Cancer Coregrafiat
Astăzi vorbim despre un subiect delicat, cancerul, în special cel de sân şi o abordare nespecifică a lui, spectacolul de dans contemporan Cancer, Coregrafiat.
Ana-Maria Cononovici, 18.04.2023, 14:14
Astăzi vorbim despre un subiect delicat, cancerul, în special cel de sân şi o abordare nespecifică a lui, spectacolul de dans contemporan „Cancer, Coregrafiat”. Acesta s-a născut în urma întâlnirii dintre Cătălina Florescu, dramaturgă și profesoară la Pace University din New York, și coregraful Cosmin Manolescu. Punând în centru un personaj masculin afectat de cancerul la sân, performance-ul își propune să atragă atenția asupra persoanelor care, indiferent de gen, suferă de această afecțiune, dar și asupra felului în care societatea răspunde sau eșuează să răspundă nevoilor lor medicale, sociale și afective. Conceput în cadrul unei rezidențe coregrafice desfășurate în anul 2022 la sediul AREAL din București, spectacolul este gândit ca o „călătorie emoțională cathartică și participativă”. Coregrafia şi interpretarea aparţin Cristinei Lilienfeld şi lui Cosmin Manolescu, membri fondatori ai AREAL spațiu pentru dezvoltare coregrafică (arealcolectiv.ro). Dar echipa de proiect este mult mai mare.
Cosmin Manolescu a spus că pentru el însăşi ideea de a dansa este o celebrare a vieţii şi a morţii: „Cancer Coregrafiat vorbeşte despre un subiect destul de dificil, foarte emoţional pentru cei care au trecut prin cancer sau care lucrează cu cancerul şi, din această perspectivă, mă bucur să îi am alături de mine pe aceşti oameni frumoşi, care au zis „da” când le-am propus să se alăture acestui proiect. Cancerul nu e o boală care apare doar la femei, ci şi la bărbaţi, iar pentru aceasta, la premiera spectacolului, de la New York, vom avea cu noi, pe scenă un supravieţuitor al cancerului de sân, Michael Singer, care este o persoană foarte specială şi care va veni pe scenă să vorbească cu noi, în America. Eu am trecut indirect printr-o experienţă puternică cu cancerul şi cumva cred că această experienţă a ajutat la forma în care spectacolul ajunge la spectatori.”
„Ce rămâne cu tine din această viaţă?” se întreabă pe rând protagoniştii, iar întrebarea ne d de gândit, ca spectatori. Cristina Lillienfeld a povestit despre îndepărtarea de textul iniţial, fără a ieşi însă din orizontul deschis de acesta: „Chiar de la început exista ideea aceasta de acceptare a morţii, a suferinţei şi de celebrare. Şi ce am făcut noi, a fost de fapt să facem mult mai explicite lucrurile astea, prin nişte gesturi performative. Pentru că e important să plece oamenii cu speranţă şi cu această idee că fiecare clipă trebuie trăită cât se poate de intens, dar sămânţa am simţit că e dintotdeauna acolo şi cred că de aceea a fost atât de flexibilă Cătălina, pentru că uneori dramaturgii ţin foarte mult la formatul pe care îl propun, iar ea chiar a fost extrem de deschisă la orice schimbare pe care am propus-o. Pentru că eram pe aceeaşi lungime de undă, de fapt.”
La sfârşitul lunii septembrie 2022, compozitoarea Sabina Ulubeanu a fost cooptată în echipă, după cum a povestit: „Eu am rezonat imediat cu toată ideea textului şi cu tot ce făceau. Am participat şi la repetiţii, am participat şi la workshopurile lor. M-am apropiat cumva de această lume a lor, pornită din lectura textului Cătălinei, de la New York şi a fost foarte interesant pentru mine, pentru că în momentul în care am scris aceste lucrări, deşi aveam foarte mult material, enorm, video, aveam discuţiile, aveam textul, aveam absolut totul, m-am prefăcut că le uit şi am lăsat intuiţia să mă ghideze şi practic am accesat stratul acela care a rezonat în mine în timpul repetiţiilor şi în timpul discuţiilor. Şi am scris doar de acolo.”
Cinty Ionescu este responsabilă cu video designul spectacolului: „Cred că nici în spectacolul acesta nu am încercat să urmăresc un oarecare fir epic în acest film pe care l-am făcut pentru spectacol, din care m-am inspirat ulterior cu direcţii pentru diversele momente ale spectacolului. Din pricina tematicii, care este destul de grea pentru toată lumea şi personală pentru foarte mulţi dintre noi, mie mi-a fost foarte greu să mă apuc de lucru. Şi au fost foarte utile toate aceste întâlniri, discuţii, momente de mişcare pe care le-am avut alături de Cristina şi Cosmin şi am ajuns în punctul ăsta.”
Cadrul creat te ţine cu sufletul la gură, dar este contrapunctat cu elemente simbolizând viaţa, cea care învinge mereu. Aceasta este părerea unanimă a celor din echipa spectacolului de dans contemporan, „Cancer, Coregrafiat”, echipă din care face parte şi Alina Comănescu, navigatoare de pacienţi, ce vine cu un mesaj clar chiar în spectacol: prevenţia poate face să ieşi din statistici. (Alina Comănescu) „Ceea ce se vede pe scenă este o pledoarie pentru prevenţie. Din păcate, statistic vorbind, unul din trei poate face cancer. E cam dură această statistică. Numai că 40% dintre aceste cazuri sunt prevenibile, dacă avem un stil de viaţă sănătos şi echilibrat. Şi cred că despre asta este totul: încercăm nu să stigmatizăm, ci să transmitem un mesaj că dacă eşti bine cu tine, înveţi să fii bine cu tine, cred că e foarte important ca să nu fii acel 1 din 3.”
Alexandros Raptis, lumini şi live DJ, a adăugat: „E o temă foarte grea şi mult mai comună sau cunoscută de mult mai mulţi oameni, din păcate. E foarte greu când lucrezi să nu cazi într-o formă de teatralitate super apăsătoare, că vii la spectacol care are şi titlul „Cancer Coregrafiat” şi te aştepţi să fie ceva. În acelaşi timp foarte uşor evitând asta poţi să cazi într-un derizoriu. Cel mai mult mi-a plăcut, dacă aş putea să spun aşa, alternarea stărilor. Legat de spectacol, câteodată pare că e teatru, că e spectacol, alteori pare că e performance şi alteori pare că noi facem o petrecere.”
Premiera națională a spectacolului a avut loc pe 6 și 7 aprilie 2023 la ARCUB, în timp ce premiera internațională este programată în datele de 26 aprilie 2023 la Jersey Theatre City Center și 28 aprilie 2023 la ICR New York, pentru ca mai apoi să revină în România în luna iunie.