Un pod pentru Europa
Joi a fost deschis circulaţiei podul suspendat peste Dunăre de la Brăila, o investiţie majoră în infrastructura rutieră din România.
Ştefan Stoica, 07.07.2023, 11:53
Probabil că nu
există români mulţumiţi de infrastructura de transport din ţara lor. Iar
nemulţumirea lor e justificată: raportat la suprafaţă, România stă încă slab la
capitolul autostrăzi şi drumuri expres, iar infrastructura feroviară se
degradează din cauza lipsei investiţiilor majore. Lucrurile au început să se
mişte pe măsură ce au venit sume importante din fondurile europene, dar nu suficient
de rapid astfel încât o ţară de dimensiune medie cum e România să poată fi străbătută
uşor, şi mai ales fără nervi, de la un capăt la altul. Pe acest fundal,
inaugurarea podului suspendat peste Dunăre, care leagă, rutier, judeţele
sud-estice Brăila şi Tulcea şi uşurează sensibil viaţa oamenilor din zonele
respective, este un eveniment major, pe care politicienii nu l-au ratat. Preşedintele
Klaus Iohannis a salutat finalizarea acestei importante investiţii de
infrastructură rutieră, subliniind că este cea mai amplă construcţie ridicată
în România în ultimele trei decenii.
Cu o lungime de aproape 2 km, podul este
al treilea ca mărime din Europa. A costat 500 de milioane de euro, bani proveniţi în
principal din fonduri europene, este opera unui consorţiu nipono-italian şi e
construit cu tehnologie japoneză. Pe termen lung, se prefigurează o mult mai
intensă activitate în zona liberă a portului dunărean Brăila, iar asta înseamnă
apariţia de noi locuri de muncă, anticipează premierul Marcel Ciolacu. El e
convins că podul va asigura accesul mai facil spre zona Deltei Dunării, ceea ce
va avea un impact turistic semnficativ, dar devine şi un prim pilon la un proiect
fundamental al statului român, acela de a fi un actor cheie în procesul de
reconstrucţie a Ucrainei.
Comisarul european pentru transporturi, românca Adina
Vălean, a insistat asupra importanţei podului în contextul geopolitic.: Infrastructura
de transporturi din regiunea dunăreană este vitală pentru a îmbunătăţi
securitatea la nivelul Uniunii Europene. Capacitatea acestei infrastructuri
trebuie sporită şi civil şi militar. Volumele de mărfuri care sunt transportate
înspre şi dinspre Moldova şi Ucraina în momentul de faţă, sunt de ordinul
milioanelor de tone pe lună. La fel, avem nevoie mai mult ca oricând de
infrastructură pregătită din punct de vedere al mobilităţii militare.
Odată
cu deschiderea circulaţiei pe pod, şoferii scapă de orele de aşteptare pe care
le impunea traversarea Dunării cu bacul, iar cei mai fericiţi dintre ei sunt
şoferii autovehiculelor de mare tonaj care transportă marfă de pe un mal pe
altul al fluviului. Deschiderea podului suspendat de la Brăila va dezvolta
exponenţial economia judeţelor Tulcea şi Brăila şi propulsează România în
eşalonul statelor cu infrastructură rutieră de top, consideră directorul
general al Companiei Naţionale de Administrare a Infrastructurii rutiere,
Cristian Pistol. Suntem obligaţi, a afirmat el, să continuăm implementarea
proiectelor de infrastructură care consolidează rolul României atât în Uniunea
Europeană cât şi în NATO.