Ziua de joacă pentru copii şi părinţi
Dacă piaţa educaţiei din România a început să abunde de oferte de programe extracuricullare, acoperind domenii precum limbile străine, muzica, abilităţile practice sau dezvoltarea personală, o invitaţie la joacă este totuşi ceva inedit.
Ana-Maria Cononovici, 17.01.2016, 10:05
Dacă piaţa educaţiei din România a început să abunde de oferte de programe extracuricullare, acoperind domenii precum limbile străine, muzica, abilităţile practice sau dezvoltarea personală, o invitaţie la joacă este totuşi ceva inedit. Astfel, cum am aflat că se organizează „ziua de joacă pentru părinţi şi copii”, m-am decis să aflu mai multe. Pentru două ore şi jumătate, părinţii sunt invitaţi la sfârşitul săptămânii, alături de copii lor să se joace alături de alţi părinţi şi alţi copii. Orientativ vârsta copiilor participanţi a fost stabilită între 5-11 ani, iar familiile sunt invitate să aducă câteva din jocurile preferate, rummy, şah, catan etc.
De la organizatoarea evenimentului, Claudia Suhov, am aflat că este o foarte bună ocazie de socializare, relaxare, timp pentru familie, de învăţare şi dezvoltare a inteligenţei, de informare şi de schimb de experienţe pentru părinţi şi pentru copii lor şi că inspiraţia i-a venit după o astfel de experienţă în Olanda: „Am descoperit această activitate la un eveniment de familie la care am asistat în Haga. Practic eram mai multe familii din mai multe ţări, un grup de expaţi, în care fiecare venea cu soţul, soţia, copilul, copiii, prieteni şi practic ne jucam împreună. Mi s-a părut foarte interesant pentru că aceştia doreau să înveţe unii de la ceilalţi, părinţii să afle mai multe informaţii despre locul în care locuiesc acum, despre educaţia copiilor, şi să-şi facă noi preiteni, să socializeze, să se cunoască între ei. Şi mi s-a părut o idee foarte bună, pentru că şi aici, în Bucureşti, foarte mulţi părinţi au diverse întrebări, la ce grădiniţă sau ce şcoală să-mi duc copilul, la ce after-school, ce să citească, ce jocuri sunt potrivite. Practic am creat această activitate tocmai pentru a-i pune pe părinţi în contact unii cu ceilalţi şi pentru copii, pentru a ieşi din zona lor de confort formată din copiii cu care se văd la şcoală, la grădiniţă, şi să cunoască alţi copii, să descopere jocuri noi, să înveţe de la alţi părinţi, să interacţioneze cu alţi părinţi, să vadă alte moduri şi modele în care se fac legăturile de familie şi în care se joacă. Am zis să fie o activitate lejeră în care toată lumea să se simtă bine.”
Am întrebat-o pe Claudia Suhov, iniţiatorea programului, prin ce este un astfel de eveniment superior interacţiunii obişnuite cu prietenii de familie: „Discuţiile cu prietenii se tot petrec şi rămâi de obicei în acelaşi grup de prieteni, cu aceeaşi informaţie şi e destul de greu să ieşi şi să descoperi alte tipuri de activităţi, de educaţie pentru copilul tău. Trebuie să ieşi în afara cercului, de multe ori pentru a te îmbogăţi spiritual, intelectual, să ieşi cât mai în afară şi să cunoşti mai multe.”
Se ştie că părinţii creează pentru copiii lor propriile experienţe de învăţare, fiind un exemplu pentru ei, indiferent de vârstă. Claudia Suhov a constatat că şi în România părinţii doresc să participe la astfel de evenimente: „Părinţii sunt din ce în ce mai deschişi să cunoască, să iasă cu copiii lor, să înveţe întâi pentru ei şi apoi să predea aceste cunoştinţe mai departe copiilor. O văd ca o activitate care se poate extinde în toată ţara, aceste zile, pe grupuri de părinţi cu copii. Este o activitate simplă, fără prea multe condiţii şi condiţionări, în care invitatul special este dorinţa de a oferi şi a primi informaţie, dar şi relaxare şi armonie, alături de copil sau copiii, care sunt ceilalţi participanţi.”
Claudia Suhov împărtăşeşte cu bucurie cunoştinţele căpătate la Haga privind importanţa jocului în familie şi ne invită să ne bucurăm de această experienţă şi în România: „Practic am organizat două zile, într-o sală de conferinţe, un spaţiu de aproape 80 metri pătraţi, copiii şi părinţii trebuie să se înscrie pe un formular şi să-şi aducă câteva jocuri preferate, pe care să le joace alături de ceilalţi. Fie că sunt cărămizi de construcţii de piese Lego, fie că sunt jocuri de cărţi sau şah, Catan, Borghin sau diverse alte jocuri pe care ei le joacă acasă şi cu care le-ar plăcea să se joace alături de noi, dar şi jocuri pe care să le schimbăm între noi. De exemplu, poate sunt copii care nu au descoperit şahul şi poate sunt părinţi sau copii care ar putea să-i înveţe pe ceilalţi. Practic e un schimb de învăţare, între copii şi părinţi. Mă aştept să fie mai mulţi copii decât părinţi, dar sper ca cei care vor fi prezenţi să aibă o activitate plăcută şi practic noi vom începe să coordonăm puţin activitatea, ca ei să se cunoască şi să îşi deschidă apetitul în a se juca şi în a-i învăţa pe ceilalţi şi a învăţa şi ei la rândul lor.”
Credinţa organizatorilor Zilei de joacă pentru copii şi părinţi este că cel mai important aspect al acestei activităţi este stimularea imaginaţiei şi abilităţilor copiilor, precum şi încurajarea părinţilor să joace un rol crescând în educaţia copiilor şi în educaţia comunităţii, în general.