Ambasador pentru comunitate
Pentru că timpul pare să se fi oprit, apar de la zi la zi tot mai multe iniţiative care vin în sprijinul elevilor, părinţilor lor şi profesorilor, în speranţa unei mai bune adaptări la situaţia de criză creată de pandemia cu COVID 19.
Ana-Maria Cononovici, 31.03.2020, 15:56
Pentru că timpul pare să se fi oprit, apar de la zi la zi tot mai multe
iniţiative care vin în sprijinul elevilor, părinţilor lor şi profesorilor, în
speranţa unei mai bune adaptări la situaţia de criză creată de pandemia cu
COVID 19, dar şi după ea, peste un timp, încă necunoscut.
Astfel, pentru a veni în sprijinul familiilor din România, Asociația Proacta
EDU, în parteneriat cu Ministerul Educației și Cercetării, Federația
Sindicatelor Libere din Învățământ și Federația Asociațiilor de Părinți -
Învățământ Preuniversitar, lansează prima linie de consiliere psihologică
pentru perioada pandemiei, dar și după ieșirea din această criză, sub
denumirea: AMBASADOR pentru COMUNITATE.
Psiholog Nicoleta Larisa Albert, Președinte Fondator Asociația Proacta EDU,
ne-a explicat: Este un proiect mai amplu, dincolo de
această campanie de conştientizare a faptului că suntem o echipă, profesori şi
părinţi, este un proiect concret. Oferim consiliere psihologică, împreună cu
colegi psihologi, colaboratori ai asociaţiei noastre, cadrelor didactice şi
părinţilor, după caz. Prin proiectele noastre noi am identificat acest
potenţial de a investi profesorul ca pe un mesager pentru comunitate, iar în
contextul pe care îl traversăm cu toţii, COVID 19, credem şi mai mult în
utilitatea aceastei misiuni.
Practic cadrele didactice vor deveni aliaţi pentru
noi şi ne vor semnala familiile care se află în situaţie de risc şi le pot
direcţiona către noi şi noi le ajutăm cu consiliere psihologică, asistenţă
socială, juridică, după caz şi în mod personalizat şi pe de altă parete ne pot
fi aliaţi în a face echipă şi a-i spijini în a găsi soluţii de comunicare
asertivă în diferite situaţii.
Încrezătoare că putem fi alături de oameni şi de la distanţă, că lucrăm
pentru restabilirea echilibrului emoţional al oamenilor, Nicoleta Larisa Albert
a adăugat: De când ne-am lansat şi până la ora aceasta
am primit mailuri, mesaje, telefoane, prin care fie mi se solicita direct
consiliere psihologică şi atunci persoanele care solicitau aceasta sunt
direcţionate către psihologii cu care colaborăm, fie ne-au fost adresate
întrebări din partea elevilor de clasa a XII-a, fie că au venit profesorii care
aveau de transmis ceva către instituţiile cu care noi colaborăm, partenerii
noştri. Fie doreau să întrebe despre contextul acesta, dacă avem câteva
recomandări. Şi da, avem şi vom veni cu materiale cu conţinut psihoeducaţional.
Practic oamenii au înţeles mesajul nostru, că suntem o comunitate, am primit
cereri de intrare în grupul creat pe facebook, Ambasador pentru Comunitate. Am
lăsat uşa deschisă, să primim cererile pe care ni le transmit cei din
comunitatea profesori, părinţi, elevi şi în colaborare cu alte ONGuri şi cu
psihologi vom răspunde solicitărilor lor.
Şi pentru că am aflat că multe întrebări au venit încă de la început de la
elevi de clasă terminal[ de liceu, am invitat-o pe Nicoleta Larisa Albert să ne
spună ce întrebări au elevii mari acum: Oricum clasa a XII-a reprezintă o
provocare pentru adolescenţii noştri în contextul pe care îl trăim şi înainte
de COVID 19. Pentru că dincolo de examenul de bacalaureat, apar foarte multe
întrebări legate de ceea ce urmează să se întâmple în viaţa socială, economică,
şi atunci ei, cumva, au o nesiguranţă, dincolo de scopul principal, examenul de
bacalaureat au şi multe întrebări legte de ce se va întâmpla după.
Contextul
acesta a amplificat puţin nesiguranţa, context pe care de altfel nu l-am cerut
noi, l-am primit şi ne descurcăm cu el. Şi atunci întrebările lor erau aşa cumva
vârf de iceberg, ce se va întâmpla cu bacalaureatul, când de fapt este o emoţie
mai în spate, ce se va întâmpla cu mine, ce să aleg, în ce direcţie să merg,
şamd. Au fost elevi care au cerut concret, spunând că iniţial am crezut că este
mai mult timp pentru învăţat, dar apoi am văzut că se amplifică starea pe care
o am de nelinişte, nu înţeleg ce se întâmplă, cum să îmi controlez emoţiile şi
aş avea nevoie să vorbesc cu un consilier.
Psiholog Nicoleta Larisa Albert, Președinte Fondator Asociația Proacta EDU,
ne-a dat şi sugestii: Eu cred că cel mai tare ne ajută să ne
cultivăm adaptabilitatea. Cred că oricum este cea mai importantă resursă pe
care o avem la dispoziţie şi singura pe care nu ne-o pot copia roboţii. Noi ne
putem descurca la nivel de informaţii, le găsim peste tot, dar în momentul de
faţă oricum adaptabilitatea ne ajută, indiferent că ar fi apărut COVID 19 sau
nu, pentru vremurile în care trăim şi pentru dinamica lor.
Evident că ne ducem
către zona aceasta (n.r.de online) în contextul dat şi ne vom duce tot mai
mult, însă vom păstra şi offline-ul cu siguranţă, avem nevoie de îmbrăţişări,
de întâlniri între oameni, dar ele rămân acolo, le avem în lumea noastră
interioară, rămân nişte ancore şi vom reveni la un moment dat, nimeni nu va şti
când. Şi atunci în contextul în care nu putem să controlăm ceea ce o să se
întâmple, apar multe întrebări. Şi de asta suntem aici. Suntem o echipă şi ca
echipă învăţăm să luăm fiecare zi aşa cum este şi să ne adaptăm în funcţie de
situaţie. Pentru că aşa cum este pentru mine sau pentru dvs. contextul actual,
pentru o altă persoană poate să fie diferit.
Pentru sprijin de orice fel, vă puteţi alătura grupului
public Ambasador pentru Comunitate, de pe Facebook.