Programul „Rabla local”
Mii de persoane fizice s-au înscris deja în cadrul Programul privind casarea autovehiculelor uzate - Rabla Local, care a început în România.
Mihai Pelin, 01.08.2023, 12:10
În România, luni, au început înscrierile în
programul Rabla local, prin care proprietarii
maşinilor mai vechi îşi pot casa autoturismul. Acesta a început cu stângul,
pentru că, în primele minute de la lansare, aplicaţia Administraţiei Fondului
pentru Mediu s-a blocat. Problemele au
fost însă remediate, iar ministrul mediului, Mircea Fechet, spune că sunt deja
localităţi care şi-au epuizat bugetul alocat în acest sens, în prima zi fiind
deja emise peste 12 mii de vouchere.
În program s-au
înregistrat 500 de primării, iar bugetul alocat este de 240 de milioane de lei
(cca. 48 de milioane euro). Pentru fiecare autoturism mai vechi, cu norma de
poluare Euro 3 sau inferioară, adus la casat, românii vor primi 3.000 de lei (cca.
600 euro), fără obligaţia de a cumpăra o maşină nouă la schimb. Din această
sumă, 2.400 de lei vin de la ministerul Mediului și 600 de lei de la primărie. Primul pas este
crearea unui cont pe site-ul Administraţiei Fondului pentru Mediu, www.afm.ro,
şi doar după verificarea condiţiilor de eligibilitate se va da acceptul pentru
casare. Printre cele mai importante condiţii se numără vechimea de cel puţin 15
ani a maşinii, domiciliul în localitatea de unde se solicită banii şi plata la
zi a taxelor şi impozitelor locale.
De asemenea, este foarte important ca
proprietarul auto să verifice dacă unitatea administrativ-teritorială – comună,
oraş, municipiu sau sector – este înscrisă în acest program.
Autoritățile
susțin că finanţarea permite casarea a 100.000 de autovehicule vechi şi
poluante. Persoanele acceptate în Programul Rabla Local nu pot folosi
banii primiţi pentru a cumpăra o maşină la mâna a doua cu norma de poluare Euro
5 sau inferioară. Oamenii se pot înscrie în program până la 31 august sau
până la epuizarea bugetului alocat. Ulterior, administraţia va transmite lista
cu cei înscrişi către primării, care vor continua procedura la nivel local.
Asociația
Europeană a Producătorilor de Automobile arata că, la sfârșitului anului 2021, România deținea unul dintre cele mai vechi parcuri auto din Europa, cu o vârsta medie de 15,1 ani, fiind depășită doar de Cehia (15,6 ani), Estonia (16,8 ani) și Grecia (17 ani). La polul opus se situa Luxemburg (7,6 ani), Danemarca (8,5 ani) si Austria (8,7 ani).
Potrivit Direcției Generale Permise de Conducere și Înmatriculări (DGPCI), la sfârșitul anului trecut, în România erau înmatriculate peste 7,8 milioane de autoturime, aproape o treime (2,4 milioane) cu peste 20 de ani, iar 2,38
milioane cu o vechime între 16 și 20 de
ani. Din totalul autoturismelor de pe șoselele din România, doar 1,5
milioane au părăsit porțile fabricilor în ultimii 10 ani. Românii preferă în
special mașinile diesel (peste 50%), iar cele mai cumparate modele sunt
Volkswagen și Dacia, fabricată la uzina de la Mioveni deținută de
francezii de la Renault. Trebuie amintit și faptul că, la sfârșitul lui 2022 existau
si peste 24 de mii de mașini cu
motorizări complet electrice, aproape dublu față de anul anterior.