Ascultă Live

Ascultă Radio România Internațional Live

România şi Conferinţa de la Helsinki

Conferinţa de la Helsinki era prima conferinţa pentru securitate şi cooperare în Europa şi îşi propunea să abordeze toate marile probleme cu care se confruntau europenii la începutul anilor ‘70

România şi Conferinţa de la Helsinki
România şi Conferinţa de la Helsinki

, 22.02.2016, 12:47

Conferinţa de la Helsinki din 1972 a fost prima conferinţă care a avut în vedere raportarea la Europa ca la un întreg, după aproximativ 20 de ani de divizare între Vestul democratic şi Estul comunist. Finlanda a găzduit reuniunea datorită neutralităţii sale, nu era parte nici a NATO şi nici membră a Tratatului de la Varşovia. Conferinţa a avut loc în centrul de conferinţe Dipoli din centrul urban Espoo al capitalei Helsinki şi au participat 35 de ţări europene. Ambiţiile erau mari: conferinţa de la Helsinki era prima conferinţa pentru securitate şi cooperare în Europa şi îşi propunea să abordeze toate marile probleme cu care se confruntau europenii la începutul anilor ‘70: probleme politice, probleme juridice, probleme militare, economice, ştiiţifice, culturale, umanitare. Ca orice conferinţă globală, conferinţa de la Helsinki a fost o negociere între cele două blocuri politice, economice şi militare opuse în care fiecare parte a trebuit să ţină cont de pretenţiile celeilalte.



România a participat şi ea la conferinţa de la Helsinki şi, mai mult decât atât, a avut un rol activ. Diplomatul Valentin Lipatti a fost membru al delegaţiei României şi într-un interviu din 1995 acordat Centrului de Istorie Orală din Radiodifuziunea Română a povestit cum s-a făcut România remarcată. ”Din consultările bilaterale pe care le-am avut în perioada premergătoare consultărilor de la Dipoli rezulta că oamenii cam bâjbâiau în ceea ce priveşte procedurile de lucru ale viitoarei conferinţe. Şi atunci, noi am gândit poate mai mult şi mai bine repede şi mai anticipativ. Ne-am gândit să ne pregătim cu un regulament cu nişte propuneri de procedură. Şi când am sosit la Dipoli la sfârşit de noiembrie, cu câteva zile înainte de deschiderea consultărilor, noi aveam deja în valiza noastră diplomatică un regulament de procedură. Acest regulament de procedură prevedea un principiu de la care nu ne-am mai abătut niciodată timp de 20 de ani în timpul negocierilor europene şi reuniunilor care au urmat: perfecta egalitate în drepturi a statelor participante, să nu existe nici o discriminare, să nu existe state mari şi state mici, state cu drepturi multe şi state cu drepturi mai puţine, adică cam cum se întâmplă la Consiliul de Securitate al ONU în care sunt membrii permanenţi cu drept de veto şi membrii nepermanenţi care aplaudă sau nu aplaudă, dar care nu sunt mai totdeauna luaţi în seamă. Cum se poate reflecta în reguli de procedură acest principiul al egalităţii suverane? Prin consens. Consensul permite fiecărui stat participant să-şi apere în mod legitim drepturile şi interesele.”



Vestul şi Estul european se întâlneau la masa tratativelor după două decenii de la sfârşitul războiului pentru a găsi o bază comună de cooperare. Cu toate că interesele se judecau după principiul apartenenţei la blocurile politico-militare, fiecare ţară avea în realitate propriile interese în promovarea principiilor, subiectelor de discutat şi procedurilor. Valentin Lipatti: ”Occidentalii au blocat multe vreme principiul inviolabilităţii frontierelor, care le stătea la inimă sovieticilor, iar sovieticii blocau la rândul lor principiile legate de drepturile omului şi de aşa-zisa dimensiune umană a procesului CSCE. Şi atunci blocajul acesta reciproc a dus până la sfârşit la o înţelegere, la un compromis care a permis deblocarea. Şi noi am blocat de repetate ori consensul ori de câte ori eram lezaţi şi blocam de multe ori şi metodologic ca să zic aşa. De pildă, dacă vroiam să obţin de la delegaţia sovietică o concesie pe problema A, îi blocam problema C, care îl interesa pe el. Şi ne găseam o soluţie ca să ne deblocăm reciproc.”



Iniţiativele româneşti pentru desfăşurarea conferinţei au fost bine primite şi unele propuneri au avut succes. Valentin Lipatti: ”Nu au existat comitete restrânse pentru că ele contraveneau consensului şi egalităţii în drepturi. De obicei, când se redactează un text într-o conferinţă internaţională obişnuită, se formează un comitet de lucru ales pe sprânceană. Şi comitetul ăla restrâns face o treabă care poate să fie foarte bună sau prezintă plenului care o adoptă. E ca atunci când mâncarea este gătită şi nu îţi rămâne decât să o mănânci. Mai poţi să pui sare sau să bei un pahar de vin, dar practic mâncarea este deja pregătită. De aceea noi am iniţiat toate comitetele, toate organizaţiile de lucru, absolut pe toate, de la cele mai importante la cele mai aparent nesemnificative, care trebuie să fie deschise tuturor. Cele câteva norme democratice care au insuflat şi au imprimat Conferinţei de la Helsinki un caracter cu totul inedit, cu totul nou, s-au datorat României. La Dipoli, noi am fost cei care am prezentat primul document de lucru al consultărilor multilaterale pregătitoare, regulile de procedură care cuprindeau aceste prevederi şi multe altele. Nimeni nu a mai prezentat un contra document pentru că au fost luaţi prin surprindere. Am reuşit să obţinem succes pentru marea majoritate a propunerilor româneşti, practic regulile de procedură sunt regulile României, cu mici amendamente şi edulcorări, dar care nu sunt esenţiale.”



