Art Safari Bucureşti
Cu un an în urmă, un cort mare în piaţa George Enescu din Bucureşti invita la prima ediţie Art Safari.
Ana-Maria Cononovici, 10.05.2015, 09:38
Cu un an în urmă, un cort mare în piaţa George Enescu din Bucureşti invita la prima ediţie Art Safari. Prima ediţie Art Safari a reunit peste 70 de galerii, instituţii şi spaţii de proiect într-un spaţiu unic, conceput special pentru acest eveniment, în centrul Bucureştiului, atrăgând peste 15.000 de vizitatori în cele 4 zile de desfăşurare. Pentru acest an, Art Safari 2015 va acapara întreaga clădire Ciclop, prima parcare supraetajată din Bucureşti, ridicată în prima jumătate a secolului trecut. Pentru această cea de-a doua ediţie, Art Safari îşi propune să creeze relaţii dinamice între galeriile de artă, iubitorii şi colecţionarii de artă, precum şi instituţiile publice. Târgul Art Safari 2015 se va lăsa explorat etaj cu etaj, din 13 până pe 17 mai, prezentând o imagine de ansamblu asupra artei contemporane şi moderne.
De la Ioana Ciocan, curator independent şi director Art Safari 2015, aflăm detalii despre participanţii la târg: Am pornit cu optimism, dar nu ne aşteptam că atâtea galerii vor confirma. Avem şi o prezenţă internaţională extrem de importantă, prin Trapez, din Ungaria, Larm Galleri din Danemarca. Şi trebuie să spun cu bucurie că anul acesta foarte multe galerii sunt prezente, Plan B, Lateral, Baril şi mulţi alţii. Anul acesta a trebuit să refuzăm oferta pe care anumite galerii ne-a prezentat-o. Am vrut în primul rând nu să vindem standuri, nu să ocupăm spaţiul expoziţional, ci să arătăm calitate pe zona de artă contemporană, o calitate care există şi în care noi credem. Cei refuzaţi nu corespundeau planului curatorial pe care l-am făcut, având în vedere că am vrut să dăm o unitate spaţiului. Dacă la primul etaj al târgului începem cu patrimoniu, etajul doi avem artă din anii 60, până în 1990, chiar 95, iar sus, la ultimul etaj avem artă inclusiv din 2015, cea pe care noi o numim ultracontemporană. Avem o creştere cronologică pe măsură ce urcăm. Cu toate că este un târg de artă, noi credem că trebuie să existe o legătură puternică între calitatea lucrărilor şi preţul lor.
Târgul Art Safari este, în acest moment, primul târg profesionist din România, iar organizatorii intenţionează să-l poziţioneze ca pe un târg important în regiune, a afirmat Silvia Rogozea, manager cultural al proiectului Art Safari 2015: Ne măsurăm cu Târgul de la Istanbul, care este deschis şi către Orientul Mijlociu. În România, noi am vrea să dezvoltăm pentru 2016 un reper în Europa de Est, încercând să înglobăm galerii care se află în Polonia, Cehia, Ungaria şi astfel încât să ne putem dezvolta într-un fel în regiune. Lucrările de artă contemporană, de pe etajele 3 şi 4 sunt de vânzare. Putem să cumpăram la Art Safari, pentru că vor fi la standuri galeriştii, critici sau curatori, artiştii şi atunci vizitatorii pot avea discuţii cu fiecare dintre ei, îi pot cunoaşte personal, pot interacţiona şi sperăm ca vizitatorii să se simtă cât mai atraşi, în primul rând să intre în contact cu expozanţii.
Pentru că organizatorii târgului de anul acesta şi-au propus să fie foarte stricţi privind planul curatorial, pe site-ul Art Safari.ro a existat un formular de înscriere, pe care galeriile aspirante a trebuit să-l completeze. Formularul a cuprins Cv-ul artistului cu care galeria intenţionează să vină, un scurt istoric al galeriei, precum şi imagini cu lucrările care urmau să fie expuse.
Responsabilă cu selecţia lucrărilor care reflectă realismul socialist, plasate pe etajul al doilea al târgului, Ruxandra Garofeanu a povestit cum a făcut selecţia lucrărilor: Sunt pe o tematică generoasă şi care deocamdată nu este reprezentată în muzeele noastre, expunerea anilor 50-2000, să spunem. Acei mari artişti Vinţanu, Nicodim, Almăşanu, Iacob, care din păcate nu există expuşi nicăieri, nici măcar într-un muzeu de artă contemporană. Veţi vedea ceea ce se cheamă Epoca realismului socialist, aşa cum se oglindeşte în operele unor artişti autentici. E un muzeu din Râmnicu Sărat, Muzeul din Galaţi, Muzeul din Baia Mare, Muzeul din Târgu Mureş, Muzeul din Piteşti. În premieră, la capitolul realismului socialist, am găsit nişte lucrări extraordinare, de Henri Catargi, de care nu mai ştiam unde s-au răspândit prin ţară, lucrări de o prospeţime extraordinară. Prezent la lansarea Art Safari 2015, Horia Roman Patapievici a transmis un îndemn la o solidarizare cu parcarea Ciclop, martor al vicisitudinilor trecute, valorificat diferit de această dată: Acest spaţiu din mijlocul Bucureştilor poate fi folosit într-un mod creativ, ca să îmbine frumuseţea trecutului cu încercările noastre de a trăi într-un prezent normal. Prezentul normal înseamnă să nu mai fie ca până acum, ca un artist român să se afirme cu adevărat numai în străinătate. Faptul că aici figurează lucrări de patrimoniu şi că muzeele de patrimoniu naţional sunt prezente ţine de faptul că ceea ce propunem nu este prelungirea prăpastiei dintre arta de patrimoniu adăpostită în muzee, şi la care s-a ajuns prin naţionalizări silite, prin distrugeri de colecţionari privaţi, de către statul român comunist, situaţie care e pecetluită şi aşa a rămas, şi zona, care este vie, foarte specială, care este a artei contemporane, o artă pe care statul încă nu a pus ghearele, şi care se dezvoltă în deplină libertate. Nu vrem să prelungim această prăpastie dintre arta de patrimoniu şi arta contemporană, la Ciclop, în acest mediu, ele sunt aduse împreună.
Cinci zile de artă vă aşteaptă la Art Safari 2015, precum şi o noapte, în data de 16 mai, Art Safari alăturându-se Nopţii muzeelor şi fiind deschisă între orele 12-4 AM.