YouTube România a împlinit 10 ani!
Astăzi suntem obişnuiţi să deschidem YouTube-ul pentru a asculta muzică, sau vreun podcast, sau pentru a găsi vreo reţetă de mâncare.
Ana-Maria Cononovici, 11.04.2023, 17:29
Astăzi suntem obişnuiţi să deschidem YouTube-ul
pentru a asculta muzică, sau vreun podcast, sau pentru a găsi vreo reţetă de
mâncare. Puţină lume însă ştie că YouTube România are doar 10 ani, aşa că ne-am
gândit să povestim ispăvile acestui copil minune împreună cu Elisabeta Moraru,
Country Manager Google România şi Dan Oros, Şef de Marketing la Google România.
În primăvara lui 2013, Google lansa versiunea
pentru România a YouTube. Aceasta a adus conținut adaptat pentru utilizatorii
din România, a permis creatorilor de conținut de aici să fie mai ușor de
descoperit, iar companiilor locale să folosească platforma ca mediu de
promovare. Elisabeta Moraru a povestit cum s-a diferenţiat, cu 10 ani în urmă,
noţiunea de vlogger, deosebită de cea de blogger, ce era deja cunoscută, prin
diferenţa canalului de exprimare: vloggerul printr-un clip online.
Şi au fost 10 ani
extraordinari și ne-am uitat în urmă și am evaluat cât de agitați au fost acești
10 ani în care Făt-Frumos YouTube a crescut ca alții în de trei ori aceeași
perioadă. Anumite momente aproape că le-am uitat, dar pe unele n-avem cum să nu
le avem în memorie, pentru că sunt lansări de proiecte de care suntem foarte
mândri. În aprilie 2013 am lansat oficial versiunea YouTube România. Erau
primele virale românești pe youtube și noi doar am făcut să creștem exponențial
acest ecosistem.
Noi o facem pentru voi, daţi şi voi un share
înapoi spunea imnul vloggerilor din România anului 2015. Elisabeta Moraru, Country Manager Google
România, a continuat povestea:
Lucrurile s-au schimbat în aceşti 10 ani.Tot mai multă lume auzea de vloggeri și
începea să-i urmărească pe youtube și era o serie de categorii care începeau să
fie foarte urmărite zona de beauty, de exemplu. Și am avut un eveniment la care
am nosc descoperit anumite secrete ale beauty-ului. Colega noastră pe atunci,
Laura Mușoroaia, era unul dintre vloggări și la vremea respectivă avea în jur
de 15.000 de abonați. Astăzi are de 10 ori mai mult, alături de Special Coco. Am
avut un moment foarte frumos Google House.
De la aceste încercări ce doar păreau
promiţăroare, s-a ajuns la o efuziune greu de imaginat atunci.
Dan Oros, Şef de Marketing la Google România, ne-a
adus în prezent: Şi acuma o
să trecem la 2023, să vedem ceva date. Şi o să începem cumva cu cele mai
importante sau cea mai importantă cifră, care este 12 milioane. Peste 12
milioane de adulți intră lunar în România pe youtube. Urmăresc frecvent
youtube, găsesc aici informații utile, găsesc muzică, găsesc entertainment,
găsesc educație și ne bucurăm foarte mult să vedem această cifră crescând de la
an la an. Și ce interesant e locul unde consumă youtube adulții în România. Mai
demult, desigur, era desktop-ul pe primul loc. Acum ordinea e diferită. E
telefon, televizor și apoi desktop, respectiv laptop. Dacă ne uităm la
televizor, 5,5 milioane de români se uită la youtube și pe ecrane TV.
Şi cum vorbim despre era digitală, lucrurile nu se
opresc aici. Dan Oros: Iar
acest număr este în creștere. De asemenea, este în creștere watch- time-ul pe
televizor pentru că vedem oamenii, cei care se uită pe televizor, urmăresc din
ce în ce mai mult videouri cu o lungime mai lungă, de tip podcast, de tip
documentare ș.a.m.d. Ce ne spun cei care se uită pe youtube? Pe lângă toate
informațiile acestea cantitative, vrem să vă oferim și câteva informații
calitative și am făcut un studiu anul trecut, împreună cu IPSOS să vedem de ce
consumă românii youtube. 91% dintre români care intră pe youtube ne spun că au
învățat ceva nou uitându-se pe youtube. Și cred că, cu toții, putem da un
exemplu de ceva ce am învățat uitându-ne pe youtube. 85% din românii care intră
pe youtube consideră că vizionarea conținutului și utilizarea acestei platforme
îi ajută se decidă asupra unei achiziții. Poate au văzut un telefon nou, poate
au văzut o mașină interesantă, poate au văzut un calculator mai performant
pentru gaming, pe care doresc să și-l achiziționeze și practic această
vizionare i-a ajutat să ia o decizie legată de achiziționarea produsului
respectiv. Opt din zece români găsesc pe youtube conținut unic, asta ne spun,
pe care nu-l pot găsi în altă parte. Și nu în ultimul rând, 74% spun că
reclamele pe youtube i-au ajutat să descopere produse și brand-uri noi. Și ce
observăm e că brand-urile sunt din ce în ce mai creative, mai originale în
reclamele cu care se adresează utilizatorilor de pe youtube. Și ne bucură acest
lucru.
Dan Oros: Sunt peste 8000 de canale în România care au depășit pragul de 10.000
de abonați și sunt datele din decembrie 2022 câte canale au depășit pragul de
100.000 de abonați? Peste 1600 sunt peste 1600 de canale în România care au
depășit pragul de 100.000 de abonați și nu în ultimul rând, sunt peste 150 de
canale în România care au depășit 1.000.000 de abonați care au primit butonul
de aur.
De la primul creator de conținut de pe YouTube din
România care a atins pragul de 1 milion de abonați, Mihai Alexandru Hash (Mikey
Hash), care a ajuns la această bornă în 2016, la finalul lui 2022, existau
peste 150 de canale din România cu peste 1 milion de abonați, cu 20% mai mult
față de finalul lui 2021. Iar primul buton de diamant din România, oferit
canalelor care depășesc pragul de 10 milioane de abonați, a fost obținut în
2020 de LooLoo Kids, acesta fiind și primul canal de YouTube din Europa
Centrală și de Sud-Est care atinge această bornă.