolo. Am scris un proiect şi am reuşit în
acest fel să câştigăm o bursă de 1000 de euro prin care am putut să ne decontăm
o parte din cheltuielile acestei conferinţe. Ne ducem acolo cu gândul de a crea
noi contacte cu asociaţiile prezente, de a încheia noi parteneriate pentru a
putea dezvolta şi în România acest curent biciclistic.
Despre ce se va
discuta în cadrul conferinţei Velo City 2017, ne spune acelaşi Mihai Deneş,
reprezentant al Adevăraţilor VeloPrieteni: Infrastructura. După cum bine
ştiţi, în România infrastructura este aproape inexistentă pentru biciclete. Ne
aflăm la un decalaj de peste 50 de ani faţă de ţările din vest unde
autorităţile au luat măsuri pentru a limita accidentele prin construirea de
infrastructură dedicată bicicliştilor. Lipsa infrastructurii determină un număr
redus de biciclişti în mediul urban, considerăm că am fi foarte mulţi
biciclişti în mediul urban dacă am avea o infrastructură adecvată. A doua temă
este exact problematica biciclistului, problematica oamenilor. Oamenii sunt
diferiţi şi adoptă metode ieftine de a se deplasa. Mersul cu bicicleta este un
mijloc de deplasare foarte ieftin şi nepoluant propice pentru marile aglomerţii
urbane. Altă temă importantă va fi planificarea urbană, oraşul şi în general
marile aglomeraţii urbane trebuie să fie planificate în zona rutieră şi cu
infrastuctură de biciclete. Şi ultima şi cea mai importantă, ar fi partea de
cycling advocay, în felul acesta, noi ca asociaţii să punem presiune asupra
autorităţilor ca acestea să reglementeze la nivel central şi la nivel local
marcarea traseelor de cicloturism şi reguli clare pentru biciclişti în aşa fel
încât aceştia să poată să meargă în libertate fără a încurca traficul şi fără a
fi încurcaţi de către maşini.
Cicloturismul şi mersul pe bicicletă
au adus în anii trecuţi venituri de peste 513 miliarde de euro în Europa în
urma dezvoltării infrastructurii pe traseele euro-velo. Un amănunt
deloc de neglijat este faptul ca ediţia de anul
acesta va fi deschisă de Regele Olandei, Majestatea Sa Willem – Alexander. Velo City a fost găzduit de-a lungul ediţiilor anterioare, de oraşe din
întreaga
lume: Copenhaga, Bruxelles, Barcelona şi Taipei, sunt doar câteva
dintre ele. Dar iată că pas cu pas, kilometru cu kilometru, zilele acestea se
împlinesc 200 de ani de când Baronul
german Karl Drais a inventat maşina de alergat adică, prima bicicletă.