Ascultă Live

Ascultă Radio România Internațional Live

Lumea văzută din tren de călători români

Una dintre marile invenții ale spiritului omenesc este calea ferată, iar schimbările pe care ea le-a produs în lumea modernă au fost uriașe.

Lumea văzută din tren de călători români
Lumea văzută din tren de călători români

, 09.11.2020, 13:17

Chiar și după ce au
apărut ale mijloace de transport, calea ferată a rămas un mijloc de deplasare
încă foarte folosit. Perfecționată generație după generație de noile
tehnologii, calea ferată are încă un viitor înainte datorită numeroaselor
avantaje. În România, calea ferată a apărut după unirea Moldovei cu Muntenia
din 1859 și ea a fost o adevărată transformare mai ales în perceperea lumii.
Românii încep să călătorească pe distanțe din ce în ce mai lungi și să scrie ce
văd.


Istoricul Radu Mârza este profesor la
Universitatea Babeș-Bolyai din Cluj și autor al volumului Călători români
privind pe fereastra trenului. O încercare de istorie culturală (1830-1930).

L-am întrebat pe Radu Mârza ce descoperă călătorii români pe fereastra
trenului?

Călătorii văd pe ferastra trenului mai multe
lucruri. La o primă vedere pare că îi interesează peisajul. Eu am ajuns la
concluzia, citind sursele, că nu îi interesează atât de mult peisajul, cât îi
interesează oamenii. Îi interesează oamenii care se văd din mersul trenului, îi
interesează oamenii din gări, nu în ultimul rând îi interesează oamenii cu care
călătoresc, oamenii din compartiment sau din vagon. Pe călători îi interesează
și locurile vizitate, dar ideea de peisaj natural, de la care eu am pornit
cercetarea, apare mai târziu în interesul călătorilor români, abia spre 1900.

De exemplu, A. D. Xenopol povestește foarte frumos despre carea ferată Semmering
din Austria sau despre traversarea Alpilor cu trenul. Îl mai pot menționa pe
Mihail Sadoveanu care călătorește în anii 1920 în Olanda și pe el îl
interesează nu atât de mult natura, cât mai degrabă prezența omului: de la
oamenii care lucrează în propriile grădini și până la peisajul foarte modern al
orașelor olandeze în care căile ferate se intersectează cu canale, cu șosele.
Îl interesează fabricile, electrificarea, gările olandeze și viața lor.


Ce
aduce nou calea ferată este mobilitatea: a mărfurilor, a afacerilor, dar, mai
mult decât orice, a oamenilor.

Radu Mârza:
Mobilitatea crește foarte mult în
raport cu epocile anterioare și mijloacele de transport anterioare. De exemplu,
o călătorie de la București la Karlsbad, Karlovy Vary în Cehia de azi, dura cu
trenul în anii 1920 cam 72 de ore. Or, să fi călătorit spre Karlsbad înainte de
epoca feroviară însemna una-două săptămâni de drum. Mobilitatea explodează pur
și simplu. Evident că aceasă mobilitate sporită îi apropie pe oameni și îi
ajută să ajungă mai ușor și mai comod și mai repede la distanțe lungi.

Vagonul
de cale ferată este un spațiu al interacțiunii, dar și al non-interacțiunii.
Într-un vagon de cale ferată oamenii pot să dialogheze. Cu siguranță ni s-a
întâmplat tuturor cel puțin o dată ca atunci când am urcat în vagon călătorul
de vizavi de noi să ne întrebe dacă mergem departe. Aceasta este prima frază,
este începutul unui dialog al unei interacțiuni pe care călătorul în tren o are
practic de la începutul călătoriei. Există însă călători, inclusiv dintre cei
pe care i-am interogat eu, care nu vor să interacționeze, care, dimpotrivă, ar
vrea să fie lăsați în pace: vor să doarmă, vor să stea cu ochii pe fereastră.
Sadoveanu are un pasaj în care scrie cât de mult își dorește să fie lăsat în
pace, iar Rebreanu este presat de un călător din tren să povestească.


Dar
calea ferată este și un loc întunecat, al delincvenței și chiar al crimei. Iar
cartea cea mai cunoscută în acest sens este Crima din Orient-Express de
Agatha Christie.

L-am întrebat pe Radu Mârza dacă această parte a vieții se
vede:

Nu am întâlnit asemenea experiențe sau asemenea relatări însă îmi
amintesc că într-o relatare a lui George Bariț din 1852, când el călătorea prin
Germania, are o experiență foarte interesantă. La un moment dat, în gara din
Magdeburg unde ajunge noaptea este luat prin surprindere deoarece din acea gară
plecau linii ferate în patru direcții, ceea ce pentru el era absolut amețitor.
Una dintre observațiile drăguțe și comice pe care le face este că pe pereții
din gară erau anunțuri care avertizau Atenție la hoții de buzunare! Asta
intră cumva în această poveste a infracționalității pe calea ferată.


