Discursul public şi dezbaterile de idei dintre liceeni
Adolescenţa, vârsta afirmării de sine, este - poate tocmai de aceea - şi vârsta ideală pentru ca tinerii să înveţe să-şi argumenteze un punct de vedere şi să-l susţină în public.
Christine Leșcu, 25.05.2016, 10:49
Adolescenţa, vârsta
afirmării de sine, este – poate tocmai de aceea – şi vârsta ideală pentru ca
tinerii să înveţe să-şi argumenteze un punct de vedere şi să-l susţină în public.
Iar dezbaterile şcolare par a fi metoda perfectă pentru acest lucru, în orice
caz o metodă care dă roade de mulţi ani mai ales în SUA. În ultimii ani, acest
tip de exerciţiu intelectual a prins şi la liceenii din România, momentan fiind
active în ţară mai multe cluburi de dezbateri care organizează şi diverse
competiţii în domeniu. Una dintre ele, intitulată Pache OPEN, s-a desfăşurat
recent la Colegiul Naţional Mihai Viteazul din Bucureşti şi a reunit 200 de
participanţi: elevi de la diverse licee din ţară, arbitri, profesori şi
organizatori.
Liceenii s-au întrecut în a susţine argumente pro şi contra mai
multor subiecte controversate dezbătute atât în România, cât şi în străinătate.
Numele competiţiei vine de la numele clubului care a organizat-o, Clubul de
Dezbateri Pache, denumit aşa după bulevardul pe care este situat liceul Mihai
Viteazul: bulevardul Pache Protopopescu. Înfiinţat pe vremea când actualul
preşedinte, acum student la drept, era elev de liceu, clubul şi competiţia au
deja o anumită tradiţie.
Andrei Petre, Preşedintele Clubului
de Dezbateri Pache: Avem
deja o vechime de peste 15 ani şi suntem, prin urmare, unul din cluburile cu
tradiţie din România. Noi organizăm dezbateri, în special dezbateri între
liceeni, în care avem două echipe – una care reprezintă autorităţile sau
guvernul şi alta care reprezintă opoziţia -, fiecare având trei membri şi care
dezbat o moţiune dată, adică tema discuţiei. Când am început eu să particip la
dezbateri – în urmă cu vreo 8 ani -, aveau loc doar competiţii de week-end cu
vreo 20-30 de participanţi maximum. Iar în clubul nostru erau înscrise doar
vreo 4 persoane. Acum avem competiţii la care participă câteva sute de
persoane, deci e un fenomen care a crescut.
Pe lângă spiritul competitiv care iese la iveală într-o dezbatere de
idei, mai sunt şi alte lucruri care-i atrag pe liceeni către acest tip de
argumentare. Andrei Petre: Sunt
multe lucruri care ne atrag, în primul rând atmosfera. În al doilea rând, ne
place faptul că aşa suntem obligaţi să fim la curent cu ştirile, că trebuie să
aflăm cât mai multe lucruri şi să ne dezvoltăm. La final, eu cred că prin
dezbateri devenim oameni mai buni, în orice caz mai bine instruiţi. Nouă ne
place să spunem că orice subiect poate fi supus unei dezbateri. Cele mai multe
competiţii la care participăm au avut ca temă moţiuni de actualitate, altele
se axează pe moţiuni de politică externă sau de economie. Şi, de obicei, noi
încercăm să le mixăm, ca să putem discuta câte un pic din fiecare domeniu.
Alice
Kempf, elevă în clasa a XII-a la Liceul Gh.Lazăr şi câştigătoarea locului I la
concursul de dezbateri, intenţionează să se înscrie la Facultatea de Relaţii
Internaţionale, Universitatea Bucureşti, iar exerciţiul dezbaterilor şi participarea la competiţiile de dezbateri
pot constitui un atu important pentru profesia viitoare: Eu
sunt, în general, foarte pasionată de arta oratoriei. Mi se pare fundamentală
într-o societate care caută să progreseze, dar oratoria nu poate fi suficientă
dacă nu are o argumentare serioasă în spate şi surse de informare pe care să se
sprijine. Cred că, de fapt, tot acest complex de elemente mă intrigă cel mai
mult şi mă pasionează. Procesul de documentare a devenit pentru mine, cumva, o
metodă de relaxare. Mie îmi place foarte mult să citesc chestiuni de politică
internaţională şi de economie care ies din sfera lucrurilor obişnuite pe care
le învăţăm la şcoală.
Dar
nu doar din punct de vedere profesional te pot ajuta dezbaterile, consideră Luca
Mihăilescu, elev în clasa a XIa la colegiul Mihai Viteazul, membru al Clubului
de Dezbateri Pache: Cred că mă va ajuta indiferent ce voi alege să fac în viitor. Practic
este vorba de o abilitate necesară, aceea de a şti să vorbeşti în public, să
găseşti argumente la punctul tău de vedere, să gândeşti diferit de majoritate sau să gândeşti în afara cutiei
(outside the box), cum se spune. Cred că toate aceste abilităţi sunt preţuite
în multe facultăţi din străinătate şi chiar din România. Şi după facultate, ele
sunt folositoare, indiferent pe ce drum vrei s-o iei. Eu, de pildă, vreau să
studiez fizica şi consider că dezbaterile mă vor ajuta. Prin ele, mi-am dezvoltat
un mod de gândire care mă va ajuta să-mi găsesc de lucru mai uşor.
Dezbaterile dezvoltă nu doar un mod de gândire, ci şi o modalitate de
exprimare politicoasă care se sprijini pe argumente bine documentate, lucru
care pare să lipsească din polemicile purtate în spaţiul public din România,
după cum observă Mihai Savastre, membru al echipei care a câştigat premiul II în
cadrul competiţiei Pache Open, elev în clasa a Xa la Liceul Mihai Viteazul:
Foarte rar auzi nişte argumente care să
fie corecte din punct de vedere logic sau care să plece de la nişte premize
corecte. De foarte multe ori, auzi, mai degrabă, sofisme şi alte lucruri care
n-au ce căuta într-o dezbatere. Dacă multă lume ar avea acces la cursuri de
dezbateri, cred că ar putea să înveţe lucruri foarte utile în societatea
civilă. Dacă mai multe lume ar avea acces la dezbateri şi aceste s-ar răspândi
cât mai mult, cu siguranţă vom observa şi beneficiile acestui lucru.
Până
când vor avea şansa de a se exprima în spaţiul public, liceenii din România se
antrenează în cadrul acestor competiţii de dezbateri extra-şcolare.