Povestea Daciei amfibie
Astăzi vorbim despre povestea unui proiect studenţesc care a intrat la apă...la propriu, pentru că asta şi trebuia...
Ana-Maria Cononovici, 14.12.2014, 10:12
Astăzi vorbim despre povestea unui proiect studenţesc care a intrat la apă…la propriu, pentru că asta şi trebuia… Este vorba despre prima şi singura Dacie amfibie din istorie, o maşină care circulă cu tot atâta uşurinţă pe şosea, cât şi pe apă, fără să oblige utilizatorul să practice nicio schimbare atunci când se schimbă condiţiile de mediu.
Vehiculul a fost creat la Facultatea de Inginerie Mecanică din cadrul Universităţii Maritime Constanţa (UMC) în cadrul unui proiect de licenţă. O Dacia 1310 Double Cab, aflată în circulatie, a fost cumpărată de studenţii care au iniţiat proiectul, radiată, apoi donată universităţii. Acesta a fost începutul poveştii. Noul model de maşină nu are cai putere în plus, ci un scut anti-inundaţie. Ideea care le surâde mai degrabă pescarilor, decât şoferilor, a venit de la o studentă a Universităţii Maritime din Constanţa, secţia navigaţie, care a vrut să impresioneze comisia de licenţă cu un proiect inedit. Ei i s-au alăturat trei băieţi, studenţi la Inginerie Mecanică.
Dr. ing. Victor Heniuc, şef de lucrări la Universitatea maritimă din Constanţa, departamentul de navigaţie şi transport naval, îndrumătorul echipei de studenţi, ne-a spus cum a venit ideea proiectului şi cum s-a materializat ea: “Ideea a venit de la copii (studenţi). Ştiind că eu sprijin ideile mai trăznite şi văzând o realizare similară la universitatea Ovidius şi-au propus să facă ceva mai bun decât acolo. Ne-am apucat de treabă: am strâns un colectiv, am cumpărat maşina, am vrut atât de mult să facem treaba încât am cumpărat-o din banii noştri, pentru că la momentul respectiv nu era posibil altfel, universitatea nu putea deconta aceste cheltuieli, am pus eu jumătate din bani, copiii jumătate, după care am donat-o universităţii şi în felul asta s-au putut deconta celelalte cheltuieli. Anul acesta, prin martie-aprilie am început treaba sub forma unor proiecte de licenţă.”
Proiectul a fost terminat cu câteva zile înainte de licenţă, iar costurile lui au fost de aproximativ 10.000 lei (circa 2200 de euro). Universitatea le-a decontat toată investiţia şi îi susţine în continuare, pentru ca invenţia să ajungă cunoscută în toata lumea. Şcoala constănţeană nu se află la prima realizare de acest fel. Colegii celor de la Universitatea Maritimă, studenţii de la Universitatea Ovidius reuşesc an de an să elaboreze prototipuri de autovehicule cu diferite sisteme de propulsie, care combină mecanismele de deplasare. dr. ing. Victor Heniuc ne-a spus în ce constă noutatea acestui proiect: “Amfibie înseamnă o entitate precum broască sau salamandra care trăiesc în apă şi pot să trăiască foarte bine şi pe uscat. Amfibie în sensul tehnic înseamnă un vehicul care îşi schimbă regimul de deplasare, fie navigant, fie rutier, fără să faci niciun fel de transformare, adică intră în apă şi iese din apă direct, fără altă manevră, sau transformare tehnică. Fac această precizare, pentru că ceea ce mi-au spus studenţii că au văzut făcut sunt nişte Dacii la care se demontează roţile, şi s-ar monta un fel de kit format din flotoare şi zbaturi şi în felul ăsta maşina poate să meargă şi pe apă. Asta ar fi un vehicul cu două regimuri de nevigaţie. Amfibia noastră intră în apă şi iese din apă direct fără niciun fel de altă transformare. Ce-ar fi inedit este că am realizat asta pentru un autovehicul de tip Dacia Double Cab, pentru că ideea de vehicul amfibiu nu este a noastră, s-au făcut foarte multe în lume, de la autoturisme, până la autobuze. Noi am adaptat practic o Dacie, soluţiile tehnice au fost strict personale, funcţie de ce am găsit pe piaţă. Proiectul ca atare s-a finalizat nu numai teoretic, ci şi practic, Dacia funcţionând pe apă şi devenind celebră.”
Ca orice prototip, Dacia-amfibie mai are nevoie de ajustări. La prima testare în apă, unde a prins aproape 7 kilometri pe oră, maşina a făcut un val în faţă şi a intrat apă la motor, astfel încât o primă transformare a fost montarea unui sparge-val în faţă, care se ridică atunci când vehiculul intră în apă. „Am fost singurii care au luat 10 şi a fost o mândrie a noastră să şi facem ceva în plus faţă de ceilalţi”, au declarat studenţii care au iniţiat şi realizat proiectul şi care lucrează încă la el sub formă de lucrare de Master. Dacia amfibie a fost lansată la apă, cu şofer şi pasageri, în cadrul festivităţii de începere a anului universitar 2014-2015, ceremonie care s-a desfăşurat la baza sa nautică de pe lacul Siutghiol.
Dacia pe apă este o adevarată mină de aur – cred inventatorii. Dr. ing. Victor Heniuc: “Ea ar putea fi folosită în momentul în care ar intra în producţie de serie acolo unde alternanţa apă uscat ar fi frecventă, de exemplu în caz de inundaţii, când ar putea intervenii în diferite zone temporar izolate din cauza inundării drumurilor, ar putea fi folosită pentru aprovizionare sau ambulanţă chiar în zone gen Delta Dunării.”
Acum, următorul pas este ca Dacia-amfibie să fie înmatriculată, atât ca autoturism, cât şi ca ambarcaţiune pe apă.