Calea
ferată a unit nu doar oameni, ci și provincii, țări, continente. Radu Mârza
spune că unirea provinciilor, a țărilor și continentelor de calea ferată nu a
fost numai politic:

În cazul Vechiului Regat se vede foarte bine
acest lucru și asta o spun călătorii. În zilele noastre sunt istoricii care
observă aceasta dar chiar și în secolul 19 călătorii înțeleg faptul că linia
ferată este un mijloc prin care țara se unește nu neapărat din motive politice
sau sentimentale ci din motive de mobilitate și comunicare. Chiar dacă în
primele decenii ale istoriei feroviare în Occident au existat critici și
rezerve față de tren, în spațiul românesc trenul a prins foarte repede. Aceasta
se vede din numărul de călători. Am întâlnit diferite cifre, număr de bilete
vândute, și acest lucru este foarte semnificativ pentru că publicul românesc,
încă din primii ani de existență ai căii ferate, a primit foarte pozitiv
călătoria cu trenul.


Călătorii
români descoperă lumea pe fereastra trenului și se bucură de ea. Iar lumea
devine mai mică, mai familiară și mai atractivă.

Prizonieri sovietici în România
Pro Memoria luni, 18 noiembrie 2024

Prizonieri sovietici în România

România a intrat în cel de-al doilea război mondial pe 22 iunie 1941 când, alături de Germania, a declanșat operațiuni militare împotriva...

Prizonieri sovietici în România
Ziarul Scânteia
Pro Memoria luni, 28 octombrie 2024

Ziarul Scânteia

Una dintre armele forte ale propagandei regimului comunist a fost presa. Libertatea de expresie și a presei este un drept câștigat în secolul al...

Ziarul Scânteia
Securitatea și KGB-ul în divorț
Pro Memoria luni, 21 octombrie 2024

Securitatea și KGB-ul în divorț

Cea mai de temut instituție a statului comunist român a fost Securitatea, creată după modelul NKVD-ului, KGB-ul de mai târziu. Structură cu...

Securitatea și KGB-ul în divorț
banner-Pro-Memoria.-960x540-2
Pro Memoria luni, 14 octombrie 2024

Vasile Luca

Începând de la finalul celui de-al doilea război mondial din 1945 și până în 1989, Armata Roșie a impus regimuri ale partidelor comuniste în...

Vasile Luca
Pro Memoria luni, 07 octombrie 2024

PCR și reforma agrară

Conform tezelor marxist-leniniste despre mijloacele de producțíe, proprietatea trebuia să fie una comună, a tuturor celor care le foloseau și...

PCR și reforma agrară
Pro Memoria luni, 30 septembrie 2024

Flota militară română în cel de-al doilea război mondial

Istoria flotei militare române începe la jumătatea secolului al 19-lea, când după unirea celor două principate Moldova și Muntenia se unesc...

Flota militară română în cel de-al doilea război mondial
Pro Memoria luni, 23 septembrie 2024

Ana Pauker

În istoria regimului comunist din România, numele Ana Pauker este printre cele mai importante. Ea a jucat un rol decisiv în echipa care a instalat...

Ana Pauker
Pro Memoria luni, 16 septembrie 2024

Nicolae Titulescu și diplomația română în Europa anilor 1930

Diplomațiile țărilor care gravitează în jurul celor puternice au întotdeauna misiunea de a fi cu un pas înaintea evenimentelor. Ele trebuie...

Nicolae Titulescu și diplomația română în Europa anilor 1930

Parteneri

Muzeul Național al Țăranului Român Muzeul Național al Țăranului Român
Liga Studentilor Romani din Strainatate - LSRS Liga Studentilor Romani din Strainatate - LSRS
Modernism | The Leading Romanian Art Magazine Online Modernism | The Leading Romanian Art Magazine Online
Institului European din România Institului European din România
Institutul Francez din România – Bucureşti Institutul Francez din România – Bucureşti
Muzeul Național de Artă al României Muzeul Național de Artă al României
Le petit Journal Le petit Journal
Radio Prague International Radio Prague International
Muzeul Național de Istorie a României Muzeul Național de Istorie a României
ARCUB ARCUB
Radio Canada International Radio Canada International
Muzeul Național al Satului „Dimitrie Gusti” Muzeul Național al Satului „Dimitrie Gusti”
SWI swissinfo.ch SWI swissinfo.ch
UBB Radio ONLINE UBB Radio ONLINE
Strona główna - English Section - polskieradio.pl Strona główna - English Section - polskieradio.pl
creart - Centrul de Creație Artă și Tradiție al Municipiului Bucuresti creart - Centrul de Creație Artă și Tradiție al Municipiului Bucuresti
italradio italradio
Institutul Confucius Institutul Confucius
BUCPRESS - știri din Cernăuți BUCPRESS - știri din Cernăuți

Afilieri RRI

Euranet Plus Euranet Plus
AIB | the trade association for international broadcasters AIB | the trade association for international broadcasters
Digital Radio Mondiale Digital Radio Mondiale
News and current affairs from Germany and around the world News and current affairs from Germany and around the world
Comunità radiotelevisiva italofona Comunità radiotelevisiva italofona

Furnizori de servicii de difuzare/redifuzare

RADIOCOM RADIOCOM
Zeno Media - The Everything Audio Company Zeno Media - The Everything Audio Company