Românii și comerțul electronic
Vânzarea online a bunurilor şi serviciilor a progresat în România şi a ajuns să reprezinte 3,17 la sută din Produsul Intern Brut al ţării.
Corina Cristea, 16.10.2023, 11:37
Cea mai mare temere a românilor când vine vorba de cumpărăturile online
este legată de securitatea plăților. Alături de aceasta, experiențele neplăcute cu produse
comandate i-au făcut pe mulți să fie reticenți. Datele statistice arată, în
același timp, că doar pentru 10% din companiile
din România, comerțul electronic reprezintă cel puțin 1% din cifra totală de
afaceri, acest lucru plasând țara pe penultimul loc în Uniunea Europeană la
comerțul online.
Cu toate acestea, conform studiului Raport European E-commerce 2023,
România se află pe locul al treilea în Europa Centrală și de Est în ceea ce
privește volumul vânzărilor statelor membre ale UE, după Polonia și Cehia, și
pe locul 12 raportat la nivelul continentului.
Vânzările online de bunuri şi servicii generează peste 3%
din Produsul Intern Brut al României, transmite Asociaţia Română a Magazinelor
Online. ARMO precizează că sectorul de comerţ electronic din România domină
piaţa din Europa de Est, generând aproape 60% din vânzările în regiune, cu o cifră de afaceri
estimată la aproape 10 miliarde de euro pentru anul 2023, dintr-un total de
17,6 miliarde de euro.
Raportul confirmă
statutul României de hub regional de e-commerce, ecosistemul dezvoltat la nivel
național fiind un model de inovație și investiții în economia digitală. (…)
Vedem că românii vor o gamă cât mai mare de produse din care să aleagă și caută
avantajele concrete aduse de acest sector, anume economia de timp și de bani.
Tocmai de aceea, suntem încrezători că sectorul de comerț electronic din
România va avea o dinamică pozitivă și în anii următori, a declarat
Cristian Pelivan, directorul executiv al Asociației Române a Magazinelor
Online.
94% dintre
cumpărătorii români preferă să comande online de la magazinele din România, dar
21% au comandat şi de la magazine străine. La nivel european, cele mai comandate
produse sunt cele din categoria hainelor, încălțămintei și accesoriilor
vestimentare (68% dintre produsele comandate online), urmate de cărți, CD-uri,
DVD-uri (34%), livrări de la restaurante (30%) și cosmetice sau produse de
înfrumusețare (27%).
ARMO mai
precizează că, în ultimii trei ani, preţurile din mediul online au înregistrat,
în general, o evoluţie sub rata inflaţiei. Astfel, în prima parte a acestui an,
s-au observat scăderi semnificative la preţul produselor alimentare, cum ar fi
laptele, uleiul de floarea-soarelui sau făina.
Raportul European E-commerce 2023 acoperă
37 de țări de pe continentul european, dezvăluind perspective bazate pe date
privind dimensiunea actuală și proiectată a piețelor lor digitale și tendințele
consumatorilor în utilizarea internetului și cumpărăturilor online. Lansată în
2010, Asociația Română a Magazinelor Online este membră a E-commerce Europe,
singura voce a sectorului de comerț electronic european, și reprezintă peste
150 de mii de companii prin intermediul asociațiilor naționale.