Muzeul de la Mall
Pop Up Museum, un proiect cultural Sun Plaza, care-și propune să aducă muzeele mai aproape de bucureșteni printr-o serie de expoziții neconvenționale.
Ana-Maria Cononovici, 09.03.2021, 16:16
După ce anul trecut, an de lansare, Pop Up Museum a adus mai aproape de vizitatorii unui Mall din capitală expoziții de la Muzeul Căilor Ferate Române, Muzeul Parfumului și Institutul Astronomic al Academiei Române. Este vorba despre un proiect cultural Sun Plaza, care-și propune să aducă muzeele mai aproape de bucureșteni printr-o serie de expoziții neconvenționale.
Prima prezenţă muzeală anul acesta o reprezintă o expoziție foto dedicată cumpărăturilor de altădată, de la poveștile marilor negustori care au pus bazele comerțului din Capitală, la modul în care erau promovate produsele înainte să existe o industrie de publicitate. Expoziţia este realizată în parteneriat cu Muzeul Municipiului București. Dr. Adrian Majuru, manager Muzeul Municipiului București, ne-a vorbit depsre această idee:
“Ideea aparţine Mallului. Noi am răspuns unei invitaţii de a face acolo o expoziţie, am propus conceptul şi tema şi iată-ne acolo. Este o poveste dedicată cumpărăturilor, în istorie, ultimii aproximativ 300 de ani, raportaţi la oraşul Bucureşti şi acest spaţiu istoric. Pe noi ne-a interesat, prin această recuperare de imagine şi de acţiune muzeală, să observăm ce s-a păstrat din obiceiul cumpărăturilor şi ce am pierdut iremediabil şi mai ales ce urmează să se piardă: în primul rând interacţiunea cu vânzătorul. În trecut intrai într-un magazin cu suluri de stofă, îţi alegeai culoarea, textura, aveai un dialog cu vânzătorul care îţi făcea recomandări în funcţie de ce haine voiai să îţi faci ulterior din materialele pe care urma să le cumperi. Asta se întâmpla şi într-o mercerie, aproape că şi într-un aprozar şi o alimentară.
Ceea ce s-a dobândit, în special după 1990, este posibilitatea de a-ţi alege tu produsele, şi scapi astfel de interacţiunea cu vânzătorul. Lucrul acesta apoi s-a extins, după anii 2000, când în magazinele universale, pe care le numim Malluri, mai nou – ele existând din sec.XIX în occident şi am avut şi noi Magazin franchiză LaFayette, pe calea Victoriei, fostul magazin Victoria, cu începere din 1948 – unde mai întâlnim eventual un casier, cu care mai schimbăm o privire atunci când plătim cu cardul sau numerar.
Cumpărăturile online sunt prezentul şi viitorul comerţului, alegerea produselor fiind făcută şi după criterii privind durata livrării, ne-a mai spus interlocutorul nostru, spunându-ne cu ce este Muzeul Municipiului București prezent la Mall: “O flanare în timp, din sec XXVIII până la finalul anilor 80, cu interioare de magazine, cumpărători şi vânzători deopotrivă şi foarte multe profiluri de magazine: de la librărie, aprozar, până la magazine electrocasnice sau de mobilă sau de covoare. Sunt lucruri pe care nu le mai găsim astăzi în designul interior al unui centru comercial, pentru că magazinul universal le deţine pe toate, Specificul acum este îndreptat spre ceea ce numim bricolaj, interior-exterior.
Pentru că mulţi dintre noi au ales să stea acasă, şi-au amenajat apartamentele într-o varietate de gesturi cotidiene care erau de nebănuit cu 50 de ani în urmă. Drept urmare ne îndreptăm către o specificitate a serviciului comercial şi a vieţii cotidiene, care, la rândul lor, schimbă comportamente şi mentalităţi. Şi aici este o sintagmă care prefigurează viitorul, dar este deja prezentă şi anume dorinţa pentru confort.
Pop Up Museum prezintă acum povestea cumpărăturilor în Bucureşti în dublu format. Revine cu detalii prvind această expoziţie, precum şi planuri de viitor, Adrian Majuru, manager Muzeul Municipiului București: “Imagine şi text, pentru că nu pot fi despărţite. Şi sunt în special pregătite să fie cât mai multe din zona sectorului 4, pentru că acolo este Mallul. De câţiva ani tot ieşim din spaţiul muzeal, pentru că publicul ne-muzeal se găseşte în alte zone, iar Mallul este unul dintre ele. Am mai fost în malluri în anii trecuţi. Şi ne pregătim să intrăm pe Aeroportul Otopeni, de această dată chiar cu piese de patrimoniu, într-o zonă securizată, zona plecări. Vom continua colaborarea cu Art Safari, cu spaţii informale pentru proiecte mai mari şi, de asemenea, suntem foarte interesaţi să intrăm şi în şcoli, unde putem organiza tematici expoziţionale legate de educaţie.
Pop Up Museum va găzdui încă trei muzee pe parcursul anului acestuia. Expozițiile organizate în perioada februarie – iulie 2021 pot fi vizitate gratuit. Seria de expoziții neconvenționale Pop Up Museums va continua, în perioada 10-23 mai, cu poveștile echipamentelor de telecomunicații pe care românii le-au folosit de-a lungul a peste 100 de ani. Vizitatorii vor putea redescoperi în cadrul expoziției telefoanele și radiourile de pe vremea bunicilor, dar și echipamente de comunicații folosite în timpul celui de-al Doilea Război Mondial, contribuţie a Muzeului de Telecomunicații.
O altă expoziţie ne va purta în lumea aviației românești – avioane, simulatoare de zbor și artilerie antiaeriană. Machete ale unor avioane realizate de pionierii aviației românești, obiecte și documente care au aparținut inginerului Aurel Vlaicu, uniforme, simulatoare de zbor, tehnică de radiolocație și artilerie antiaeriană, toate sunt elemente care intră în arealul Muzeului Aviației, o parte dintre ele vor putea fi descoperite în cadrul expoziției de la Mall.