Finanțare europeană pentru exportul cerealelor ucrainene
România ar putea atrage o mare parte din finanțarea europeană pentru infrastructura ce deservește exportul ucrainean prin statele membre.
Corina Cristea, 26.09.2023, 11:29
Ucraina depinde de coridoarele de transport europene, în condițiile în care exporturile și importurile sale pe mare sunt suspendate din cauza blocadei impuse de Rusia porturilor ucrainene. Cifrele arată că în perioada mai 2022 – august 2023, culoarele de solidaritate au permis Ucrainei să exporte peste 53 de milioane de tone de produse agricole, inclusiv aproape 48 de milioane de tone de cereale, oleaginoase şi alte produse conexe.
Se estimează că aceste exporturi au adus Ucrainei venituri totale de aproximativ 38 de miliarde de euro. În acelaşi timp, Ucraina a importat aproape 34 de milioane de tone de mărfuri via culoarele de solidaritate, cu o valoare de aproximativ 70 de miliarde de euro.
Aceasta arată că parteneriatul nostru economic duce la majorarea exporturilor şi importurilor, a declarat comisarul european pentru Transporturi, românca Adina Vălean, în cadrul unei întrevederi cu ministrul ucrainean al infrastructurii, Oleksandr Kubrakov. De asemenea, comisarul european a anunţat lansarea de către Comisia Europeană a unei linii de finanţare pentru infrastructura ce deserveşte exportul ucrainean prin statele membre.
Vrem să asigurăm integrarea viitoare a sistemului ucrainean de cale ferată cu sistemul de transport al UE prin introducerea ecartamentului standard european, cu obiectivul de a avea o conexiune feroviară de-a lungul Ucrainei, începând de la Lvov şi până la Iaşi şi mai departe la Chişinău, în Republica Moldova. Infrastructura rezultată, şi cea pe care am modernizat-o în ultimele 16 luni, este aici pentru a rămâne şi reprezintă o integrare de facto, din punct de vedere al infrastructurii, a Ucrainei în piaţa unică europeană”, a mai spus comisarul. 60% din fluxul de pe culoarele solidarității trece prin România.
Vorbim de drumuri, precum și de Dunăre şi Portul Constanţa la Marea Neagră – cele mai importante puncte pentru exportul ucrainean. În aceste condiţii, România ar putea obţine o mare parte din finanţare, dacă va depune proiecte până în luna ianuarie, când se închide apelul.
Dunărea în aval, pe graniţa cu Ucraina şi, apoi, Portul Constanţa sunt două puncte care pot atrage finanţare europeană consistentă”, a spus Adina Vălean. ”Discutăm, pe de o parte, despre măsuri de eficientizare a operaţiunilor din Portul Constanţa. Pe de altă parte, vorbim de creşterea capacităţii de transfer a mărfurilor direct de pe un vas pe altul. Avem discuţii despre achiziţionarea unor echipamente specifice din alte ţări, care vor fi aduse în Portul Constanţa”, a explicat comisarul.
O noutate a liniei de finanţare de 7 miliarde de euro este faptul că Republica Moldova şi Ucraina vor putea depune proiecte în condiţii similare cu statele membre, adică fără a fi obligate să aibă un partener comunitar.