Actul final al Conferinţei de la Helsinki s-a semnat în 1975 şi a fost denumit ”Măsuri care să facă efectivă nerecurgerea la forţă sau la ameninţarea cu forţa”. România a căutat să promoveze principiile dezarmării şi recunoaşterea existenţei statelor în curs de dezvoltare, principii urmărite de un stat comunist. În Occident, Actul Final de la Helsinki a servit drept fundament formării Organizaţiei pentru Cooperare şi Securitate în Europa (OSCE) în 1990.

Prizonieri sovietici în România
Pro Memoria luni, 18 noiembrie 2024

Prizonieri sovietici în România

România a intrat în cel de-al doilea război mondial pe 22 iunie 1941 când, alături de Germania, a declanșat operațiuni militare împotriva...

Prizonieri sovietici în România
Ziarul Scânteia
Pro Memoria luni, 28 octombrie 2024

Ziarul Scânteia

Una dintre armele forte ale propagandei regimului comunist a fost presa. Libertatea de expresie și a presei este un drept câștigat în secolul al...

Ziarul Scânteia
Securitatea și KGB-ul în divorț
Pro Memoria luni, 21 octombrie 2024

Securitatea și KGB-ul în divorț

Cea mai de temut instituție a statului comunist român a fost Securitatea, creată după modelul NKVD-ului, KGB-ul de mai târziu. Structură cu...

Securitatea și KGB-ul în divorț
banner-Pro-Memoria.-960x540-2
Pro Memoria luni, 14 octombrie 2024

Vasile Luca

Începând de la finalul celui de-al doilea război mondial din 1945 și până în 1989, Armata Roșie a impus regimuri ale partidelor comuniste în...

Vasile Luca
Pro Memoria luni, 07 octombrie 2024

PCR și reforma agrară

Conform tezelor marxist-leniniste despre mijloacele de producțíe, proprietatea trebuia să fie una comună, a tuturor celor care le foloseau și...

PCR și reforma agrară
Pro Memoria luni, 30 septembrie 2024

Flota militară română în cel de-al doilea război mondial

Istoria flotei militare române începe la jumătatea secolului al 19-lea, când după unirea celor două principate Moldova și Muntenia se unesc...

Flota militară română în cel de-al doilea război mondial
Pro Memoria luni, 23 septembrie 2024

Ana Pauker

În istoria regimului comunist din România, numele Ana Pauker este printre cele mai importante. Ea a jucat un rol decisiv în echipa care a instalat...

Ana Pauker
Pro Memoria luni, 16 septembrie 2024

Nicolae Titulescu și diplomația română în Europa anilor 1930

Diplomațiile țărilor care gravitează în jurul celor puternice au întotdeauna misiunea de a fi cu un pas înaintea evenimentelor. Ele trebuie...

Nicolae Titulescu și diplomația română în Europa anilor 1930

Parteneri

Muzeul Național al Țăranului Român Muzeul Național al Țăranului Român
Liga Studentilor Romani din Strainatate - LSRS Liga Studentilor Romani din Strainatate - LSRS
Modernism | The Leading Romanian Art Magazine Online Modernism | The Leading Romanian Art Magazine Online
Institului European din România Institului European din România
Institutul Francez din România – Bucureşti Institutul Francez din România – Bucureşti
Muzeul Național de Artă al României Muzeul Național de Artă al României
Le petit Journal Le petit Journal
Radio Prague International Radio Prague International
Muzeul Național de Istorie a României Muzeul Național de Istorie a României
ARCUB ARCUB
Radio Canada International Radio Canada International
Muzeul Național al Satului „Dimitrie Gusti” Muzeul Național al Satului „Dimitrie Gusti”
SWI swissinfo.ch SWI swissinfo.ch
UBB Radio ONLINE UBB Radio ONLINE
Strona główna - English Section - polskieradio.pl Strona główna - English Section - polskieradio.pl
creart - Centrul de Creație Artă și Tradiție al Municipiului Bucuresti creart - Centrul de Creație Artă și Tradiție al Municipiului Bucuresti
italradio italradio
Institutul Confucius Institutul Confucius
BUCPRESS - știri din Cernăuți BUCPRESS - știri din Cernăuți

Afilieri RRI

Euranet Plus Euranet Plus
AIB | the trade association for international broadcasters AIB | the trade association for international broadcasters
Digital Radio Mondiale Digital Radio Mondiale
News and current affairs from Germany and around the world News and current affairs from Germany and around the world
Comunità radiotelevisiva italofona Comunità radiotelevisiva italofona

Furnizori de servicii de difuzare/redifuzare

RADIOCOM RADIOCOM
Zeno Media - The Everything Audio Company Zeno Media - The Everything Audio Company