Pegasul recâştigă teren
O bicicletă demult uitată părea modelul Pegas, bicicletă a copilăriei în România anilor 70. Contemporană cu epoca de aur a comunismului, în România, prima bicicletă Pegas pentru adulţi ieşea pe poarta Uzinei Mecanice Tohan în 1972.
Ana-Maria Cononovici, 24.05.2015, 09:18
O bicicletă demult uitată părea
modelul Pegas, bicicletă a copilăriei în România anilor 70. Contemporană cu
epoca de aur a comunismului, în România, prima bicicletă Pegas pentru adulţi
ieşea pe poarta Uzinei Mecanice Tohan în 1972. În 1975, se fabrică primele
modele pentru copii, în 1980 modelele se diversifică, apărând bicicletele cu
mai multe viteze (Pegas 1027 avea cinci viteze), iar, în 1990, este produsă
bicicleta de munte cu 18 viteze şi frâne Cantilever, după care a urmat prăbuşirea definitivă a brandului.
În ultimii ani însă, o echipă
de tineri entuziaşti şi-a propus reinventarea modelului Pagas pentru copii,
într-o variantă potrivită adulţilor. De unde s-a pornit şi unde s-a ajuns aflăm
de la iniţiatorul acestui proiect, Andrei Botescu: Am pornit
de la nevoia de o bicicletă, iniţial m-am îndreptat spre un model mai scump,
american. Întâmplarea a făcut să-mi fie furată şi atunci mi-am dorit ceva
frumos de care să mă simt ataşat, dar care să nu atragă atenţia hoţilor. Şi
astfel am ajuns să caut un Pegas, bicicleta noastră naţională, care era deja
folosită şi recondiţionată de mulţi oameni pe stradă. Ea nu se mai fabrica şi
atunci am început să cercetez cum aş putea să fac biciclete.
Ia-ţi un Pegas şi fă-i loc în
casa ta este îndemnul care îl întâmpină pe vizitatorul paginii de facebook a
creatorilor Pegasului. Andrei Botescu, anteprenor la Bicicletele Pegas, vine cu
detalii: Este o campanie localizată, pentru că ştim că foarte
mulţi dintre clienţii noştri îşi ţin bicicleta în casă. Nu toată lumea are
curte, la blocuri nu sunt parcări de biciclete şi am făcut această campanie
pentru că ştim că prima întrebare a clientului de Pegas este dacă bicicleta
încape în lift. Şi atunci practic bicicleta face parte din universul căminului
tău.
Prima revenire pe piaţă a
primei colecţii de biciclete Pegas a fost în anul 2012. Care au fost paşii pe
care Andrei Botescu i-a urmat? În primul rând a trebuit să-mi formez o echipă cu care să
lucrez şi am găsit după lungi căutări, un designer de produs foarte bun,
Ciprian Frunzeanu, un inginer-tehnician foarte bun, Adrian Taşă, şi un om de
marketing extraordinar, Alexandru Mandea. Asta a fost echipa iniţială cu care
am pornit proiectul, practic noi am lucrat din 2010, cu doi ani înainte să
ieşim pe piaţă, am lucrat la proiect, pentru că e destul de dificil să faci
biciclete. E simplu să faci 2-3 biciclete, dar e dificil să produci biciclete
chiar şi în serii mici, cum producem noi. Am ajuns anul trecut la aproape 1500
de biciclete, pornind de la 500 în primul an, încercăm permanent să ne dublăm
producţia şi numărul de biciclete vândute. Am dori să facem mult mai multe, dar
este foarte greu să susţii o afacere, practic cu fonduri proprii, şi cu multă
pasiune. Cât producem, atâta vindem: cerere există foarte mare şi din ţară, dar
şi din afară. Mulţi români plecaţi în străinătate comandă. Chiar acum avem o
comandă de la o doamnă din Olanda, care lucreză la Agenţia Spaţială Europeană.
Mulţi români merg pe ideea de a arăta un produs românesc, cu care ei se
mândresc, în universităţile din Anglia, în Franţa, în Luxemburg.
Pegasul de astăzi este o
combinaţie de nostalgie cu dorinţa de a realiza un produs de brand, foarte bun
calitativ, cu un design deosebit şi cu o paletă de culori atractive. L-am
întrebat pe Andrei Botescu ce au păstrat şi ce au schimbat la bicicleta de care
îmi amintesc eu, din copilărie: Am păstrat linia de design în
primul rând. Am păstrat modelul cu şa lungă şi cu ghidon alungit. Şi forma
cadrului am păstrat-o, dar pentru că acea bicicletă cu şa lungă se adresa
copiilor, am construit un model adaptat pentru adulţi, pentru ca ei să trăiască
o experienţă de reîntoarcere în copilărie. Şi foarte mulţi nu-şi dau seama: ei
chiar cred că bicicleta aia avea dimensiunile de acum. E încărcat de sentimente
proiectul ăsta.
Pentru o mai bună promovare pe
piaţă, dincolo de o pagină activă de facebook, bicicleta Pegas participă la
campanii. Revine cu detalii Andrei Botescu: Am făcut câteva
campanii interesante cu care am câştigat şi premii de publicitate, una se numea
internetul poporului, şi am făcut un site: internetul poporului.ro, unde ne
imaginam cum ar fi arătat internetul dacă era construit pe vremea lui
Ceauşescu. Am mai mers pe campanii de nostalgie cu biciclete care aleargă şi se
îndrăgostesc. Mai nou am început să ne legăm de cultura urbană din ziua de azi
şi am făcut o campanie care se numeşte culoare urbană, în care îţi poţi alege
o culoare cu o aplicaţie de pe telefon, culoare după o poză pe care ai făcut-o
în oraş şi noi îţi putem vopsi bicicleta în culoarea respectivă.
Mulţi dintre amatorii de Pegas
de astăzi fac un act de justiţie, ne-a mai spus interlocutorul nostru,
gândindu-se că pe vremea comunismului nu au avut bicicletă, iar acum au bani şi
o doresc pe aceea din copilărie. Dar cum imaginea pionierului care primeşte
bicicletă drept răsplată pentru rezultatele bune la învăţătură s-a estompat cu
trecerea timpului, l-am invitat pe Andrei Botescu să ne spună cui se adresează
Pegasul de azi: Noi ne dorim să promovăm bicicletele noastre
ca biciclete urbane, cu care te poţi duce la muncă, dar şi la o plimbare. În
primul rând am lucrat la poziţia persoanei pe bicicletă. Cine se urcă pe o
bicicletă Pegas, imediat îşi dă seama că are o poziţie mai confortabilă, că având
ghidonul acela înalt poate să stea şi să privească în jur, poate să vadă
peisajele din oraş, poate să vadă lumea.
Aşadar, dacă vă gândiţi să vă
luaţi o bicicletă de oraş, care eventual să se poată asorta cu culorile de
îmbrăcăminte de care obişnuiţi să le purtaţi sau care să fie în culoarea dvs
favorită, puteţi alege bicicleta tradiţională românească: Pegasul.