UE – maşini tot mai „verzi”
După luni de negocieri, statele membre ale UE au convenit ca termen-limită anul 2035 pentru retragerea maşinilor care emit dioxid de carbon.
Mihai Pelin, 29.03.2023, 11:30
UE renunţă din 2035 la vânzarea de maşini noi cu
motoare cu ardere internă, adică pe bază de benzină şi motorină. Statele membre
au ajuns la un acord final, iar votul a fost dat la reuniunea miniştrilor
europeni ai Energiei. Noile reguli impun ca în următorii 12 ani să fie reduse
emisiile autovehiculelor cu 55% faţă de nivelurile din 2021.
În privinţa
autoutilitarelor, ţinta este de 50% până în 2035, însă, începând cu această
dată, este impusă o reducere cu 100% a emisiilor, ceea ce înseamnă eliminarea
din producţie a motoarelor cu combustie, ce folosesc combustibil fosil. Totuşi,
acest tip de motoare va fi permis ulterior, dacă utilizează combustibili
ecologici. Această derogare vine ca urmare a lobby-ului purtat de Germania în
ultima lună. Acest tip de combustibil, în dezvoltare în acest moment, este unul
sintetic, cum ar fi hidrogenul, iar utilizarea sa are emisii. Însă filozofia
aşa-zisei neutralităţi vine din faptul că aceşti combustibili ecologici sunt
produşi capturând dioxid de carbon din atmosferă cu ajutorul electricităţii ce
vine din surse regenerabile. Ulterior, emisiile acestui motor vor elibera în
atmosferă aceeaşi cantitate de dioxid de carbon captată pentru producţie şi nu
mai mult.
Dintre combustibilii ecologici ce pot alimenta motoarele produse după
2035 sunt excluşi biocombustibilii, pentru că aceştia provin din agricultură şi
au, deja, o amprentă de carbon. Combustibilii ecologi vor face subiectul unei
reglementări ulterioare. Experții se întreabă, însă, ce tip de energie va fi
acceptată pentru a-i produce. Se poate vorbi și despre energia electrică
nucleară, o resursă privită din ce în ce mai bine de Comisia Europeană pentru
tranziţia către economia fără emisii.
State precum Franţa, Polonia sau România
încearcă să obţină o recunoaştere, dar şi avantaje pentru utilizarea energiei
atomice atât pentru producerea energiei electrice în sine, cât şi pentru
obţinerea combustibililor ecologici, cum este cazul hidrogenului. Țările care
se opun energiei nucleare sunt Germania, Austria sau Spania. Pe de altă parte, Norvegia și-a propus cea mai apropiată țintă pentru a
renunța la mașinile cu combustie internă. Aceasta este țara cu cea mai
electrificată piață auto din lume, având în vedere căîn 2022
aproape patru din cinci mașini noi vândute, adică 79%, au fost electrice.
Renunțarea la motoarele cu ardere internă are loc în
contextul în care vânzările Dacia – mașină fabricată și în România, la
Pitești, de francezii de la Renault – au crescut, anul trecut, în Europa. Conform
companiei, Dacia și-a confirmat locul 3 pe podiumul european al
vânzărilor către clienții particulari, cu o cotă de piață record de 7,6%. Ford
este al doilea mare jucător din industria auto românească. Automobilul este
fabricat la Craiova, de compania Ford Otosan, un
joint-venture turco-american.