Ascultă Live

Ascultă Radio România Internațional Live

Monumente bucureştene din trecut

Bucureştiul, ca orice oraş în transformare, şi-a schimbat fizionomia constant începând cu prima jumătate a secolului al 19-lea.

Monumente bucureştene din trecut
Monumente bucureştene din trecut

, 08.05.2017, 10:20

Bucureştiul, ca orice oraş în
transformare, şi-a schimbat fizionomia constant începând cu prima jumătate a
secolului al 19-lea. Oraş eminamente oriental până în jurul anului 1800, fără
monumente de for public, Bucureştiul era caracterizat de călătorii străini, aşa
cum se poate vedea şi în picturile vremii, drept unul precar din punctul de
vedere al locuirii şi calităţii vieţii. Monumentele Bucureştiului nu au fost
cele pe care le putem vedea azi. Începând cu secolul al 19-lea, fiecare
generaţie şi-a imortalizat momentele istorice importante şi personalităţile în
monumente de for public. Multe monumente pe care muzeograful Cezar Petre
Buiumaci de la Muzeul Municipiului Bucureşti le-a descris nu mai există, însă
ele au o memorie care arată cum a evoluat transformarea Bucureştiului dintr-un
târg oriental într-un oraş cu ambiţii de capitală europeană: În Piaţa Vorniciei, pe locul
actual al Muzeului Colecţiilor de Artă de pe Calea Victoriei, în 23 iunie 1848
a fost amplasată statuia României eliberate, o statuie realizată de Constantin
Daniel Rosenthal, descrisă în ziarul Pruncul român în felul următor: monumentul
reprezenta o Famă [engl.
Pheme, fr. Fama] togată şi încoronată cu lauri peste
pletele bogate, răsfirate pe umeri, care încă poartă la încheieturi resturile
lanţurilor care o încătuşaseră până atunci. Într-o mână ţine o cârjă crucigeră,
iar în cealaltă balanţa, simboluri ale credinţei şi dreptăţii. Cu un picior
calcă duşmanii reprezentaţi de un şarpe. Această primă statuie bucureşteană nu
rezistă decât 5 zile deoarece caimacamul Emanoil Băleanu, de frica unei
intervenţii ruso-turce, declară reinstaurate Regulamentele organice şi o
distruge. În Pruncul român, C.A. Rosetti descrie acea acţiune: statuia
reprezentând România deliverată, cu simbolul dreptăţii şi al creştinismului,
cumpăna şi crucea, ce se afla în curtea vorniciei, fu dărâmată din porunca
domnului Emanoil Băleanu care la acest act de vandalism se sluji de cuvinte
atât de proaste şi ticăloase încât condeiul nostru refuză a întina hârtia.
Asemenea fu dărâmată şi cadra, adică soclul, ce se afla acolo fără a respecta
proprietatea. Astfel că monumentul a avut o existenţă efemeră, monument menit
să dureze o veşnicie.


Calea
Victoriei de azi sau Podul Mogoşoaiei, cum era denumită în epocă, a fost multă
vreme principalul loc în care monumentele publice bucureştene şi-au găsit
locul. Cezar Petre Buiumaci: În
faţa nou-construitului Ateneu găsim Coloana cu vultur a lui Storck, care este
mutată în 1890 de primarul Pache Protopopescu într-o piaţetă a noului bulevard,
unde însă nu va sta prea mult deoarece în 1903 este dezvelită statuia lui
Rosetti. În faţa Ateneului, de unde plecase Coloana cu vultur, au fost
amplasaţi, o scurtă perioadă, Alergătorii lui de Boucher, care însă lasă
locul statuii lui Eminescu, ei fiind mutaţi pe Calea Victoriei, la intersecţia
cu Biserica Amzei. Coloana cu vultur ajunge în Piaţa Regina Maria unde va sta
până la cutremurul din 1977 când se va ruina şi va fi pierdută. Grădina
Ateneului avea monumente pe stânga şi pe dreapta care vor fi mutate, la un
moment dat, în Cişmigiu, şi cu acea ocazie statuia lui Ienăchiţă Văcărescu este
pierdută.


Muzeograful Cezar Petre Buiumaci a descris
cum s-a modificat unul dintre locurile emblematice ale Căii Victoriei de azi,
Piaţa Tricolorului: Pe
Calea Victoriei, în locul mănăstirii Sărindar, cu ocazia vizitei împăratului
Franz Josef în 1896, se amenajează aşa-numita Fântână a Păcii, cunoscută şi sub
numele de Fântâna Sărindar, o fântână foarte frumoasă, dar care, din cauza
materialului din care a fost făcută, s-a ruinat foarte repede şi a dispărut. Nu
după mult timp, a fost construit Cercul Militar iar în faţa acestuia avem
propunerea lui Onofrei pentru monumentul lui Nicolae Filipescu. Apoi,
Municipalitatea decide să amintească de Fântâna Sărindar şi amenajează o altă
fântână care poate fi văzută şi astăzi în aşa-numita Piaţă a Tricolorului.


Arcul de Triumf, monument
reprezentativ al Bucureştiului, are şi el o istorie a transformării. Cezar
Petre Buiumaci: Pentru
serbările încoronării lui Ferdinand şi Mariei a fost propusă o Poartă Triumfală
şi arhitectul Petre Antonescu este ales să ridice un arc de triumf într-o
perioadă relativ scurtă, mai puţin de un an. Este turnat un cadru din beton,
însă elementele ornamentale sunt din materiale foarte puţin rezistente,
ornamentaţia este construită din ipsos în acea tehnică patinată ca să respingă
ploaia. Antonescu apelează la mari sculptori pentru decorarea acelui arc.
Soldaţii aveau 5 metri şi jumătate înălţime, erau 8, câte 4 la fiecare picior
al arcului. Era vorba despre ostaşul român al lui Storck, ostaşul dac al lui
Spathe, ostaşul lui Mircea cel Bătrân de Medrea, ostaşul lui Ştefan cel Mare
de Paciurea, ostaşul lui Mihai Viteazul de Alexandru Severin, pandurul lui
Tudor Vladimirescu de Jalea, dorobanţul independenţei de Ion Iordănescu,
ostaşul unirii de Dumitru Măţăoanu. În arcadă, Alexandru Călinescu a realizat
efigiile lui Ferdinand şi Maria, singurele elemente ale noului arc de triumf de
azi care se păstrează de la vechiul arc de triumf, care se ruinează deoarece
administrarea lui este pasată de la o instituţie la alta: de la Ministerul
Culturii la Primăria Capitalei, de la Comisia Monumentelor Istorice la
Ministerul Lucrărilor Publice, de la Ministerul Agriculturii la Ministerul
Apărării. Deşi fuseseră alocate bugete pentru refacerea lui, se ruinează şi
graţie regelui Carol al II-lea avem un nou arc de triumf, proiectat tot de Petre
Antonescu, inaugurat în 1936.

Dar
lista monumentelor pe care Bucureştiul nu le mai are azi este mult mai mare. În
acelaşi timp însă nu înseamnă că ele sunt cu totul pierdute dacă există în
memorie.

Prizonieri sovietici în România
Pro Memoria luni, 18 noiembrie 2024

Prizonieri sovietici în România

România a intrat în cel de-al doilea război mondial pe 22 iunie 1941 când, alături de Germania, a declanșat operațiuni militare împotriva...

Prizonieri sovietici în România
Ziarul Scânteia
Pro Memoria luni, 28 octombrie 2024

Ziarul Scânteia

Una dintre armele forte ale propagandei regimului comunist a fost presa. Libertatea de expresie și a presei este un drept câștigat în secolul al...

Ziarul Scânteia
Securitatea și KGB-ul în divorț
Pro Memoria luni, 21 octombrie 2024

Securitatea și KGB-ul în divorț

Cea mai de temut instituție a statului comunist român a fost Securitatea, creată după modelul NKVD-ului, KGB-ul de mai târziu. Structură cu...

Securitatea și KGB-ul în divorț
banner-Pro-Memoria.-960x540-2
Pro Memoria luni, 14 octombrie 2024

Vasile Luca

Începând de la finalul celui de-al doilea război mondial din 1945 și până în 1989, Armata Roșie a impus regimuri ale partidelor comuniste în...

Vasile Luca
Pro Memoria luni, 07 octombrie 2024

PCR și reforma agrară

Conform tezelor marxist-leniniste despre mijloacele de producțíe, proprietatea trebuia să fie una comună, a tuturor celor care le foloseau și...

PCR și reforma agrară
Pro Memoria luni, 30 septembrie 2024

Flota militară română în cel de-al doilea război mondial

Istoria flotei militare române începe la jumătatea secolului al 19-lea, când după unirea celor două principate Moldova și Muntenia se unesc...

Flota militară română în cel de-al doilea război mondial
Pro Memoria luni, 23 septembrie 2024

Ana Pauker

În istoria regimului comunist din România, numele Ana Pauker este printre cele mai importante. Ea a jucat un rol decisiv în echipa care a instalat...

Ana Pauker
Pro Memoria luni, 16 septembrie 2024

Nicolae Titulescu și diplomația română în Europa anilor 1930

Diplomațiile țărilor care gravitează în jurul celor puternice au întotdeauna misiunea de a fi cu un pas înaintea evenimentelor. Ele trebuie...

Nicolae Titulescu și diplomația română în Europa anilor 1930

Parteneri

Muzeul Național al Țăranului Român Muzeul Național al Țăranului Român
Liga Studentilor Romani din Strainatate - LSRS Liga Studentilor Romani din Strainatate - LSRS
Modernism | The Leading Romanian Art Magazine Online Modernism | The Leading Romanian Art Magazine Online
Institului European din România Institului European din România
Institutul Francez din România – Bucureşti Institutul Francez din România – Bucureşti
Muzeul Național de Artă al României Muzeul Național de Artă al României
Le petit Journal Le petit Journal
Radio Prague International Radio Prague International
Muzeul Național de Istorie a României Muzeul Național de Istorie a României
ARCUB ARCUB
Radio Canada International Radio Canada International
Muzeul Național al Satului „Dimitrie Gusti” Muzeul Național al Satului „Dimitrie Gusti”
SWI swissinfo.ch SWI swissinfo.ch
UBB Radio ONLINE UBB Radio ONLINE
Strona główna - English Section - polskieradio.pl Strona główna - English Section - polskieradio.pl
creart - Centrul de Creație Artă și Tradiție al Municipiului Bucuresti creart - Centrul de Creație Artă și Tradiție al Municipiului Bucuresti
italradio italradio
Institutul Confucius Institutul Confucius
BUCPRESS - știri din Cernăuți BUCPRESS - știri din Cernăuți

Afilieri RRI

Euranet Plus Euranet Plus
AIB | the trade association for international broadcasters AIB | the trade association for international broadcasters
Digital Radio Mondiale Digital Radio Mondiale
News and current affairs from Germany and around the world News and current affairs from Germany and around the world
Comunità radiotelevisiva italofona Comunità radiotelevisiva italofona

Furnizori de servicii de difuzare/redifuzare

RADIOCOM RADIOCOM
Zeno Media - The Everything Audio Company Zeno Media - The Everything Audio Company